Mijntuin.org groeit en bloeit | RetailDetail

Mijntuin.org groeit en bloeit

Mijntuin.org groeit en bloeit

In 2010 ging Mijntuin.org online, een platform dat ontstond tussen enthousiaste internetgebruikers met een passie voor tuinieren. Na twee jaar hebben reeds 8000 Belgen en Nederlanders een digitale tuin aangemaakt in de virtuele schepping van TrendsCo uit Deinze.

Sociale interactie als hobbyversterker

Het basisprincipe is als volgt: een tuinliefhebber registreert zich via een online formulier of gebruikt zijn Facebook-, Twitter- of Google-account om een digitale tuin aan te maken. Daarna kan hij in de enorme plantendatabase die planten uitzoeken die ook in zijn eigen echte tuin aangeplant zijn. Vanaf dat moment krijgt hij op gepaste tijdstippen die informatie die nodig is om de planten in zijn eigen tuin op het juiste moment perfect te verzorgen.

 

Het speciale aan Mijntuin.org is de sociale interactie tussen tuinliefhebbers, die van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen  inspireren. Vooral beginnende tuiniers vinden zo toegang tot een uitgebreide 'helpdesk' van ervaren hobbygenoten.

 

De site groeit en bloeit

Het succes van de tuinsite heeft de ontwikkelaars ertoe aangezet om over de grenzen heen te kijken en een Engelstalige site op te starten, MyGarden.org. Deze site mikt op de Britse markt, zowat de bakermat van het tuinieren.

 

Onlangs startte Mijntuin.org ook een samenwerking op met tuinwinkelketen AVEVE. Alle planten in de buitenafdelingen van de AVEVE-winkels worden vanaf eind april voorzien van een QR-code, waarmee de klant alle informatie over de betreffende plant kan verkrijgen. Mijntuin.org zal een jaar lang de data van het systeem invoeren en onderhouden. Blijkt deze nieuwe toepassing succesvol, dan zullen op termijn alle producten van AVEVE worden uitgerust met een QR-code.

 

Verder is de site zopas uitgebreid met een overzicht van Belgische tuinaannemers, dat binnenkort ook wordt uitgebreid naar Nederland. Voorlopig is het overzicht beperkt tot het zoeken van tuinaannemers op regio, naam en specialiteit, maar al gauw zouden een reeks van diensten voor tuinaannemers, tuinarchitecten en hoveniers moeten volgen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.