Moedwillig faillissement Neckermann.com? | RetailDetail

Moedwillig faillissement Neckermann.com?

Moedwillig faillissement Neckermann.com?

Volgens Bart Leybaert van vakbond BBTK zijn er aanwijzingen dat de directie van Neckermann.com het bedrijf bewust failliet heeft laten gaan. Vooral de snelle doorstart is volgens hem 'opmerkelijk'.

"Klap in het gezicht"

"Ten eerste in het oog springend en eigenlijk een klap in het gezicht van het personeel: amper een dag na het faillissement was uitgesproken door de rechtbank van Breda, was de nieuwe website online. We weten allemaal dat een professionele website maken langer duurt dan een dag", vertelt Leybaert aan BNR Nieuwsradio.

 

Ook het op voorhand scheiden van goede en slechte kredieten en het onderbrengen van goede klanten bij een dochteronderneming noemt hij als aanwijzingen. Voorts vindt hij het ook vreemd dat de directeuren van voor het faillissement gewoon hun job hebben gehouden.

 

Leybaert behartigt de belangen van de Belgische werknemers van Neckermann.com die bij het faillissement hun baan hebben verloren en hij vraagt dan ook aan de curator om een onderzoek in te stellen naar mogelijke fraude.

 

Pre-pac

De directie van Neckermann ontkent in ieder geval alle aantijgingen en ziet geen enkel bewijs dat het hier om een moedwillig faillissement gaat. Directeur Andreas Ezinga bijt flink van zich af: "Het is natuurlijk een schandalige opmerking en volledig niet op feiten gebaseerd, maar ik hoorde de opmerking gisteren en heb er een dag over nagedacht. Voor alle betrokkenen is het bijzonder treurig. Een groot deel van de werkgelegenheid verdwijnt, dus dat daar verdriet, woede en ergernis is, kan ik me ook wel weer voorstellen."

 

Dat de doorstart zo snel is verlopen, verklaart Ezinga aan de hand van een pre-pac, waarbij voor het faillissement al wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. "Dus wat dat betreft was die website er zeker niet binnen 24 uur. En we hebben veel ervaring met internetondernemingen, dus we hebben de expertise in huis om snel iets dergelijks te realiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.