Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld | RetailDetail

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Hasseltse gsm-operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

'Pure online player'

In België is Mobile Vikings vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt in Nederland ook het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon.

 

Net als hier (via Base) zal Mobile Vikings in Nederland gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Hasseltse bedrijf heeft. Wel blijven de beide netwerken voorlopig apart: een Belgische Viking zal dus in Nederland wel degelijk kosten voor buitenlandse communicatie moeten betalen, al liet het bedrijf op zijn blog weten dat dit in de toekomst kan veranderen.

 

Geen directe kopie

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Zo komt er in Nederland nog geen tarief van vijftien euro per maand (enkel de tarieven van 25 en 40 euro gaan mee de grens over). Als toegeving betalen onze Noorderburen wel per seconde, en niet per begonnen minuut.

 

Daarnaast is ook rekening gehouden met het andere profiel van de Nederlanders: aangezien onze Noorderburen hun berichtjes meer versturen via WhatsApp dan via sms, is het aanbod gratis SMS'en daar maar 500 per maand, in plaats van (maximaal) 2000 hier. Het aanbod voor mobiel internet zal er dan weer veel beter zijn dan in België.

 

En nu: de wijde wereld in

Met net geen 150.000 klanten heeft Mobile Vikings intussen een marktaandeel van twee procent in handen. Niet slecht, vindt CEO Similon: "Twee procent marktaandeel is inderdaad ons doel. Maar, zoals we al van in het begin zeggen: we willen dan wel twee procent van de wéreldmarkt. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is blijkbaar geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.