Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Hasseltse gsm-operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

'Pure online player'

In België is Mobile Vikings vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt in Nederland ook het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon.

 

Net als hier (via Base) zal Mobile Vikings in Nederland gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Hasseltse bedrijf heeft. Wel blijven de beide netwerken voorlopig apart: een Belgische Viking zal dus in Nederland wel degelijk kosten voor buitenlandse communicatie moeten betalen, al liet het bedrijf op zijn blog weten dat dit in de toekomst kan veranderen.

 

Geen directe kopie

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Zo komt er in Nederland nog geen tarief van vijftien euro per maand (enkel de tarieven van 25 en 40 euro gaan mee de grens over). Als toegeving betalen onze Noorderburen wel per seconde, en niet per begonnen minuut.

 

Daarnaast is ook rekening gehouden met het andere profiel van de Nederlanders: aangezien onze Noorderburen hun berichtjes meer versturen via WhatsApp dan via sms, is het aanbod gratis SMS'en daar maar 500 per maand, in plaats van (maximaal) 2000 hier. Het aanbod voor mobiel internet zal er dan weer veel beter zijn dan in België.

 

En nu: de wijde wereld in

Met net geen 150.000 klanten heeft Mobile Vikings intussen een marktaandeel van twee procent in handen. Niet slecht, vindt CEO Similon: "Twee procent marktaandeel is inderdaad ons doel. Maar, zoals we al van in het begin zeggen: we willen dan wel twee procent van de wéreldmarkt. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is blijkbaar geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top