"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce" | RetailDetail

"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

"Nederlandse winkels gaan lopen met Belgische e-commerce"

Volgens de NOS lopen Belgische online winkels heel wat omzet mis, omdat de Belgische consument zijn aankopen over de grens doet. Vooral de flexibele regeling voor avond- en nachtwerk zou onze Noorderburen veel extra klanten opleveren.

Sneller dan Belgische bedrijven

In 2014 werd 42 procent van de bestellingen in het buitenland geplaatst, goed voor een omzet van 2,4 miljard euro. Vooral Nederlandse en Franse webwinkels gaan met die omzet lopen, bericht de NOS. Nederlandse winkels profiteren daarbij van hun leversnelheid, die er voor zorgt dat heel wat Belgische consumenten er voor kiezen om over de grens te gaan.

 

De afgelopen drie jaar steeg het aantal pakjes voor België bij Docdata, dat de distributie regelt voor enkele grote webwinkels, van 4 naar 12 procent. "Vanuit onze opslag in Waalwijk kunnen wij eenvoudig de Belgische markt bedienen", aldus Jacqueline van den Heuvel van Docdata aan de NOS. "We leveren vaak sneller dan Belgische bedrijven."

 

Hogere kosten, lagere flexibiliteit

"Onze loonkost ligt 20 procent hoger dan in Nederland, we mogen 's nachts geen bestellingen klaarmaken zodat we de facto later uitleveren dan vanuit buurlanden kan, en het is veel lastiger om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten. Op die manier rij je natuurlijk een op voorhand verloren koers", zegt Dominique Michel van Comeos.

 

Belgische bedrijven verhuizen dan ook steeds meer hun distributiecentrum naar net over de grens. Modebedrijf ZEB overweegt die stap, terwijl JBC al is overgegaan tot actie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.