Nu ook mobiel betalen op webshops Colruyt Group

Nu ook mobiel betalen op webshops Colruyt Group

Vanaf deze maand kunnen klanten hun aankopen op de webshops van Collishop, Dreamland en Dreambaby betalen met hun smartphone, ongeacht bij welke bank ze klant zijn. Vanaf 2015 moet dat ook mogelijk zijn in de fysieke winkels van Colruyt Group.

Vanaf 2015 ook bij Colruyt & co

Na grondige tests implementeert Colruyt Group de SEQR-applicatie voor mobiel betalen van de Zweedse firma Seamless in eerste instantie in de webshops van Collishop, Dreamland en Dreambaby. In de eerste helft van 2015 volgen dan ook de fysieke winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Retail, Dreamland en Dreambaby.

 

Daar blijft het echter niet bij, zegt projectverantwoordelijke Michel Van Mello: "In een eerste fase benutten we de applicatie als mobiele betaalwijze, maar het potentieel is veel groter. Zo kunnen bedrijven ook aanbiedingen, kortingkaarten, klantenkaarten of vouchers aan de app koppelen. Als dat massaal gebeurt, zou je op termijn kunnen gaan winkelen met alleen nog je smartphone op zak en zonder dikke portefeuille met cash, betaal- of klantenkaarten. We zijn ervan overtuigd dat er binnenkort een heel aantal banken en bedrijven gaan meedoen en daarom willen we vandaag al mee zijn."

 

Snel en makkelijk voor de klant...

Hoe zo'n mobiele betaling in zijn werk gaat? De consument downloadt eerst de gratis SEQR-app via de App Store of Google Play en activeert eenmalig zijn Seamless-domiciliëring. Zo geeft hij toestemming om de verschuldigde bedragen via domiciliëring over te schrijven.

 

Het betalen zelf is kinderspel: de klant hoeft enkel de QR-code/NFC in te scannen aan de winkelkassa of op het scherm van zijn pc, laptop of tablet en bevestigt gewoon het bedrag met een pincode. Een kaart en kaartlezer komen er dus niet meer aan te pas. Daarna ontvangt de klant via dezelfde app een elektronisch kasticket.

 

...en kostenefficiënt voor Colruyt

Dat Seamless bovendien beduidend lagere transactiekosten aanrekent dan andere aanbieders van betaaloplossingen trok de retailgroep uit Halle over de streep: "Belangrijk, want dat helpt Colruyt Group om zijn kosten te drukken en lage prijzen te handhaven", geeft Van Mello toe. Hij wijst er nog op dat de integratie in het kassasysteem gebeurt zonder investeringen in extra hardware.

 

Colruyt Group wordt bij de implementatie van het mobiele betaalsysteem begeleid door Ingenico Payment Services, het vroegere Ogone. "Wij zijn verheugd om de SEQR-technologie, een nieuwe innovatieve en alternatieve betaalmethode, te integreren op ons platform, dat nu meer dan 150 betaalmethoden beheert", zegt head of business development Xavier Thiran. Eerder innoveerde ook al McDonald's met mobiele betalingen via SEQR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top