Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

Mooie groei voor eBay, heibel rond PayPal

De Amerikaanse internetreus eBay ziet zijn winst en omzet mooi stijgen dankzij een sterke mobiele groei. Toch baren de prestaties van betalingsdochter PayPal sommigen zorgen.

Sterke mobiele groei

De e-commercegigant presenteerde gisteren mooie cijfers voor zijn vierde kwartaal: de nettowinst steeg tot 850 miljoen dollar (620 miljoen euro, +13%) en de omzet klokte af op 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro, ook al +13%). Dat brengt de totale omzet voor heel 2013 op dik 16 miljard dollar (12 miljard euro, +14%), goed voor een nettowinst van 2,86 miljard dollar (2,1 miljard dollar, +9%).

 

"De eindejaarsaankopen hebben duidelijk aangetoond in welke mate online, mobile en omnichannel de wijze waarop consumenten shoppen en betalen wijzigen", zegt CEO John Donahoe. "Vooral de mobiele activiteiten overschreden de verwachtingen op jaarbasis. Ons totale volume in m-commerce groeide 88% en we verwelkomden meer dan 14 miljoen nieuwe m-consumenten. PayPal en eBay creëren samen een ongelooflijk sterk, wereldwijd handelsplatform en we blijven enorme groeimogelijkheden zien."

 

Voor het lopende kwartaal rekent eBay Inc. op 4,15 à 4,25 miljard dollar omzet en voor heel 2014 op zo'n 18 tot 18,5 miljard dollar, dat is ongeveer 3,1 miljard euro voor het eerste kwartaal en 13 miljard euro voor het hele jaar.

 

Gebekvecht om PayPal

Hoewel PayPal in 2013 een omzetgroei liet optekenen van +19% (tot 6,6 miljard dollar of 4,9 miljard euro), is de betaaldochter in het oog van de storm terechtgekomen. Miljardair Carl Icahn vindt immers dat het huidige management PayPal verwaarloost en wil nu dat het bedrijf wordt verkocht. Volgens hem kan PayPal veel beter presteren als het op eigen benen staat. Zelfs topman David Marcus moest onlangs toegeven dat PayPal marktaandeel kwijt speelt aan concurrenten als Square (van Twitter-medeoprichter Jack Dorsey).


eBay, dat PayPal in 2002 voor ongeveer een miljard euro kocht, is echter totaal niet van plan om zijn betalingsdochter te verkopen: "De raad van bestuur heeft al diepgaand een afsplitsing van PayPal bestudeerd. De conclusie was dat de belangen van het bedrijf het best gediend zijn met de huidige strategie", klinkt het vol overtuiging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35 procent van de consumenten doet aan zogeheten ‘conversational commerce’: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top