Omnichannel regeert de e-commercewereld

Omnichannel regeert de e-commercewereld

Slechts elf van de vijftig grootste e-retailers wereldwijd zijn pure players. Een goede balans tussen offline en online lijkt een succesfactor in retail, maar shoppers evolueren sneller dan retailers kunnen volgen…

 

Elf 'pure players'

Dat blijkt uit de 19de editie van het jaarlijkse Global Powers of Retailing rapport van Deloitte. Dat rapport identificeert niet alleen de 250 grootste retailers wereldwijd, maar ook de 50 grootste e-retailers. 


Uit die laatste rangschikking blijkt dat omnichannelretailers de e-commercewereld domineren. De grote meerderheid in de top-50 baat zowel fysieke winkels als webshops uit. Slechts elf bedrijven uit de lijst zijn pure players: Amazon uiteraard, de Chinese spelers JD.com, Vipshop Holdings en Dangdang.com, Zalando, de Amerikaanse technologieverkoper Newegg.com, Vente-privee.com, Asos, Ocado, Overstock.com en het Russische Ulmart

 

Offline en online integreren

Ondanks de groei van e-retail is het voorbarig om te spreken over de dood van de fysieke winkel, want meer en meer onlinespelers bouwen een fysieke aanwezigheid uit. Omgekeerd zie je dat fysieke retailers overnames realiseren in de onlinewereld, om hun e-commerceactiviteiten verder uit te bouwen.


Volgens Deloitte gaat het erom de juiste balans te vinden tussen e-commerce en fysieke winkels, om online en offline te integreren in een naadloos proces, om beide te zien als twee polen die elkaar versterken in plaats van bedreigen. Retailers moeten een vernieuwende retailomgeving creëren waar online en instore shoppen naadloos in elkaar overgaan. 

 

Nieuwe digitale kloof

En daar nijpt het schoentje. Deloitte waarschuwt namelijk voor een nieuwe digitale kloof in retail. De dag waarop bijna alle shoppers de hele tijd verbonden zullen zijn met het internet, komt snel dichterbij. Het online gedrag en de digitale verwachtingen van consumenten evolueren sneller dan retailers kunnen beantwoorden. 


Retailers onderschatten de vraag van shoppers om de digitale wereld te incorporeren in hun winkelervaring. Shoppers eisen betere digitale tools en voelen zich vandaag onvoldoende op hun wenken bediend. Een nieuw rapport hierover met de titel “Navigating the new digital divide” verschijnt in februari 2016.

 

De 10 grootste e-retailers

Retailer - Nationaliteit - E-retailomzet (mio dollar)
1. Amazon.com, VS, 70.080
2. Apple, VS, 20.600
3. JD.com, China, 17.672
4. Wal-Mart, VS, 12.200
5. Otto, Duitsland, 8.397
6. Tesco, VK, 6.504
7. Macy's, VS, 5.400
8. Liberty, VS, 5.198
9. Casino, Frankrijk, 4.606
10. Suning, China, 4.199

(Bron: Deloitte Global Powers Of Retailing 2016)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Back to top