Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Online retailer Coolblue heeft vorig jaar zijn omzet met 48% zien stijgen tot 248 miljoen euro. Die groei dankt de e-tailer naar eigen zeggen aan de mond-tot-mondreclame, nieuwe winkels en webshops én de mobiele website.

Blijven investeren

De sprong van 168 miljoen euro in 2012 naar net geen kwart miljard in 2013, is een gevolg van doorgedreven investeringen: zo opende Coolblue vorig jaar drie nieuwe fysieke winkels: in Lochristi, Amsterdam en Utrecht. Dat brengt het totale aantal op zeven: eerder opende Coolblue ook al winkels in Wilrijk, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. De winkel in Eindhoven kreeg overigens een grondige facelift en die in Rotterdam verhuisde naar een groter pand.

 

Daarnaast gingen 98 webshops live: zo voegde Coolblue onder meer witgoed, speelgoed, outdoor en sport aan zijn gamma toe. Bovendien kregen alle webshops een responsive design, wat de mobiele verkoop moet stimuleren. Om de verkoop nog aan te zwengelen kreeg het bestaande distributiecentrum in Capelle aan den IJssel er een nieuwe, 13.000 m² grote broer bij in Tilburg en pionierde Coolblue in België met leveringen op maandag.

 

Naar "minstens 300 miljoen" in 2014

Coolblue maakte geen omzetcijfers op vergelijkbare basis bekend en al evenmin aparte cijfers voor België en Nederland, maar directeur en oprichter Pieter Zwart wil wel vooruitblikken: hij wil dit jaar naar meer dan 300 miljoen euro omzet.

 

Die mijlpaal wil hij bereiken door een "obsessieve focus op klantentevredenheid": "Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden. Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue." Het leverde de groep in België het voorbije jaar alvast drie Webshop Awards op.

 

In België is Coolblue nog altijd op zoek naar geschikte winkelpanden in of rond Hasselt en Leuven, en intussen is het bedrijf ook gestart met een grote wervingscampagne: Coolblue zoekt dringend een honderdtal software-ontwikkelaars. "We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen", maakt Pieter Zwart zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top