Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal | RetailDetail

Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

De Amerikaanse internetreus eBay ziet zijn winst en omzet mooi stijgen dankzij een sterke mobiele groei. Toch baren de prestaties van betalingsdochter PayPal sommigen zorgen.

Sterke mobiele groei

De e-commercegigant presenteerde gisteren mooie cijfers voor zijn vierde kwartaal: de nettowinst steeg tot 850 miljoen dollar (620 miljoen euro, +13%) en de omzet klokte af op 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro, ook al +13%). Dat brengt de totale omzet voor heel 2013 op dik 16 miljard dollar (12 miljard euro, +14%), goed voor een nettowinst van 2,86 miljard dollar (2,1 miljard dollar, +9%).

 

"De eindejaarsaankopen hebben duidelijk aangetoond in welke mate online, mobile en omnichannel de wijze waarop consumenten shoppen en betalen wijzigen", zegt CEO John Donahoe. "Vooral de mobiele activiteiten overschreden de verwachtingen op jaarbasis. Ons totale volume in m-commerce groeide 88% en we verwelkomden meer dan 14 miljoen nieuwe m-consumenten. PayPal en eBay creëren samen een ongelooflijk sterk, wereldwijd handelsplatform en we blijven enorme groeimogelijkheden zien."

 

Voor het lopende kwartaal rekent eBay Inc. op 4,15 à 4,25 miljard dollar omzet en voor heel 2014 op zo'n 18 tot 18,5 miljard dollar, dat is ongeveer 3,1 miljard euro voor het eerste kwartaal en 13 miljard euro voor het hele jaar.

 

Gebekvecht om PayPal

Hoewel PayPal in 2013 een omzetgroei liet optekenen van +19% (tot 6,6 miljard dollar of 4,9 miljard euro), is de betaaldochter in het oog van de storm terechtgekomen. Miljardair Carl Icahn vindt immers dat het huidige management PayPal verwaarloost en wil nu dat het bedrijf wordt verkocht. Volgens hem kan PayPal veel beter presteren als het op eigen benen staat. Zelfs topman David Marcus moest onlangs toegeven dat PayPal marktaandeel kwijt speelt aan concurrenten als Square (van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey).


eBay, dat PayPal in 2002 voor ongeveer een miljard euro kocht, is echter totaal niet van plan om zijn betalingsdochter te verkopen: "De raad van bestuur heeft al diepgaand een afsplitsing van PayPal bestudeerd. De conclusie was dat de belangen van het bedrijf het best gediend zijn met de huidige strategie", klinkt het vol overtuiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.