Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce" | RetailDetail

Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"

Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"
Mondial Relay, de transportdochter van de groep 3 Suisses International (3SI), profileert zich in ons land steeds sterker als een partner voor e-commerce. Het opende in Vorst (bij Brussel) een nieuw distributieplatform voor België en Luxemburg en stelt een deel van die vestiging ter beschikking van startende e-commercebedrijven.

Partner voor e-handelaars

Mondial Relay wil de bevoorrechte partner worden van de e-handelaars: "Wij ontwikkelen voor hen specifieke diensten tegen een lage kostprijs en zonder voorafgaande vereisten qua volume,” zegt Jean-Pierre Herdies, algemeen directeur van Mondial Relay België. “Wij bieden deze KMO’s tegelijk een opening naar de Franse en Spaanse markt en omgekeerd bieden we in België een oplossing voor Franse en Spaanse e-commerce bedrijven."

 

Vanuit de nieuwe vestiging in Vorst levert Mondial Relay pakjes voor bedrijven als 3 Suisses, La Redoute, Vanden Borre, Decathlon, persgroep Rossel of Maxi Toys. Toch bestaat de helft van het cliënteel uit kleine ondernemingen die actief zijn in de e-commerce, met een brede waaier aan producten: van muziekpartituren over farmaceutische producten tot theezakjes.

 

23.000 afhaalpunten in Europa

Net als Kiala en binnenkort ook GLS Belgium heeft Mondial Relay een netwerk van afhaalpunten uitgebouwd. Dat zijn er intussen meer dan 6.100 in Frankrijk, Spanje, België en het Groothertogdom Luxemburg. Met de 17.000 distributiepunten van haar Duitse partner Hermes erbij - die bestrijkt Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Italië - is Mondial Relay naar eigen zeggen Europees koploper in de levering van pakjes aan particulieren, met een verzendingstijd van 24 tot 48 uur voor het gros van de bestemmingen.

 

In ons land telt Mondial Relay 600 afhaalpunten, hoofdzakelijk dagbladhandelaars. Dankzij een exclusief akkoord met persverdeler AMP worden de pakjes samen met de kranten en tijdschriften 's ochtends in alle vroegte geleverd.

102 miljoen euro omzet

Mondial Relay is de vroegere transportdivisie van postorderbedrijf 3 Suisses en werd in 1997 een autonome onderneming onder de paraplu van de groep 3SI. Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel pakjes aan particulieren in opdracht van de ondernemingen van de groep (3 Suisses, Blancheporte, Unigro, Witt International, Bruneau…), maar gaandeweg ging Mondial Relay zijn diensten ook aanbieden aan de grotere merken uit de e-commercewereld. Nu laat de groep zijn oog dus ook vallen op startende webshops.

 

Mondial Relay boekte in 2011 een geconsolideerde omzet van 102 miljoen euro, waarvan meer dan 50% werd gerealiseerd in opdracht van klanten buiten de Groep 3SI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.