Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Hasseltse gsm-operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

'Pure online player'

In België is Mobile Vikings vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt in Nederland ook het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon.

 

Net als hier (via Base) zal Mobile Vikings in Nederland gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Hasseltse bedrijf heeft. Wel blijven de beide netwerken voorlopig apart: een Belgische Viking zal dus in Nederland wel degelijk kosten voor buitenlandse communicatie moeten betalen, al liet het bedrijf op zijn blog weten dat dit in de toekomst kan veranderen.

 

Geen directe kopie

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Zo komt er in Nederland nog geen tarief van vijftien euro per maand (enkel de tarieven van 25 en 40 euro gaan mee de grens over). Als toegeving betalen onze Noorderburen wel per seconde, en niet per begonnen minuut.

 

Daarnaast is ook rekening gehouden met het andere profiel van de Nederlanders: aangezien onze Noorderburen hun berichtjes meer versturen via WhatsApp dan via sms, is het aanbod gratis SMS'en daar maar 500 per maand, in plaats van (maximaal) 2000 hier. Het aanbod voor mobiel internet zal er dan weer veel beter zijn dan in België.

 

En nu: de wijde wereld in

Met net geen 150.000 klanten heeft Mobile Vikings intussen een marktaandeel van twee procent in handen. Niet slecht, vindt CEO Similon: "Twee procent marktaandeel is inderdaad ons doel. Maar, zoals we al van in het begin zeggen: we willen dan wel twee procent van de wéreldmarkt. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is blijkbaar geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top