RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Om te overleven moet Belgische e-commerce nieuw publiek aanboren"

icon
m-Tail10 juli, 2014

Belgische e-commerce hinkt achterop

Eerst enkele sprekende cijfers uit het nieuwste e-commercerapport van Wijs: de Europese e-commerce industrie wordt gedomineerd door het Verenigd Koninkrijk (96 miljard euro omzet), Duitsland (50 miljard euro) en Frankrijk (45 miljard euro). Met hun drieën waren zij in 2012 samen goed voor 61% van de Europese e-commerce omzet. “België wordt omringd door 72% van de hele Europese e-commerce omzet“, becijferde digitale marketingspecialist Wijs.

 

Gevolg: ongeveer 35% van de Belgische onlinebestedingen vloeit rechtstreeks naar buitenlandse webshops (zie illustratie), en dat aandeel is nog een pak groter als we ook de Belgische filialen van buitenlandse bedrijven meerekenen. Toch heeft ons land in principe alle troeven in huis om een e-commerce exporteur te zijn: meertaligheid, een centrale ligging en een logistiek knooppunt van wegen, havens en luchthavens.

 

Beperkte thuismarkt met tal van belemmeringen

Hoe komt het dan dat ons land wordt overspoeld door buitenlandse reuzen als Amazon, Bol.com, Zalando of Coolblue en dat Belgische retailers achter de feiten aanlopen? Vooral omdat de buitenlandse spelers kunnen terugvallen op een veel grotere thuismarkt: “Zowel in het Verenigd Koninkrijk, in Duitsland als in Frankrijk kocht in 2010-2011 al meer dan 1 op de 2 inwoners frequent online, terwijl in diezelfde periode slechts 30% van de Belgen frequent online kocht en net geen 20% zelfs helemaal niet”, aldus Wijs.

 

Daarnaast is de Belgische e-commerce niet bepaald verwend door de regelgever. Zo ligt de loonkost hier 20% hoger dan in de buurlanden, zijn ook de btw-tarieven hoger en verloopt de pakketlevering trager en duurder. “Daardoor zijn buitenlandse spelers voor de consument al snel goedkoper”, klinkt het. Bovendien zijn er meer verplichtingen inzake productveiligheid en worden klachten rond online veiligheid nauwelijks opgevolgd.

 

De ‘underserved’ en de ‘unserved’ bedienen

Toch ziet Wijs volop opportuniteiten voor Belgische webshops: liefst 49% van de Belgen koopt niet online door het gebrek aan aanbeveling en expertise van een verkoper, zo blijkt uit onderzoek. “De meeste webshops spreken nu vooral shoppers aan die exact weten wat ze willen, maar de groep die zich online informeert maar geen antwoord vindt op zijn vraag is veel groter. Zij trekken soms naar de winkel voor extra advies, maar retailers zouden die klanten ook online voor zich moeten winnen.”

 

Kortom, “de grote e-commerce spelers richten zich vooral op de red ocean van klanten die al exact weten wat ze willen. Focus op de blue ocean van twee consumentgroepen die nu niet goed of zelfs helemaal niet worden bediend: de underserved audience – “Ik weet ongeveer wat ik wil maar ik heb hulp en advies nodig” – en de unserved audience – “Ik weet niet wat, maar ik heb zin om te shoppen”. Die mensen die shoppen als tijdverdrijf, als retailtherapie, vormen volgens Wijs “een onontgonnen markt, waar comfort en service zwaarder doorwegen”.

 

Dat zijn twee doelgroepen die de meeste retailers kennen, want ze krijgen ze vandaag al in hun bakstenen winkels over de vloer. Door die nu ook online op hun wenken te bedienen, moet de e-commerce in ons land ook kunnen groeien, besluit Wijs met een optimistische noot. Want er is nog wel degelijke marge: het aandeel van de internetverkoop in België bedraagt nog maar 3% van de totale retailomzet, terwijl het Europese gemiddeld op 5% ligt.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN