Nettowinst Amazon 73% lager in derde kwartaal

Nettowinst Amazon 73% lager in derde kwartaal

Amazon heeft een slecht kwartaal achter de rug, vooral door gekelderde winstcijfers. Toch is 's werelds grootste onlineshop optimistisch gestemd: de voorverkoop van de nieuwe Kindle e-readers en de tablet-pc Kindle Fire loopt namelijk als een trein... en de drukste periode van het jaar staat nog voor de deur.

44% omzetgroei, maar winst keldert

De omzet klokte vorig kwartaal af op 10,88 miljard dollar (7,8 miljard euro), hetzij 44% meer dan de 7,56 miljard dollar in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De operationele winst kende echter een bijzonder sterke daling: van 268 miljoen dollar vorig jaar tot nog maar 79 miljoen dollar vandaag (57 miljoen euro, een daling met 71%). Dit kwam vooral doordat de operationele kosten behoorlijk stegen door de lancering van nieuwe Kindleproducten. De nettowinst daalde zelfs nog forser: van 231 miljoen naar 63 miljoen dollar (45,2 miljard euro), een daling met liefst 73%.

 

In het vierde kwartaal rekent Amazon alvast op een hogere omzet, ergens tussen 16,45 en 18,65 miljard dollar (11 tot 13 miljard euro), hetzij een stijging met 27 tot 44% tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. Voor die prognose baseert het bedrijf zich op de enorme interesse voor de nieuwe Kindle e-readers en de Kindle Fire, zijn nieuwe 7-inch Android tabletcomputer.

Kindle Fire wordt bestseller

"28 september was de beste dag ooit voor Kindle-bestellingen, zelfs beter dan de pieken tijdens de voorbije kerstperiode", aldus topman en oprichter Jeff Bezos. "In de drie weken sinds de lancering lagen de bestellingen voor de nieuwe Kindles dubbel zo hoog als bij eerdere lanceringen. Op basis van de voorverkoop die we nu al zien voor de Kindle Fire hebben we alvast de productiecapaciteit opgevoerd en bouwen we nu miljoenen exemplaren méér dan eerst gepland."

 

Analisten hadden al uitgezocht dat er in de eerste vijf dagen na de start van de voorverkoop eind september al bijna 350.000 bestellingen waren genoteerd. De verwachte verkoop dit jaar bedraagt maar liefst 5 miljoen stuks. Een ronduit indrukwekkend cijfer, want tot vandaag zijn er amper 6 miljoen Android-tablets verkocht. 

 

Al dat goede nieuws ten spijt houdt Amazon niettemin rekening met een mogelijk operationeel verlies in het vierde kwartaal - mede doordat het per verkochte Kindle Fire zo'n 10 dollar verlies maakt. In zijn vooruitblik maakt het management gewag van een mogelijk verlies van 200 miljoen dollar (143 miloen euro). Al zou dat even goed 250 miljoen dollar (180 miljoen euro) winst kunnen zijn, in geval van gunstige aandelenkoersen. Analisten en beleggers reageren alvast ontgoocheld: Amazon slaagt er nu al drie kwartalen op rij niet meer in om met overtuigende cijfers uit te pakken.

Amazon heeft een slecht kwartaal achter de rug, vooral door gekelderde winstcijfers. Toch is 's werelds grootste onlineshop optimistisch gestemd: de voorverkoop van de nieuwe Kindle e-readers en de tablet-pc Kindle Fire loopt namelijk als een trein... en de drukste periode van het jaar staat nog voor de deur.

44% omzetgroei, maar winst keldert

De omzet klokte vorig kwartaal af op 10,88 miljard dollar (7,8 miljard euro), hetzij 44% meer dan de 7,56 miljard dollar in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De operationele winst kende echter een bijzonder sterke daling: van 268 miljoen dollar vorig jaar tot nog maar 79 miljoen dollar vandaag (57 miljoen euro, een daling met 71%). Dit kwam vooral doordat de operationele kosten behoorlijk stegen door de lancering van nieuwe Kindleproducten. De nettowinst daalde zelfs nog forser: van 231 miljoen naar 63 miljoen dollar (45,2 miljard euro), een daling met liefst 73%.

 

In het vierde kwartaal rekent Amazon alvast op een hogere omzet, ergens tussen 16,45 en 18,65 miljard dollar (11 tot 13 miljard euro), hetzij een stijging met 27 tot 44% tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. Voor die prognose baseert het bedrijf zich op de enorme interesse voor de nieuwe Kindle e-readers en de Kindle Fire, zijn nieuwe 7-inch Android tabletcomputer.

Kindle Fire wordt bestseller

"28 september was de beste dag ooit voor Kindle-bestellingen, zelfs beter dan de pieken tijdens de voorbije kerstperiode", aldus topman en oprichter Jeff Bezos. "In de drie weken sinds de lancering lagen de bestellingen voor de nieuwe Kindles dubbel zo hoog als bij eerdere lanceringen. Op basis van de voorverkoop die we nu al zien voor de Kindle Fire hebben we alvast de productiecapaciteit opgevoerd en bouwen we nu miljoenen exemplaren méér dan eerst gepland."

 

Analisten hadden al uitgezocht dat er in de eerste vijf dagen na de start van de voorverkoop eind september al bijna 350.000 bestellingen waren genoteerd. De verwachte verkoop dit jaar bedraagt maar liefst 5 miljoen stuks. Een ronduit indrukwekkend cijfer, want tot vandaag zijn er amper 6 miljoen Android-tablets verkocht. 

 

Al dat goede nieuws ten spijt houdt Amazon niettemin rekening met een mogelijk operationeel verlies in het vierde kwartaal - mede doordat het per verkochte Kindle Fire zo'n 10 dollar verlies maakt. In zijn vooruitblik maakt het management gewag van een mogelijk verlies van 200 miljoen dollar (143 miloen euro). Al zou dat even goed 250 miljoen dollar (180 miljoen euro) winst kunnen zijn, in geval van gunstige aandelenkoersen. Analisten en beleggers reageren alvast ontgoocheld: Amazon slaagt er nu al drie kwartalen op rij niet meer in om met overtuigende cijfers uit te pakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top