Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"

Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"
Mondial Relay, de transportdochter van de groep 3 Suisses International (3SI), profileert zich in ons land steeds sterker als een partner voor e-commerce. Het opende in Vorst (bij Brussel) een nieuw distributieplatform voor België en Luxemburg en stelt een deel van die vestiging ter beschikking van startende e-commercebedrijven.

Partner voor e-handelaars

Mondial Relay wil de bevoorrechte partner worden van de e-handelaars: "Wij ontwikkelen voor hen specifieke diensten tegen een lage kostprijs en zonder voorafgaande vereisten qua volume,” zegt Jean-Pierre Herdies, algemeen directeur van Mondial Relay België. “Wij bieden deze KMO’s tegelijk een opening naar de Franse en Spaanse markt en omgekeerd bieden we in België een oplossing voor Franse en Spaanse e-commerce bedrijven."

 

Vanuit de nieuwe vestiging in Vorst levert Mondial Relay pakjes voor bedrijven als 3 Suisses, La Redoute, Vanden Borre, Decathlon, persgroep Rossel of Maxi Toys. Toch bestaat de helft van het cliënteel uit kleine ondernemingen die actief zijn in de e-commerce, met een brede waaier aan producten: van muziekpartituren over farmaceutische producten tot theezakjes.

 

23.000 afhaalpunten in Europa

Net als Kiala en binnenkort ook GLS Belgium heeft Mondial Relay een netwerk van afhaalpunten uitgebouwd. Dat zijn er intussen meer dan 6.100 in Frankrijk, Spanje, België en het Groothertogdom Luxemburg. Met de 17.000 distributiepunten van haar Duitse partner Hermes erbij - die bestrijkt Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Italië - is Mondial Relay naar eigen zeggen Europees koploper in de levering van pakjes aan particulieren, met een verzendingstijd van 24 tot 48 uur voor het gros van de bestemmingen.

 

In ons land telt Mondial Relay 600 afhaalpunten, hoofdzakelijk dagbladhandelaars. Dankzij een exclusief akkoord met persverdeler AMP worden de pakjes samen met de kranten en tijdschriften 's ochtends in alle vroegte geleverd.

102 miljoen euro omzet

Mondial Relay is de vroegere transportdivisie van postorderbedrijf 3 Suisses en werd in 1997 een autonome onderneming onder de paraplu van de groep 3SI. Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel pakjes aan particulieren in opdracht van de ondernemingen van de groep (3 Suisses, Blancheporte, Unigro, Witt International, Bruneau…), maar gaandeweg ging Mondial Relay zijn diensten ook aanbieden aan de grotere merken uit de e-commercewereld. Nu laat de groep zijn oog dus ook vallen op startende webshops.

 

Mondial Relay boekte in 2011 een geconsolideerde omzet van 102 miljoen euro, waarvan meer dan 50% werd gerealiseerd in opdracht van klanten buiten de Groep 3SI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top