Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Omzet Coolblue groeit 50% tot kwart miljard euro

Online retailer Coolblue heeft vorig jaar zijn omzet met 48% zien stijgen tot 248 miljoen euro. Die groei dankt de e-tailer naar eigen zeggen aan de mond-tot-mondreclame, nieuwe winkels en webshops én de mobiele website.

Blijven investeren

De sprong van 168 miljoen euro in 2012 naar net geen kwart miljard in 2013, is een gevolg van doorgedreven investeringen: zo opende Coolblue vorig jaar drie nieuwe fysieke winkels: in Lochristi, Amsterdam en Utrecht. Dat brengt het totale aantal op zeven: eerder opende Coolblue ook al winkels in Wilrijk, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. De winkel in Eindhoven kreeg overigens een grondige facelift en die in Rotterdam verhuisde naar een groter pand.

 

Daarnaast gingen 98 webshops live: zo voegde Coolblue onder meer witgoed, speelgoed, outdoor en sport aan zijn gamma toe. Bovendien kregen alle webshops een responsive design, wat de mobiele verkoop moet stimuleren. Om de verkoop nog aan te zwengelen kreeg het bestaande distributiecentrum in Capelle aan den IJssel er een nieuwe, 13.000 m² grote broer bij in Tilburg en pionierde Coolblue in België met leveringen op maandag.

 

Naar "minstens 300 miljoen" in 2014

Coolblue maakte geen omzetcijfers op vergelijkbare basis bekend en al evenmin aparte cijfers voor België en Nederland, maar directeur en oprichter Pieter Zwart wil wel vooruitblikken: hij wil dit jaar naar meer dan 300 miljoen euro omzet.

 

Die mijlpaal wil hij bereiken door een "obsessieve focus op klantentevredenheid": "Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden. Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue." Het leverde de groep in België het voorbije jaar alvast drie Webshop Awards op.

 

In België is Coolblue nog altijd op zoek naar geschikte winkelpanden in of rond Hasselt en Leuven, en intussen is het bedrijf ook gestart met een grote wervingscampagne: Coolblue zoekt dringend een honderdtal software-ontwikkelaars. "We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen", maakt Pieter Zwart zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top