Netflix groeit minder snel dan gedacht | RetailDetail

Netflix groeit minder snel dan gedacht

Netflix groeit minder snel dan gedacht

De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie Netflix heeft in het derde kwartaal minder nieuwe abonnees aangetrokken dan het management eerder zelf had voorspeld. Hoeveel abonnees de groep in België en Nederland al kon strikken, is niet bekendgemaakt.

"Lagere groei door iets hogere prijzen"

In een brief aan zijn aandeelhouders meldt Netflix dat het de voorbije drie maanden 3 miljoen nieuwe klanten mocht verwelkomen, bij wie 1 miljoen in de Verenigde Staten. Dat zijn er minder dan het bedrijf had vooropgesteld, maar "In de drie voorgaande kwartalen hebben we de groei van het bestand onderschat, dit keer hebben we de groei overschat". Netflix telt nu wereldwijd ruim 53 miljoen abonnees en het management hoopt de komende drie maanden nog eens 4 miljoen nieuwe abonnees te mogen verwelkomen.

 

Het bedrijf geeft ook zelf een mogelijke verklaring door te stellen dat "de mindere groei waarschijnlijk te wijten is aan de iets hogere prijzen in vergelijking met het voorbije jaar". Al is dat laatste geen slecht nieuws voor de aandeelhouders, want daardoor zag Netflix zijn omzet met bijna 40% groeien tot 1,2 miljard dollar. De nettowinst kwam uit op 59 miljoen dollar, ook al flink meer dan de 32 miljoen dollar uit het derde kwartaal van 2013.

 

"Belgen surfen sneller dan Nederlanders"

Netflix ging in september van start in verschillende Europese landen. Hoeveel abonnees de zender in België en Nederland al heeft, staat niet in de brief te lezen. Volgens een Nederlandse peiling zou wel ruim één miljoen Nederlanders Netflix gebruiken.

 

Intussen laat de groep wel weten dat België en Nederland in de top-5 staan van landen met het snelste internet (een belangrijk criterium voor de streamingkwaliteit): België staat op twee, net vóór Nederland, en moet enkel Zwitserland laten voorgaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top