Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Vorig jaar kochten de Belgen voor 5,62 miljard euro online (+15%), maar nog steeds gaat liefst 42% van dat bedrag naar webshops die vanuit het buitenland opereren.

"Voorkeur voor namen uit het straatbeed"

E-commerce wordt ook in België eindelijk volwassen: de omzet van de sector steeg met 15% en vertegenwoordigt intussen al 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Voor fysieke winkels hoeft dat niet noodzakelijk een drama te zijn, vindt handelsfederatie Comeos: wie zelf ook de stap zet naar een webshop kan en deel van zijn verlies online recupereren.

 

"We weten uit ons jaarlijks e-commercerapport dat liefst 86% van de online klanten de voorkeur geeft aan webshops van wie ze de naam uit het straatbeeld kennen", zegt topman Dominique Michel. "Een fysieke winkel boezemt vertrouwen in. Vorig jaar hebben heel wat klassieke handelaars dan ook een inhaalbeweging ingezet, door hun online winkel uit te bouwen, de leveringstermijnen in te korten, hun diensten te verbeteren, enzovoort."

 

Buitenlandse webshops "kosten 8.302 jobs"

Toch kiest de Belgische consument nog steeds makkelijker voor buitenlandse websites dan onze buren in het buitenland. Deels komt dat door het aanbod dat op internationale websites vaak groter is, maar Comeos klaagt ook aan dat de Belgische wetgeving over onder andere nachtwerk te streng is. "Belgische handelaars die competitief willen zijn, verhuizen hun online activiteiten naar een land van waaruit ze goedkoper, efficiënter en sneller kunnen werken", waarschuwt de handelsfederatie.

 

In 2014 ging 42% van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland, zo becijferde Comeos. "Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren", zegt Dominique Michel. De EU daarentegen noemde België dankzij het grote aandeel grensoverschrijdende aankopen net een voorbeeld voor de andere lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35 procent van de consumenten doet aan zogeheten ‘conversational commerce’: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top