Mobile Vikings broedt op "gratis mobiel internet"

Mobile Vikings broedt op "gratis mobiel internet"

Als het van de Hasseltse gsm-provider Mobile Vikings afhangt, wordt mobiel internet binnenkort gratis voor de consument. Het bedrijf, dat wel eens een uitbreiding naar de VS zou kunnen beogen, broedt op een revolutionair plan dat echter wel de medewerking van commerciële partijen vergt.

"Viking-punten"

"Als je in een winkel een product betaalt met je kredietkaart, kost je dat (meestal) geen cent extra. Als je met je smartphone iets koopt, zou je daarvoor een kleine beloning moeten krijgen", zegt oprichter Frank Bekkers. "Wij willen natuurlijk dat gebruikers betalen voor het gebruik van het netwerk, maar het is mijn overtuiging dat derde partijen maar wat graag de factuur van de consument zullen betalen, zolang die maar bij hen koopt."

 

Wanneer de consument bij deelnemende bedriiven via een app producten of diensten koopt, zou hij daarbij extra 'Viking-punten' krijgen. Die spaart de gebruiker tot hij er voldoende heeft om ze in te ruilen voor belminuten of megabytes. Daardoor verlaagt de factuur van de Mobile Viking-abonnee en kan het mobiele internet in theorie zelfs gratis worden voor wie maar genoeg koopt...

 

Helemaal nieuw is het idee van Bekkers niet: zo krijgen zijn klanten bijvoorbeeld nu al 150 Viking-punten als ze een vriend overtuigen om ook Viking te worden. Die zijn goed voor een herlading van 15 euro.

 

America, here we come?

Het idee wekt alvast flink wat interesse bij gespecialiseerde Amerikaanse technologiewebsites als Ars Technica, en ook de Wall Street Journal haalde Bekkers aan. Die media-aandacht is mooi meegenomen voor het Limburgse bedrijf, want Ars Technica meent te weten dat Bekkers binnenkort naar Silicon Valley trekt om er potentiële investeerders te ontmoeten. Hij zou namelijk plannen koesteren om met Mobile Vikings ook de Verenigde Staten te veroveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top