Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Sinds 31 mei is de nieuwe Europese richtlijn betreffende de consumentenrechten van kracht in België. Met die richtlijn wil de Europese Unie consumenten die elektronisch winkelen beter beschermen.

Rechten van de consument meer in de verf

De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 de tijd om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. In ons land werd de richtlijn twee weken voor het verstrijken van deze termijn omgezet. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de online consument als de handelaar beter beschermen door een uitgebreide informatieplicht.

 

Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen 14 dagen na terugzending plaatsvinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekken - alles samen een twintigtal punten - over de rechten van de consument.

 

Tot 12 maanden bedenktijd bij niet-naleving

De goedkeuring van de Europese consumentenrichtlijn, wat in de zomer van 2011 gebeurde, leidde destijds tot flink wat gemor bij zelfstandigen- en handelsorganisaties, terwijl consumentenvereniging Test-Aankoop op zijn beurt tevreden was.

 

Nu de richtlijn is omgezet in de Belgische wetgeving, heeft BeCommerce, dat in ons land 4 op de 5 online winkels vertegenwoordigt, de belangrijkste nieuwigheden opgelijst. Meer dan aanbevolen lectuur, want - zo onderstreept de organisatie - "wanneer niet voldaan wordt aan de informatieverplichtingen kan de bedenktijd tot 12 maanden verlengd worden, of tot wanneer wel aan de verplichtingen is voldaan." Ook organiseert de FOD Economie een workshop rond de nieuwe regelgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top