Michelin koopt reserveringssite BookaTable

Michelin koopt reserveringssite BookaTable

Michelin, uitgever van de beroemdste restaurantgids ter wereld, koopt voor een niet nader genoemd bedrag BookaTable, het Europese nummer één in het online reserveren van restaurants. Michelin wil ook op die markt een leidinggevende rol spelen.

Samen goed voor 34 miljoen couverts in 2015

Het Britse BookaTable, de handelsnaam van Livebookings Holdings Limited, is met meer dan 15.000 aangesloten restaurants in 2015 Europees marktleider in het online reserveren van restaurants.

 

"Samen zijn de websites Michelin Restaurants en BookaTable goed voor de reservering van meer dan 34 miljoen couverts in 2015", zegt Claire Dorland-Clauzel, lid van het directiecomité en bevoegd voor onder meer de wegenkaarten en de gidsen van Michelin. "De site Michelin Restaurants, enkel actief in Frankrijk en Duitsland, werd het voorbije jaar meer dan 28 miljoen keer bezocht maar kreeg slechts weinig reservaties. Als we niet dringend het leiderschap op de markt van het online reserveren van restaurants namen, zou iemand anders ermee aan de haal gaan." Hoeveel Michelin voor BookaTable op tafel legt, is niet bekend.

 

PR van goudwaarde

Michelin en BookaTable zijn geen onbekenden voor elkaar: in maart 2013 sloot de Franse banden- en mobiliteitsspecialist al een meerjarig partnership af met BookaTable. Daardoor kon het de oplossingen van BookaTable al integreren in haar eigen website en mobiele applicaties.

 

In 2015 was de afdeling wegenkaarten en gidsen van Michelin goed voor een omzet van 60 miljoen euro, hetzij nog geen 2% van de totale groepsomzet bij 's werelds grootste bandenfabrikant. Maar die kaarten en gidsen zijn voor de naambekendheid van Michelin wel van goudwaarde, net als de website ViaMichelin: die berekende vorig jaar meer dan 800 miljoen trajecten.

Tags: