Net geen 4 op de 10 Vlaamse handelaars verkopen online

Net geen 4 op de 10 Vlaamse handelaars verkopen online

Vandaag doen net geen vier op de tien handelaars in Vlaanderen aan e-commerce. Van wie vooralsnog aan de zijlijn blijft staan, denken ruim vier op de tien dat hun aanbod niet geschikt is om online te verkopen.

Ietsje meer dan vorig jaar

Vandaag beschikken nauwelijks vier op de tien Vlaamse handelaars over een webshop. Dat cijfer stuurde ondernemersorganisatie Unizo gisteren de wereld in bij de start van de jaarlijkse Vlaamse E-Commerce Xpo in Kortrijk Xpo.

 

Vier op de tien, dat zijn er al wel meer dan vorig jaar, toen het over amper drie op de tien handelaars ging. "Maar het blijft te weinig", zei Unizo-topman Karel Van Eetvelt. "De consument zoekt online en koopt online. Wie niet online is, bestaat niet. Als ondernemer kan je je het gewoon nauwelijks nog permitteren om niet online aanwezig te zijn."

 

Naar verklaringen waarom zes op de tien Vlaamse handelaars nog altijd niet online verkopen, is het niet ver zoeken: "Gebrek aan tijd of kennis en de grote online prijsconcurrentie zijn belangrijke drempels", klinkt het bij de ondernemersorganisatie. Al denken ruim 4 op de 10 handelaars ook nog altijd dat hun aanbod niet geschikt is voor online verkoop. "Het zal niet altijd evident zijn. Maar je moet bekijken wat de mogelijkheden zijn. En als die er zijn, dan moet je die grijpen", aldus Van Eetvelt.

 

Al stelt de Unizo-topman meteen ook gerust: "Hoewel e-commerce aan belang wint, zal de fysieke winkel niet verdwijnen. Mensen zullen altijd willen blijven voelen, ruiken en betasten. De beleving die je in een fysieke winkel krijgt, krijg je niet online. Maar dan moet je wel het verschil zien te maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top