Minder winst dan verwacht voor Amazon

Minder winst dan verwacht voor Amazon

Amazon haalde in het vierde kwartaal een nettowinst van 239 miljoen dollar (176 miljoen euro). Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, maar toch minder dan werd voorspeld door analisten.

Lagere winst en omzet

De nettowinst van 239 miljoen dollar betekende een winst van 51 cent per aandeel, terwijl analisten hadden gerekend op een bedrag van 69 cent per aandeel. Investeringen in logistiek om het groot aantal pakjes tijdens de feestdagen te kunnen verwerken, zorgden er echter voor dat de winst lager lag dan verwacht. Het is wel een fikse stijging ten opzichte van een jaar geleden, toen de nettowinst uitkwam op 97 miljoen dollar (71,6 miljoen euro).

 

Ook de omzet kwam voor het vierde kwartaal lager uit dan voorspeld. Analisten hadden een bedrag van 26,1 miljard dollar (19,3 miljard euro) verwacht, maar Amazon kwam uit op slechts 25,6 miljard dollar (18,9 miljard euro).


Voor het eerste kwartaal van het huidige boekjaar verwacht Amazon een omzet tussen 18,2 en 19,9 miljard dollar (13,4 à 14,7 miljard euro). Analisten verwachten een omzet van 19,7 miljard dollar (14,5 miljard euro).

 

Plannen voor kassasysteem met Kindles

Amazon kwam ook met het nieuws naar buiten dat het van plan is om winkels een kassasysteem aan te bieden dat werkt met Kindles. Het systeem moet deze zomer al gebruikt worden in winkels in de VS. Het zou Amazon toegang geven tot data van fysieke winkels, waar nog steeds negentig procent van de handel plaatsvindt.

 

Het grote voordeel voor retailers zou kunnen zijn dat Amazon nu al de betaalinformatie van 230 miljoen gebruikers heeft, wat betalen aan de kassa eenvoudiger kan maken.

 

Desalniettemin heeft Amazon dan weer bijzonder weinig ervaring met fysieke retail, wat voor terughoudendheid kan zorgen bij retailers. Om die twijfelaars te overtuigen zou Amazon er aan denken om kortingen of promoties aan te bieden via Amazon.com voor de klanten van de retailers waar hun systeem gebruikt wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top