Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht | RetailDetail

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Sinds 31 mei is de nieuwe Europese richtlijn betreffende de consumentenrechten van kracht in België. Met die richtlijn wil de Europese Unie consumenten die elektronisch winkelen beter beschermen.

Rechten van de consument meer in de verf

De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 de tijd om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. In ons land werd de richtlijn twee weken voor het verstrijken van deze termijn omgezet. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de online consument als de handelaar beter beschermen door een uitgebreide informatieplicht.

 

Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen 14 dagen na terugzending plaatsvinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekken - alles samen een twintigtal punten - over de rechten van de consument.

 

Tot 12 maanden bedenktijd bij niet-naleving

De goedkeuring van de Europese consumentenrichtlijn, wat in de zomer van 2011 gebeurde, leidde destijds tot flink wat gemor bij zelfstandigen- en handelsorganisaties, terwijl consumentenvereniging Test-Aankoop op zijn beurt tevreden was.

 

Nu de richtlijn is omgezet in de Belgische wetgeving, heeft BeCommerce, dat in ons land 4 op de 5 online winkels vertegenwoordigt, de belangrijkste nieuwigheden opgelijst. Meer dan aanbevolen lectuur, want - zo onderstreept de organisatie - "wanneer niet voldaan wordt aan de informatieverplichtingen kan de bedenktijd tot 12 maanden verlengd worden, of tot wanneer wel aan de verplichtingen is voldaan." Ook organiseert de FOD Economie een workshop rond de nieuwe regelgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.