Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro | RetailDetail

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Online retailer Coolblue heeft vorig jaar zijn omzet met 48% zien stijgen tot 248 miljoen euro. Die groei dankt de e-tailer naar eigen zeggen aan de mond-tot-mondreclame, nieuwe winkels en webshops én de mobiele website.

Blijven investeren

De sprong van 168 miljoen euro in 2012 naar net geen kwart miljard in 2013, is een gevolg van doorgedreven investeringen: zo opende Coolblue vorig jaar drie nieuwe fysieke winkels: in Lochristi, Amsterdam en Utrecht. Dat brengt het totale aantal op zeven: eerder opende Coolblue ook al winkels in Wilrijk, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. De winkel in Eindhoven kreeg overigens een grondige facelift en die in Rotterdam verhuisde naar een groter pand.

 

Daarnaast gingen 98 webshops live: zo voegde Coolblue onder meer witgoed, speelgoed, outdoor en sport aan zijn gamma toe. Bovendien kregen alle webshops een responsive design, wat de mobiele verkoop moet stimuleren. Om de verkoop nog aan te zwengelen kreeg het bestaande distributiecentrum in Capelle aan den IJssel er een nieuwe, 13.000 m² grote broer bij in Tilburg en pionierde Coolblue in België met leveringen op maandag.

 

Naar "minstens 300 miljoen" in 2014

Coolblue maakte geen omzetcijfers op vergelijkbare basis bekend en al evenmin aparte cijfers voor België en Nederland, maar directeur en oprichter Pieter Zwart wil wel vooruitblikken: hij wil dit jaar naar meer dan 300 miljoen euro omzet.

 

Die mijlpaal wil hij bereiken door een "obsessieve focus op klantentevredenheid": "Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden. Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue." Het leverde de groep in België het voorbije jaar alvast drie Webshop Awards op.

 

In België is Coolblue nog altijd op zoek naar geschikte winkelpanden in of rond Hasselt en Leuven, en intussen is het bedrijf ook gestart met een grote wervingscampagne: Coolblue zoekt dringend een honderdtal software-ontwikkelaars. "We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen", maakt Pieter Zwart zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top