Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht | RetailDetail

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Nieuwe Europese richtlijn rond elektronisch winkelen van kracht

Sinds 31 mei is de nieuwe Europese richtlijn betreffende de consumentenrechten van kracht in België. Met die richtlijn wil de Europese Unie consumenten die elektronisch winkelen beter beschermen.

Rechten van de consument meer in de verf

De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 de tijd om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. In ons land werd de richtlijn twee weken voor het verstrijken van deze termijn omgezet. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de online consument als de handelaar beter beschermen door een uitgebreide informatieplicht.

 

Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen 14 dagen na terugzending plaatsvinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekken - alles samen een twintigtal punten - over de rechten van de consument.

 

Tot 12 maanden bedenktijd bij niet-naleving

De goedkeuring van de Europese consumentenrichtlijn, wat in de zomer van 2011 gebeurde, leidde destijds tot flink wat gemor bij zelfstandigen- en handelsorganisaties, terwijl consumentenvereniging Test-Aankoop op zijn beurt tevreden was.

 

Nu de richtlijn is omgezet in de Belgische wetgeving, heeft BeCommerce, dat in ons land 4 op de 5 online winkels vertegenwoordigt, de belangrijkste nieuwigheden opgelijst. Meer dan aanbevolen lectuur, want - zo onderstreept de organisatie - "wanneer niet voldaan wordt aan de informatieverplichtingen kan de bedenktijd tot 12 maanden verlengd worden, of tot wanneer wel aan de verplichtingen is voldaan." Ook organiseert de FOD Economie een workshop rond de nieuwe regelgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.