Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops | RetailDetail

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

België heeft de Wet Marktpraktijken ingevoerd, naar de Europese Richtlijn Consumentenrechten. In die nieuwe wet is het herroepingsrecht opgetrokken van drie naar twaalf maanden. De sector vreest nu voor misbruik vanwege de consument.

"Exorbitante maatregel"

"De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant", zegt Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen, aan Knack. "De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten." Het herroepingsrecht moet steeds vermeld worden in het vet, met een kader rond en met verwijzing naar het juiste wetsartikel. Het moet ook vermeld worden in de bevestigingsmail naar de klant.

 

Andere kritiek op de wet is dat het webshops aan een boel regels onderwerpt rond bijvoorbeeld cookies en privacy, maar dat de balans daarbij zoek is geraakt. "Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat", zegt Matthias Dobbelaere van deJuristen aan Knack.

 

Nog boel extra regels

Daarnaast mag een webshop geen toeslag meer vragen voor het gebruik van betalingsmiddelen zoals PayPal en kredietkaarten en mogen extra opties – zoals inschrijving op de nieuwsbrief – niet meer standaard aangevinkt staan. Kosten voor terugzending vallen nog wel steeds bij de consument, als dat duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden.

 

"Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers", besluit Dobbelaere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.