Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops | RetailDetail

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

België heeft de Wet Marktpraktijken ingevoerd, naar de Europese Richtlijn Consumentenrechten. In die nieuwe wet is het herroepingsrecht opgetrokken van drie naar twaalf maanden. De sector vreest nu voor misbruik vanwege de consument.

"Exorbitante maatregel"

"De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant", zegt Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen, aan Knack. "De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten." Het herroepingsrecht moet steeds vermeld worden in het vet, met een kader rond en met verwijzing naar het juiste wetsartikel. Het moet ook vermeld worden in de bevestigingsmail naar de klant.

 

Andere kritiek op de wet is dat het webshops aan een boel regels onderwerpt rond bijvoorbeeld cookies en privacy, maar dat de balans daarbij zoek is geraakt. "Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat", zegt Matthias Dobbelaere van deJuristen aan Knack.

 

Nog boel extra regels

Daarnaast mag een webshop geen toeslag meer vragen voor het gebruik van betalingsmiddelen zoals PayPal en kredietkaarten en mogen extra opties – zoals inschrijving op de nieuwsbrief – niet meer standaard aangevinkt staan. Kosten voor terugzending vallen nog wel steeds bij de consument, als dat duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden.

 

"Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers", besluit Dobbelaere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.