Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard | RetailDetail

Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Vorig jaar kochten de Belgen voor 5,62 miljard euro online (+15%), maar nog steeds gaat liefst 42% van dat bedrag naar webshops die vanuit het buitenland opereren.

"Voorkeur voor namen uit het straatbeed"

E-commerce wordt ook in België eindelijk volwassen: de omzet van de sector steeg met 15% en vertegenwoordigt intussen al 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Voor fysieke winkels hoeft dat niet noodzakelijk een drama te zijn, vindt handelsfederatie Comeos: wie zelf ook de stap zet naar een webshop kan en deel van zijn verlies online recupereren.

 

"We weten uit ons jaarlijks e-commercerapport dat liefst 86% van de online klanten de voorkeur geeft aan webshops van wie ze de naam uit het straatbeeld kennen", zegt topman Dominique Michel. "Een fysieke winkel boezemt vertrouwen in. Vorig jaar hebben heel wat klassieke handelaars dan ook een inhaalbeweging ingezet, door hun online winkel uit te bouwen, de leveringstermijnen in te korten, hun diensten te verbeteren, enzovoort."

 

Buitenlandse webshops "kosten 8.302 jobs"

Toch kiest de Belgische consument nog steeds makkelijker voor buitenlandse websites dan onze buren in het buitenland. Deels komt dat door het aanbod dat op internationale websites vaak groter is, maar Comeos klaagt ook aan dat de Belgische wetgeving over onder andere nachtwerk te streng is. "Belgische handelaars die competitief willen zijn, verhuizen hun online activiteiten naar een land van waaruit ze goedkoper, efficiënter en sneller kunnen werken", waarschuwt de handelsfederatie.

 

In 2014 ging 42% van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland, zo becijferde Comeos. "Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren", zegt Dominique Michel. De EU daarentegen noemde België dankzij het grote aandeel grensoverschrijdende aankopen net een voorbeeld voor de andere lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.