Omnichannel regeert de e-commercewereld

Omnichannel regeert de e-commercewereld

Slechts elf van de vijftig grootste e-retailers wereldwijd zijn pure players. Een goede balans tussen offline en online lijkt een succesfactor in retail, maar shoppers evolueren sneller dan retailers kunnen volgen…

 

Elf 'pure players'

Dat blijkt uit de 19de editie van het jaarlijkse Global Powers of Retailing rapport van Deloitte. Dat rapport identificeert niet alleen de 250 grootste retailers wereldwijd, maar ook de 50 grootste e-retailers. 


Uit die laatste rangschikking blijkt dat omnichannelretailers de e-commercewereld domineren. De grote meerderheid in de top-50 baat zowel fysieke winkels als webshops uit. Slechts elf bedrijven uit de lijst zijn pure players: Amazon uiteraard, de Chinese spelers JD.com, Vipshop Holdings en Dangdang.com, Zalando, de Amerikaanse technologieverkoper Newegg.com, Vente-privee.com, Asos, Ocado, Overstock.com en het Russische Ulmart

 

Offline en online integreren

Ondanks de groei van e-retail is het voorbarig om te spreken over de dood van de fysieke winkel, want meer en meer onlinespelers bouwen een fysieke aanwezigheid uit. Omgekeerd zie je dat fysieke retailers overnames realiseren in de onlinewereld, om hun e-commerceactiviteiten verder uit te bouwen.


Volgens Deloitte gaat het erom de juiste balans te vinden tussen e-commerce en fysieke winkels, om online en offline te integreren in een naadloos proces, om beide te zien als twee polen die elkaar versterken in plaats van bedreigen. Retailers moeten een vernieuwende retailomgeving creëren waar online en instore shoppen naadloos in elkaar overgaan. 

 

Nieuwe digitale kloof

En daar nijpt het schoentje. Deloitte waarschuwt namelijk voor een nieuwe digitale kloof in retail. De dag waarop bijna alle shoppers de hele tijd verbonden zullen zijn met het internet, komt snel dichterbij. Het online gedrag en de digitale verwachtingen van consumenten evolueren sneller dan retailers kunnen beantwoorden. 


Retailers onderschatten de vraag van shoppers om de digitale wereld te incorporeren in hun winkelervaring. Shoppers eisen betere digitale tools en voelen zich vandaag onvoldoende op hun wenken bediend. Een nieuw rapport hierover met de titel “Navigating the new digital divide” verschijnt in februari 2016.

 

De 10 grootste e-retailers

Retailer - Nationaliteit - E-retailomzet (mio dollar)
1. Amazon.com, VS, 70.080
2. Apple, VS, 20.600
3. JD.com, China, 17.672
4. Wal-Mart, VS, 12.200
5. Otto, Duitsland, 8.397
6. Tesco, VK, 6.504
7. Macy's, VS, 5.400
8. Liberty, VS, 5.198
9. Casino, Frankrijk, 4.606
10. Suning, China, 4.199

(Bron: Deloitte Global Powers Of Retailing 2016)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Go omnichannel! Exclusieve doe-workshop voor bedrijfsleiders

08/11/2017

De wereld rond je draait omnichannel… Maar jouw bedrijf nog niet, of toch niet helemaal? Ga er dan nu mee aan de slag! Samen met bedrijfsleiders en C-level managers zoals jij, brengt Home of Retail jouw bedrijf up to speed.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Back to top