Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"

Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"
Mondial Relay, de transportdochter van de groep 3 Suisses International (3SI), profileert zich in ons land steeds sterker als een partner voor e-commerce. Het opende in Vorst (bij Brussel) een nieuw distributieplatform voor België en Luxemburg en stelt een deel van die vestiging ter beschikking van startende e-commercebedrijven.

Partner voor e-handelaars

Mondial Relay wil de bevoorrechte partner worden van de e-handelaars: "Wij ontwikkelen voor hen specifieke diensten tegen een lage kostprijs en zonder voorafgaande vereisten qua volume,” zegt Jean-Pierre Herdies, algemeen directeur van Mondial Relay België. “Wij bieden deze KMO’s tegelijk een opening naar de Franse en Spaanse markt en omgekeerd bieden we in België een oplossing voor Franse en Spaanse e-commerce bedrijven."

 

Vanuit de nieuwe vestiging in Vorst levert Mondial Relay pakjes voor bedrijven als 3 Suisses, La Redoute, Vanden Borre, Decathlon, persgroep Rossel of Maxi Toys. Toch bestaat de helft van het cliënteel uit kleine ondernemingen die actief zijn in de e-commerce, met een brede waaier aan producten: van muziekpartituren over farmaceutische producten tot theezakjes.

 

23.000 afhaalpunten in Europa

Net als Kiala en binnenkort ook GLS Belgium heeft Mondial Relay een netwerk van afhaalpunten uitgebouwd. Dat zijn er intussen meer dan 6.100 in Frankrijk, Spanje, België en het Groothertogdom Luxemburg. Met de 17.000 distributiepunten van haar Duitse partner Hermes erbij - die bestrijkt Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Italië - is Mondial Relay naar eigen zeggen Europees koploper in de levering van pakjes aan particulieren, met een verzendingstijd van 24 tot 48 uur voor het gros van de bestemmingen.

 

In ons land telt Mondial Relay 600 afhaalpunten, hoofdzakelijk dagbladhandelaars. Dankzij een exclusief akkoord met persverdeler AMP worden de pakjes samen met de kranten en tijdschriften 's ochtends in alle vroegte geleverd.

102 miljoen euro omzet

Mondial Relay is de vroegere transportdivisie van postorderbedrijf 3 Suisses en werd in 1997 een autonome onderneming onder de paraplu van de groep 3SI. Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel pakjes aan particulieren in opdracht van de ondernemingen van de groep (3 Suisses, Blancheporte, Unigro, Witt International, Bruneau…), maar gaandeweg ging Mondial Relay zijn diensten ook aanbieden aan de grotere merken uit de e-commercewereld. Nu laat de groep zijn oog dus ook vallen op startende webshops.

 

Mondial Relay boekte in 2011 een geconsolideerde omzet van 102 miljoen euro, waarvan meer dan 50% werd gerealiseerd in opdracht van klanten buiten de Groep 3SI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top