Moedwillig faillissement Neckermann.com?

Moedwillig faillissement Neckermann.com?

Volgens Bart Leybaert van vakbond BBTK zijn er aanwijzingen dat de directie van Neckermann.com het bedrijf bewust failliet heeft laten gaan. Vooral de snelle doorstart is volgens hem 'opmerkelijk'.

"Klap in het gezicht"

"Ten eerste in het oog springend en eigenlijk een klap in het gezicht van het personeel: amper een dag na het faillissement was uitgesproken door de rechtbank van Breda, was de nieuwe website online. We weten allemaal dat een professionele website maken langer duurt dan een dag", vertelt Leybaert aan BNR Nieuwsradio.

 

Ook het op voorhand scheiden van goede en slechte kredieten en het onderbrengen van goede klanten bij een dochteronderneming noemt hij als aanwijzingen. Voorts vindt hij het ook vreemd dat de directeuren van voor het faillissement gewoon hun job hebben gehouden.

 

Leybaert behartigt de belangen van de Belgische werknemers van Neckermann.com die bij het faillissement hun baan hebben verloren en hij vraagt dan ook aan de curator om een onderzoek in te stellen naar mogelijke fraude.

 

Pre-pac

De directie van Neckermann ontkent in ieder geval alle aantijgingen en ziet geen enkel bewijs dat het hier om een moedwillig faillissement gaat. Directeur Andreas Ezinga bijt flink van zich af: "Het is natuurlijk een schandalige opmerking en volledig niet op feiten gebaseerd, maar ik hoorde de opmerking gisteren en heb er een dag over nagedacht. Voor alle betrokkenen is het bijzonder treurig. Een groot deel van de werkgelegenheid verdwijnt, dus dat daar verdriet, woede en ergernis is, kan ik me ook wel weer voorstellen."

 

Dat de doorstart zo snel is verlopen, verklaart Ezinga aan de hand van een pre-pac, waarbij voor het faillissement al wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. "Dus wat dat betreft was die website er zeker niet binnen 24 uur. En we hebben veel ervaring met internetondernemingen, dus we hebben de expertise in huis om snel iets dergelijks te realiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top