Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Sinds 31 mei is de nieuwe Europese richtlijn betreffende de consumentenrechten van kracht in België. Met die richtlijn wil de Europese Unie consumenten die elektronisch winkelen beter beschermen.

Rechten van de consument meer in de verf

De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 de tijd om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. In ons land werd de richtlijn twee weken voor het verstrijken van deze termijn omgezet. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de online consument als de handelaar beter beschermen door een uitgebreide informatieplicht.

 

Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen 14 dagen na terugzending plaatsvinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekken - alles samen een twintigtal punten - over de rechten van de consument.

 

Tot 12 maanden bedenktijd bij niet-naleving

De goedkeuring van de Europese consumentenrichtlijn, wat in de zomer van 2011 gebeurde, leidde destijds tot flink wat gemor bij zelfstandigen- en handelsorganisaties, terwijl consumentenvereniging Test-Aankoop op zijn beurt tevreden was.

 

Nu de richtlijn is omgezet in de Belgische wetgeving, heeft BeCommerce, dat in ons land 4 op de 5 online winkels vertegenwoordigt, de belangrijkste nieuwigheden opgelijst. Meer dan aanbevolen lectuur, want - zo onderstreept de organisatie - "wanneer niet voldaan wordt aan de informatieverplichtingen kan de bedenktijd tot 12 maanden verlengd worden, of tot wanneer wel aan de verplichtingen is voldaan." Ook organiseert de FOD Economie een workshop rond de nieuwe regelgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top