Omnichannel en bpost: het clickt!

Omnichannel en bpost: het clickt!

Op 2 februari wordt op het Omnichannel Congres van RetailDetail de bpost omnichannel award uitgereikt. Marketingtopman Thierry Moubax van bpost-businessunit Parcels & Logistics Europe legt uit waarom we zijn bedrijf in één adem met die prijs vernoemen.

Gemak en snelheid

Waarom verbindt bpost zijn naam aan deze award?

Naast databeheer is logistiek dé grote pijler waarop een succesrijk omnichannelverhaal rust. Logistiek is de sleutel en wordt nog steeds belangrijker. Ik bedoel dan niet alleen stockage, maar ook de levering – thuis of in afhaalpunten – en retourbehandeling. Hoe ga je daarmee om? Onze toekomst ligt in het innoveren van logistieke oplossingen, gealigneerd met de verwachtingen van de consument, en daarmee willen we de markt helpen.

 

Voor ons ligt de koppeling met de omnichannel award dan ook voor de hand: omnichannel gaat niet alleen over het kunnen kopen waar en wanneer mensen willen, maar ook over het ophalen of laten leveren waar en wanneer de klant dat wil. Dat is de sleutel tot gemak. Daarbij hebben ondernemers een logistieke partner nodig, en bpost wil graag de voorkeurspartner voor die bedrijven zijn.

 

Gemak is de sleutel, zegt u. Hoe werkt dat dan?
De uitdaging van vandaag is: hoe gaan on- en offlinespelers met omnichannel om? Dat de offlinespelers al een bestaande structuur hebben, lijkt in hun voordeel te spelen, maar gewoon een webshop bovenop het winkelpark is niet voldoende. Voorafgaand rijst trouwens de vraag: waarom verkoop je on- of offline? Als de klant gemak zoekt, wat kan dan de rol zijn van offline, ook voor wie online koopt? Naast meer gemak kan een offline winkel vooral soorten beleving bieden, die online niet kunnen: de shoppingtrip als evenement.

 

Naast gemak is snelheid een tweede factor voor offline: mensen willen een product nú of hebben het nú nodig. Same day delivery wordt aangeboden in beperkte mate, maar in afwachting maakt de fysieke winkel het mogelijk. Met allerlei acquisities werkt bpost er hard aan om zijn 'levermachine' nog performanter en flexibeler te maken, om op die manier het gemak nog te verhogen.

 

De lat ligt hoog

Hoe gaat bpost als 'retailer' zelf met omnichannel om?
We zijn volop in ons eigen netwerk aan het investeren. Door de acquisities van Lagardère, Kariboo en De Buren breiden we onze 'proximity' gevoelig uit. Voor ons is omnichannel dan ook veeleer een verlengstuk van onze dienstverlening dan een benaderwijze voor onze productverkoop (zoals postproducten in postkantoren en postpunten). We werken aan meer flexibiliteit in de lever- en ophaalmogelijkheden: via postpunten en -kantoren, pakjesautomaten, binnenkort ook Kariboo-punten, maar ook: waar is de klant nú, en kunnen we dáár leveren? Wat met grotere producten zoals doe-het-zelf- en tuinartikelen? Hulp bij de installatie van toestellen en dergelijke. Vandaar onze recente participaties in de Dynagroup en Parcify.

 

Verandert het koopgedrag richting online en mobiel?
Ach, we zitten nog maar aan het beginpunt! In de komende jaren zal de online verkoop nog enorm stijgen. Logistiek zal daarin een doorslaggevende factor zijn. Als online en offline dezelfde prijzen gelden, zal de meerwaarde van gemak moeten komen. Er zijn nog wel wat barrières ten aanzien van online aankopen (vertrouwen, wat als ik niet thuis ben bij de levering, retourmogelijkheden), maar daar zullen geheid antwoorden op komen. Zalando, Coolblue, Amazon, Bol.com... zijn standaarden voor gemak aan het zetten en leggen de lat intussen hoog voor wie vandaag met online verkoop wil starten. De groeicijfers van de trendsetters zijn van die aard, dat je mag aannemen dat het potentieel voor online handel nog erg groot is. Alleen moet het businessmodel natuurlijk wel betaalbaar blijven.

 

Barrières wegruimen

Is de beperkte schaal van de Belgische markt nadelig?
Elk land is anders: in de Verenigde Staten was er al een postordercultuur en de afstanden zijn er groot, men is er gewend even op de levering te moeten wachten. In België en Nederland is het distributienet dichter en verwacht men snellere levering. Een 'voordeel' in België, zodat er nog niet echt een Amazon.be is en waardoor Coolblue en Bol.com op Vlaanderen gefocust zijn, is de complexiteit door de extra taal: productbenamingen, support, marketing... Alles moet je verdubbelen, en dat werpt een barrière op. Maar we zien wel dat de grote spelers ons land via Nederland of Frankrijk bewerken.

 

Is verkopen via sociale media mogelijk? Brengt het op?
Vooralsnog zijn de Instagrams en Facebooks van deze wereld vooral communicatiekanalen voor marketing en publiciteit, meer dan verkoopkanalen, maar het komt er zeker aan. Je zou Instagram en Facebook kunnen opvatten als de nieuwe kranten en tijdschriften van vandaag, waar de reclame wordt gemaakt, zij het liefst niet te invasief. Daarnaast is er het B2C-verhaal, waarbij particulieren via de socialemediaplatformen tweedehandse producten aanbieden. Dat is een sterk groeiende markt, waarin ook 2dehands.be, e-Bay, Kapaza en marktplaatsen zoals Bol.com en dergelijke actief zijn. Ook daar zal de retailer met omnichannelambities rekening mee moeten houden.

 

 

Het RetailDetail Omnichannel Congress 2017 vindt op 2 februari plaats in Urban City in Antwerpen. Wil u zich nog inschrijven? Klik dan snel hier!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Back to top