Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"

Mondial Relay profileert zich als "partner voor start-ups in de e-commerce"
Mondial Relay, de transportdochter van de groep 3 Suisses International (3SI), profileert zich in ons land steeds sterker als een partner voor e-commerce. Het opende in Vorst (bij Brussel) een nieuw distributieplatform voor België en Luxemburg en stelt een deel van die vestiging ter beschikking van startende e-commercebedrijven.

Partner voor e-handelaars

Mondial Relay wil de bevoorrechte partner worden van de e-handelaars: "Wij ontwikkelen voor hen specifieke diensten tegen een lage kostprijs en zonder voorafgaande vereisten qua volume,” zegt Jean-Pierre Herdies, algemeen directeur van Mondial Relay België. “Wij bieden deze KMO’s tegelijk een opening naar de Franse en Spaanse markt en omgekeerd bieden we in België een oplossing voor Franse en Spaanse e-commerce bedrijven."

 

Vanuit de nieuwe vestiging in Vorst levert Mondial Relay pakjes voor bedrijven als 3 Suisses, La Redoute, Vanden Borre, Decathlon, persgroep Rossel of Maxi Toys. Toch bestaat de helft van het cliënteel uit kleine ondernemingen die actief zijn in de e-commerce, met een brede waaier aan producten: van muziekpartituren over farmaceutische producten tot theezakjes.

 

23.000 afhaalpunten in Europa

Net als Kiala en binnenkort ook GLS Belgium heeft Mondial Relay een netwerk van afhaalpunten uitgebouwd. Dat zijn er intussen meer dan 6.100 in Frankrijk, Spanje, België en het Groothertogdom Luxemburg. Met de 17.000 distributiepunten van haar Duitse partner Hermes erbij - die bestrijkt Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Italië - is Mondial Relay naar eigen zeggen Europees koploper in de levering van pakjes aan particulieren, met een verzendingstijd van 24 tot 48 uur voor het gros van de bestemmingen.

 

In ons land telt Mondial Relay 600 afhaalpunten, hoofdzakelijk dagbladhandelaars. Dankzij een exclusief akkoord met persverdeler AMP worden de pakjes samen met de kranten en tijdschriften 's ochtends in alle vroegte geleverd.

102 miljoen euro omzet

Mondial Relay is de vroegere transportdivisie van postorderbedrijf 3 Suisses en werd in 1997 een autonome onderneming onder de paraplu van de groep 3SI. Aanvankelijk leverde het bedrijf enkel pakjes aan particulieren in opdracht van de ondernemingen van de groep (3 Suisses, Blancheporte, Unigro, Witt International, Bruneau…), maar gaandeweg ging Mondial Relay zijn diensten ook aanbieden aan de grotere merken uit de e-commercewereld. Nu laat de groep zijn oog dus ook vallen op startende webshops.

 

Mondial Relay boekte in 2011 een geconsolideerde omzet van 102 miljoen euro, waarvan meer dan 50% werd gerealiseerd in opdracht van klanten buiten de Groep 3SI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top