"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

Volgens de NOS lopen Belgische online winkels heel wat omzet mis, omdat de Belgische consument zijn aankopen over de grens doet. Vooral de flexibele regeling voor avond- en nachtwerk zou onze Noorderburen veel extra klanten opleveren.

Sneller dan Belgische bedrijven

In 2014 werd 42 procent van de bestellingen in het buitenland geplaatst, goed voor een omzet van 2,4 miljard euro. Vooral Nederlandse en Franse webwinkels gaan met die omzet lopen, bericht de NOS. Nederlandse winkels profiteren daarbij van hun leversnelheid, die er voor zorgt dat heel wat Belgische consumenten er voor kiezen om over de grens te gaan.

 

De afgelopen drie jaar steeg het aantal pakjes voor België bij Docdata, dat de distributie regelt voor enkele grote webwinkels, van 4 naar 12 procent. "Vanuit onze opslag in Waalwijk kunnen wij eenvoudig de Belgische markt bedienen", aldus Jacqueline van den Heuvel van Docdata aan de NOS. "We leveren vaak sneller dan Belgische bedrijven."

 

Hogere kosten, lagere flexibiliteit

"Onze loonkost ligt 20 procent hoger dan in Nederland, we mogen 's nachts geen bestellingen klaarmaken zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers", zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Belgische bedrijven verhuizen dan ook steeds meer hun distributiecentrum naar net over de grens. Modebedrijf ZEB overweegt die stap, terwijl JBC al is overgegaan tot actie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top