Netflix voor de rechter gedaagd in Frankrijk

Netflix voor de rechter gedaagd in Frankrijk

De Amerikaanse filmstreamingdienst Netflix is in Frankrijk voor de rechter gedaagd door de consumentenvereniging CLCV, omdat de dienst met zijn gebruiksvoorwaarden de Franse wetgeving op de consumentenbescherming zou overtreden. Ook Test-Aankoop is in ons land een onderzoek gestart.

Consumentonvriendelijke clausules"

De Franse consumentenvereniging CLCV trekt naar de rechter met een hele rist klachten. Zo vindt ze het niet kunnen dat bepaalde passages in de gebruiksvoorwaarden alleen in het Engels geformuleerd zijn en al evenmin dat Netflix in zijn servicevoorwaarden uitdrukkelijk meldt dat het de beeldkwaliteit van zijn streams niet kan garanderen.

 

Dat het Amerikaanse bedrijf ook eenzijdig zijn tarieven en voorwaarden kan wijzigen, kan voor de organisatie niet door de beugel. De CLCV eist dat de consument hier altijd vooraf over wordt gewaarschuwd en de kans krijgt om zijn abonnement op te zeggen.

 

Tot slot is de consumentenvereniging ook niet te spreken over het feit dat Netflix de gratis proefperiode stilzwijgend omzet in een betalend abonnement en het maandbedrag automatisch van de bankrekening van de klant haalt. De CLCV vindt dat de consument actief de voortzetting van het abonnement zou moeten bevestigen.

 

Ook Test-Aankoop onderzoekt de zaak

Als het in Parijs regent, druppelt het in Brussel, en dus is ook Test-Aankoop gestart met een onderzoek naar de servicevoorwaarden die Netflix in ons land hanteert.

 

"Onze juristen gaan zo snel mogelijk de gebruiksvoorwaarden van Netflix in ons land tegen het licht houden om na te gaan of het bedrijf hier in orde is met de wetgeving die de consument beschermt", zegt Els Bruggeman van Test-Aankoop in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top