Omnichannel regeert de e-commercewereld

Omnichannel regeert de e-commercewereld

Slechts elf van de vijftig grootste e-retailers wereldwijd zijn pure players. Een goede balans tussen offline en online lijkt een succesfactor in retail, maar shoppers evolueren sneller dan retailers kunnen volgen…

 

Elf 'pure players'

Dat blijkt uit de 19de editie van het jaarlijkse Global Powers of Retailing rapport van Deloitte. Dat rapport identificeert niet alleen de 250 grootste retailers wereldwijd, maar ook de 50 grootste e-retailers. 


Uit die laatste rangschikking blijkt dat omnichannelretailers de e-commercewereld domineren. De grote meerderheid in de top-50 baat zowel fysieke winkels als webshops uit. Slechts elf bedrijven uit de lijst zijn pure players: Amazon uiteraard, de Chinese spelers JD.com, Vipshop Holdings en Dangdang.com, Zalando, de Amerikaanse technologieverkoper Newegg.com, Vente-privee.com, Asos, Ocado, Overstock.com en het Russische Ulmart

 

Offline en online integreren

Ondanks de groei van e-retail is het voorbarig om te spreken over de dood van de fysieke winkel, want meer en meer onlinespelers bouwen een fysieke aanwezigheid uit. Omgekeerd zie je dat fysieke retailers overnames realiseren in de onlinewereld, om hun e-commerceactiviteiten verder uit te bouwen.


Volgens Deloitte gaat het erom de juiste balans te vinden tussen e-commerce en fysieke winkels, om online en offline te integreren in een naadloos proces, om beide te zien als twee polen die elkaar versterken in plaats van bedreigen. Retailers moeten een vernieuwende retailomgeving creëren waar online en instore shoppen naadloos in elkaar overgaan. 

 

Nieuwe digitale kloof

En daar nijpt het schoentje. Deloitte waarschuwt namelijk voor een nieuwe digitale kloof in retail. De dag waarop bijna alle shoppers de hele tijd verbonden zullen zijn met het internet, komt snel dichterbij. Het online gedrag en de digitale verwachtingen van consumenten evolueren sneller dan retailers kunnen beantwoorden. 


Retailers onderschatten de vraag van shoppers om de digitale wereld te incorporeren in hun winkelervaring. Shoppers eisen betere digitale tools en voelen zich vandaag onvoldoende op hun wenken bediend. Een nieuw rapport hierover met de titel “Navigating the new digital divide” verschijnt in februari 2016.

 

De 10 grootste e-retailers

Retailer - Nationaliteit - E-retailomzet (mio dollar)
1. Amazon.com, VS, 70.080
2. Apple, VS, 20.600
3. JD.com, China, 17.672
4. Wal-Mart, VS, 12.200
5. Otto, Duitsland, 8.397
6. Tesco, VK, 6.504
7. Macy's, VS, 5.400
8. Liberty, VS, 5.198
9. Casino, Frankrijk, 4.606
10. Suning, China, 4.199

(Bron: Deloitte Global Powers Of Retailing 2016)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top