Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Online schoenenverkoper Zalando ziet zijn groeicijfers afzwakken: in de eerste helft van 2013 bedroeg de omzetstijging nog 70%, maar in het derde kwartaal zakte dat naar 42% en in het vierde zelfs naar 36%.

Zachte winter mee oorzaak van kleinere stijging

Dat de groeicijfers de jongste kwartalen lager lagen, wordt onder meer toegeschreven aan de zachte winter in Europa, maar ook aan de toegenomen online concurrentie van klassieke spelers als H&M en Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka).

 

Zalando boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 550 miljoen euro: dat brengt het totale verkoopcijfer van het bedrijf voor dat jaar op 1,762 miljard euro, 52% meer dan in 2012. Daarvan werd meer dan 1 miljard euro gerealiseerd in de kernmarkt, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Nog steeds verlieslatend

Daar draait het concernt ook break-even, maar globaal genomen opereert Zalando nog steeds met verlies. De operationele marge is 6,7% negatief, niettemin een verbetering met 0,5% tegenover 2012. Wanneer Zalando over de hele lijn winstgevend wil worden is niet duidelijk, mar wel moet de operationele marge in de goede richting evolueren. Zalando plant immers een kleiner deel van de inkomsten weer uit te geven aan marketinginspanningen. Daarom wil het meer focussen op kledij met een hogere marge.

 

Zalando zegt meer dan 100 miljoen bezoeken per maand aan zijn online winkel te tellen. Meer dan 35% daarvan is afkomstig van smartphones en tablets. Over het hele jaar telde Zalando meer dan 13 miljoen kopers; in 2012 bleef de wijzer nog staan op 9 miljoen.

 

De waarde van Zalando wordt op 3,83 miljard euro geschat. Het Zweedse Kinnevik, dat met 36% de grootste aandeelhouder van de online distributeur is, raamt de waarde van zijn participatie immers op 12,14 miljard kroon. Over een beursgang, waarover al geruime tijd wordt gespeculeerd, valt voorlopig geen nieuws te vangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top