Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops | RetailDetail

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

België heeft de Wet Marktpraktijken ingevoerd, naar de Europese Richtlijn Consumentenrechten. In die nieuwe wet is het herroepingsrecht opgetrokken van drie naar twaalf maanden. De sector vreest nu voor misbruik vanwege de consument.

"Exorbitante maatregel"

"De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant", zegt Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen, aan Knack. "De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten." Het herroepingsrecht moet steeds vermeld worden in het vet, met een kader rond en met verwijzing naar het juiste wetsartikel. Het moet ook vermeld worden in de bevestigingsmail naar de klant.

 

Andere kritiek op de wet is dat het webshops aan een boel regels onderwerpt rond bijvoorbeeld cookies en privacy, maar dat de balans daarbij zoek is geraakt. "Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat", zegt Matthias Dobbelaere van deJuristen aan Knack.

 

Nog boel extra regels

Daarnaast mag een webshop geen toeslag meer vragen voor het gebruik van betalingsmiddelen zoals PayPal en kredietkaarten en mogen extra opties – zoals inschrijving op de nieuwsbrief – niet meer standaard aangevinkt staan. Kosten voor terugzending vallen nog wel steeds bij de consument, als dat duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden.

 

"Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers", besluit Dobbelaere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top