Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal | RetailDetail

Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Online schoenenverkoper Zalando ziet zijn groeicijfers afzwakken: in de eerste helft van 2013 bedroeg de omzetstijging nog 70%, maar in het derde kwartaal zakte dat naar 42% en in het vierde zelfs naar 36%.

Zachte winter mee oorzaak van kleinere stijging

Dat de groeicijfers de jongste kwartalen lager lagen, wordt onder meer toegeschreven aan de zachte winter in Europa, maar ook aan de toegenomen online concurrentie van klassieke spelers als H&M en Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka).

 

Zalando boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 550 miljoen euro: dat brengt het totale verkoopcijfer van het bedrijf voor dat jaar op 1,762 miljard euro, 52% meer dan in 2012. Daarvan werd meer dan 1 miljard euro gerealiseerd in de kernmarkt, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Nog steeds verlieslatend

Daar draait het concernt ook break-even, maar globaal genomen opereert Zalando nog steeds met verlies. De operationele marge is 6,7% negatief, niettemin een verbetering met 0,5% tegenover 2012. Wanneer Zalando over de hele lijn winstgevend wil worden is niet duidelijk, mar wel moet de operationele marge in de goede richting evolueren. Zalando plant immers een kleiner deel van de inkomsten weer uit te geven aan marketinginspanningen. Daarom wil het meer focussen op kledij met een hogere marge.

 

Zalando zegt meer dan 100 miljoen bezoeken per maand aan zijn online winkel te tellen. Meer dan 35% daarvan is afkomstig van smartphones en tablets. Over het hele jaar telde Zalando meer dan 13 miljoen kopers; in 2012 bleef de wijzer nog staan op 9 miljoen.

 

De waarde van Zalando wordt op 3,83 miljard euro geschat. Het Zweedse Kinnevik, dat met 36% de grootste aandeelhouder van de online distributeur is, raamt de waarde van zijn participatie immers op 12,14 miljard kroon. Over een beursgang, waarover al geruime tijd wordt gespeculeerd, valt voorlopig geen nieuws te vangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.