Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

De Amerikaanse internetreus eBay ziet zijn winst en omzet mooi stijgen dankzij een sterke mobiele groei. Toch baren de prestaties van betalingsdochter PayPal sommigen zorgen.

Sterke mobiele groei

De e-commercegigant presenteerde gisteren mooie cijfers voor zijn vierde kwartaal: de nettowinst steeg tot 850 miljoen dollar (620 miljoen euro, +13%) en de omzet klokte af op 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro, ook al +13%). Dat brengt de totale omzet voor heel 2013 op dik 16 miljard dollar (12 miljard euro, +14%), goed voor een nettowinst van 2,86 miljard dollar (2,1 miljard dollar, +9%).

 

"De eindejaarsaankopen hebben duidelijk aangetoond in welke mate online, mobile en omnichannel de wijze waarop consumenten shoppen en betalen wijzigen", zegt CEO John Donahoe. "Vooral de mobiele activiteiten overschreden de verwachtingen op jaarbasis. Ons totale volume in m-commerce groeide 88% en we verwelkomden meer dan 14 miljoen nieuwe m-consumenten. PayPal en eBay creëren samen een ongelooflijk sterk, wereldwijd handelsplatform en we blijven enorme groeimogelijkheden zien."

 

Voor het lopende kwartaal rekent eBay Inc. op 4,15 à 4,25 miljard dollar omzet en voor heel 2014 op zo'n 18 tot 18,5 miljard dollar, dat is ongeveer 3,1 miljard euro voor het eerste kwartaal en 13 miljard euro voor het hele jaar.

 

Gebekvecht om PayPal

Hoewel PayPal in 2013 een omzetgroei liet optekenen van +19% (tot 6,6 miljard dollar of 4,9 miljard euro), is de betaaldochter in het oog van de storm terechtgekomen. Miljardair Carl Icahn vindt immers dat het huidige management PayPal verwaarloost en wil nu dat het bedrijf wordt verkocht. Volgens hem kan PayPal veel beter presteren als het op eigen benen staat. Zelfs topman David Marcus moest onlangs toegeven dat PayPal marktaandeel kwijt speelt aan concurrenten als Square (van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey).


eBay, dat PayPal in 2002 voor ongeveer een miljard euro kocht, is echter totaal niet van plan om zijn betalingsdochter te verkopen: "De raad van bestuur heeft al diepgaand een afsplitsing van PayPal bestudeerd. De conclusie was dat de belangen van het bedrijf het best gediend zijn met de huidige strategie", klinkt het vol overtuiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top