Net-A-Porter verkleint jaarverlies | RetailDetail

Net-A-Porter verkleint jaarverlies

Net-A-Porter verkleint jaarverlies

De Britse luxe onlineretailer Net-A-Porter heeft 4 miljoen pond (ca. 4,8 miljoen euro) minder verlies geleden in zijn voorbije boekjaar dan een jaar eerder. Zowel de omzet als de winstmarge ging er op vooruit, maar de groep ondervindt wel meer en meer concurrentie.

In de rode cijfers

Net-A-Porter, eigendom van de Zwitserse luxegroep Richemont, beëindigde zijn boekjaar 2012-2013 (afgesloten op 31 maart 2013) met een verlies van 23,2 miljoen pond of omgerekend 28 miljoen euro. Een jaar eerder ging de inmiddels veertien jaar oude e-etailer 27 miljoen pond (bijna 32,5 miljoen euro) onder nul. Doordat het bedrijf erin slaagde meer kleding te verkopen aan volle prijs steeg de omzet 18% naar op 434 miljoen pond (of 522 miljoen euro) en de winstmarge van 41,2% naar 45,6%.

 

Wel voelt Net-A-Porter de hete adem van de concurrentie in de nek: niet alleen vanwege traditionele moderetailers die aan een serieuze inhaalbeweging bezig zijn op het internet, maar ook van andere onlinespelers uit het luxewereldje. "De groep countert dit concurrentierisico door geregeld nieuwe designers toe te voegen en zowel de technologie als de online ervaring nog te verbeteren", klinkt het in Londen.

 

Net-A-Porter, dat naar eigen zeggen 2,5 miljoen bezoekers per maand trekt, opende de voorbije jaren kantoren in New York, Sjanghai en Hongkong en ook een derde distributiecentrum (in Hongkong). In maart kwam er ook een webshop in het Frans, het Duits en het Chinees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.