Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Omzet Belgische e-commerce stijgt 15% naar 5,6 miljard

Vorig jaar kochten de Belgen voor 5,62 miljard euro online (+15%), maar nog steeds gaat liefst 42% van dat bedrag naar webshops die vanuit het buitenland opereren.

"Voorkeur voor namen uit het straatbeed"

E-commerce wordt ook in België eindelijk volwassen: de omzet van de sector steeg met 15% en vertegenwoordigt intussen al 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Voor fysieke winkels hoeft dat niet noodzakelijk een drama te zijn, vindt handelsfederatie Comeos: wie zelf ook de stap zet naar een webshop kan en deel van zijn verlies online recupereren.

 

"We weten uit ons jaarlijks e-commercerapport dat liefst 86% van de online klanten de voorkeur geeft aan webshops van wie ze de naam uit het straatbeeld kennen", zegt topman Dominique Michel. "Een fysieke winkel boezemt vertrouwen in. Vorig jaar hebben heel wat klassieke handelaars dan ook een inhaalbeweging ingezet, door hun online winkel uit te bouwen, de leveringstermijnen in te korten, hun diensten te verbeteren, enzovoort."

 

Buitenlandse webshops "kosten 8.302 jobs"

Toch kiest de Belgische consument nog steeds makkelijker voor buitenlandse websites dan onze buren in het buitenland. Deels komt dat door het aanbod dat op internationale websites vaak groter is, maar Comeos klaagt ook aan dat de Belgische wetgeving over onder andere nachtwerk te streng is. "Belgische handelaars die competitief willen zijn, verhuizen hun online activiteiten naar een land van waaruit ze goedkoper, efficiënter en sneller kunnen werken", waarschuwt de handelsfederatie.

 

In 2014 ging 42% van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland, zo becijferde Comeos. "Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren", zegt Dominique Michel. De EU daarentegen noemde België dankzij het grote aandeel grensoverschrijdende aankopen net een voorbeeld voor de andere lidstaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top