"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

Volgens de NOS lopen Belgische online winkels heel wat omzet mis, omdat de Belgische consument zijn aankopen over de grens doet. Vooral de flexibele regeling voor avond- en nachtwerk zou onze Noorderburen veel extra klanten opleveren.

Sneller dan Belgische bedrijven

In 2014 werd 42 procent van de bestellingen in het buitenland geplaatst, goed voor een omzet van 2,4 miljard euro. Vooral Nederlandse en Franse webwinkels gaan met die omzet lopen, bericht de NOS. Nederlandse winkels profiteren daarbij van hun leversnelheid, die er voor zorgt dat heel wat Belgische consumenten er voor kiezen om over de grens te gaan.

 

De afgelopen drie jaar steeg het aantal pakjes voor België bij Docdata, dat de distributie regelt voor enkele grote webwinkels, van 4 naar 12 procent. "Vanuit onze opslag in Waalwijk kunnen wij eenvoudig de Belgische markt bedienen", aldus Jacqueline van den Heuvel van Docdata aan de NOS. "We leveren vaak sneller dan Belgische bedrijven."

 

Hogere kosten, lagere flexibiliteit

"Onze loonkost ligt 20 procent hoger dan in Nederland, we mogen 's nachts geen bestellingen klaarmaken zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers", zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Belgische bedrijven verhuizen dan ook steeds meer hun distributiecentrum naar net over de grens. Modebedrijf ZEB overweegt die stap, terwijl JBC al is overgegaan tot actie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top