Nu ook mobiel betalen op webshops Colruyt Group | RetailDetail

Nu ook mobiel betalen op webshops Colruyt Group

Nu ook mobiel betalen op webshops Colruyt Group

Vanaf deze maand kunnen klanten hun aankopen op de webshops van Collishop, Dreamland en Dreambaby betalen met hun smartphone, ongeacht bij welke bank ze klant zijn. Vanaf 2015 moet dat ook mogelijk zijn in de fysieke winkels van Colruyt Group.

Vanaf 2015 ook bij Colruyt & co

Na grondige tests implementeert Colruyt Group de SEQR-applicatie voor mobiel betalen van de Zweedse firma Seamless in eerste instantie in de webshops van Collishop, Dreamland en Dreambaby. In de eerste helft van 2015 volgen dan ook de fysieke winkels van Colruyt, OKay, Bio-Planet, Spar Retail, Dreamland en Dreambaby.

 

Daar blijft het echter niet bij, zegt projectverantwoordelijke Michel Van Mello: "In een eerste fase benutten we de applicatie als mobiele betaalwijze, maar het potentieel is veel groter. Zo kunnen bedrijven ook aanbiedingen, kortingkaarten, klantenkaarten of vouchers aan de app koppelen. Als dat massaal gebeurt, zou je op termijn kunnen gaan winkelen met alleen nog je smartphone op zak en zonder dikke portefeuille met cash, betaal- of klantenkaarten. We zijn ervan overtuigd dat er binnenkort een heel aantal banken en bedrijven gaan meedoen en daarom willen we vandaag al mee zijn."

 

Snel en makkelijk voor de klant...

Hoe zo'n mobiele betaling in zijn werk gaat? De consument downloadt eerst de gratis SEQR-app via de App Store of Google Play en activeert eenmalig zijn Seamless-domiciliëring. Zo geeft hij toestemming om de verschuldigde bedragen via domiciliëring over te schrijven.

 

Het betalen zelf is kinderspel: de klant hoeft enkel de QR-code/NFC in te scannen aan de winkelkassa of op het scherm van zijn pc, laptop of tablet en bevestigt gewoon het bedrag met een pincode. Een kaart en kaartlezer komen er dus niet meer aan te pas. Daarna ontvangt de klant via dezelfde app een elektronisch kasticket.

 

...en kostenefficiënt voor Colruyt

Dat Seamless bovendien beduidend lagere transactiekosten aanrekent dan andere aanbieders van betaaloplossingen trok de retailgroep uit Halle over de streep: "Belangrijk, want dat helpt Colruyt Group om zijn kosten te drukken en lage prijzen te handhaven", geeft Van Mello toe. Hij wijst er nog op dat de integratie in het kassasysteem gebeurt zonder investeringen in extra hardware.

 

Colruyt Group wordt bij de implementatie van het mobiele betaalsysteem begeleid door Ingenico Payment Services, het vroegere Ogone. "Wij zijn verheugd om de SEQR-technologie, een nieuwe innovatieve en alternatieve betaalmethode, te integreren op ons platform, dat nu meer dan 150 betaalmethoden beheert", zegt head of business development Xavier Thiran. Eerder innoveerde ook al McDonald's met mobiele betalingen via SEQR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.