Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro | RetailDetail

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Online retailer Coolblue heeft vorig jaar zijn omzet met 48% zien stijgen tot 248 miljoen euro. Die groei dankt de e-tailer naar eigen zeggen aan de mond-tot-mondreclame, nieuwe winkels en webshops én de mobiele website.

Blijven investeren

De sprong van 168 miljoen euro in 2012 naar net geen kwart miljard in 2013, is een gevolg van doorgedreven investeringen: zo opende Coolblue vorig jaar drie nieuwe fysieke winkels: in Lochristi, Amsterdam en Utrecht. Dat brengt het totale aantal op zeven: eerder opende Coolblue ook al winkels in Wilrijk, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. De winkel in Eindhoven kreeg overigens een grondige facelift en die in Rotterdam verhuisde naar een groter pand.

 

Daarnaast gingen 98 webshops live: zo voegde Coolblue onder meer witgoed, speelgoed, outdoor en sport aan zijn gamma toe. Bovendien kregen alle webshops een responsive design, wat de mobiele verkoop moet stimuleren. Om de verkoop nog aan te zwengelen kreeg het bestaande distributiecentrum in Capelle aan den IJssel er een nieuwe, 13.000 m² grote broer bij in Tilburg en pionierde Coolblue in België met leveringen op maandag.

 

Naar "minstens 300 miljoen" in 2014

Coolblue maakte geen omzetcijfers op vergelijkbare basis bekend en al evenmin aparte cijfers voor België en Nederland, maar directeur en oprichter Pieter Zwart wil wel vooruitblikken: hij wil dit jaar naar meer dan 300 miljoen euro omzet.

 

Die mijlpaal wil hij bereiken door een "obsessieve focus op klantentevredenheid": "Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden. Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue." Het leverde de groep in België het voorbije jaar alvast drie Webshop Awards op.

 

In België is Coolblue nog altijd op zoek naar geschikte winkelpanden in of rond Hasselt en Leuven, en intussen is het bedrijf ook gestart met een grote wervingscampagne: Coolblue zoekt dringend een honderdtal software-ontwikkelaars. "We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen", maakt Pieter Zwart zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.