Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

Nieuwe wet maakt leven moeilijker voor Belgische webshops

België heeft de Wet Marktpraktijken ingevoerd, naar de Europese Richtlijn Consumentenrechten. In die nieuwe wet is het herroepingsrecht opgetrokken van drie naar twaalf maanden. De sector vreest nu voor misbruik vanwege de consument.

"Exorbitante maatregel"

"De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant", zegt Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen, aan Knack. "De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten." Het herroepingsrecht moet steeds vermeld worden in het vet, met een kader rond en met verwijzing naar het juiste wetsartikel. Het moet ook vermeld worden in de bevestigingsmail naar de klant.

 

Andere kritiek op de wet is dat het webshops aan een boel regels onderwerpt rond bijvoorbeeld cookies en privacy, maar dat de balans daarbij zoek is geraakt. "Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat", zegt Matthias Dobbelaere van deJuristen aan Knack.

 

Nog boel extra regels

Daarnaast mag een webshop geen toeslag meer vragen voor het gebruik van betalingsmiddelen zoals PayPal en kredietkaarten en mogen extra opties – zoals inschrijving op de nieuwsbrief – niet meer standaard aangevinkt staan. Kosten voor terugzending vallen nog wel steeds bij de consument, als dat duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden.

 

"Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers", besluit Dobbelaere.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top