Net geen 4 op de 10 Vlaamse handelaars verkopen online

Net geen 4 op de 10 Vlaamse handelaars verkopen online

Vandaag doen net geen vier op de tien handelaars in Vlaanderen aan e-commerce. Van wie vooralsnog aan de zijlijn blijft staan, denken ruim vier op de tien dat hun aanbod niet geschikt is om online te verkopen.

Ietsje meer dan vorig jaar

Vandaag beschikken nauwelijks vier op de tien Vlaamse handelaars over een webshop. Dat cijfer stuurde ondernemersorganisatie Unizo gisteren de wereld in bij de start van de jaarlijkse Vlaamse E-Commerce Xpo in Kortrijk Xpo.

 

Vier op de tien, dat zijn er al wel meer dan vorig jaar, toen het over amper drie op de tien handelaars ging. "Maar het blijft te weinig", zei Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "De consument zoekt online en koopt online. Wie niet online is, bestaat niet. Als ondernemer kan je je het gewoon nauwelijks nog permitteren om niet online aanwezig te zijn."

 

Naar verklaringen waarom zes op de tien Vlaamse handelaars nog altijd niet online verkopen, is het niet ver zoeken: "Gebrek aan tijd of kennis en de grote online prijsconcurrentie zijn belangrijke drempels", klinkt het bij de ondernemersorganisatie. Al denken ruim 4 op de 10 handelaars ook nog altijd dat hun aanbod niet geschikt is voor online verkoop. "Het zal niet altijd evident zijn. Maar je moet bekijken wat de mogelijkheden zijn. En als die er zijn, dan moet je die grijpen", aldus Van Eetvelt.

 

Al stelt de Unizo-topman meteen ook gerust: "Hoewel e-commerce aan belang wint, zal de fysieke winkel niet verdwijnen. Mensen zullen altijd willen blijven voelen, ruiken en betasten. De beleving die je in een fysieke winkel krijgt, krijg je niet online. Maar dan moet je wel het verschil zien te maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top