Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Online schoenenverkoper Zalando ziet zijn groeicijfers afzwakken: in de eerste helft van 2013 bedroeg de omzetstijging nog 70%, maar in het derde kwartaal zakte dat naar 42% en in het vierde zelfs naar 36%.

Zachte winter mee oorzaak van kleinere stijging

Dat de groeicijfers de jongste kwartalen lager lagen, wordt onder meer toegeschreven aan de zachte winter in Europa, maar ook aan de toegenomen online concurrentie van klassieke spelers als H&M en Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka).

 

Zalando boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 550 miljoen euro: dat brengt het totale verkoopcijfer van het bedrijf voor dat jaar op 1,762 miljard euro, 52% meer dan in 2012. Daarvan werd meer dan 1 miljard euro gerealiseerd in de kernmarkt, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Nog steeds verlieslatend

Daar draait het concernt ook break-even, maar globaal genomen opereert Zalando nog steeds met verlies. De operationele marge is 6,7% negatief, niettemin een verbetering met 0,5% tegenover 2012. Wanneer Zalando over de hele lijn winstgevend wil worden is niet duidelijk, mar wel moet de operationele marge in de goede richting evolueren. Zalando plant immers een kleiner deel van de inkomsten weer uit te geven aan marketinginspanningen. Daarom wil het meer focussen op kledij met een hogere marge.

 

Zalando zegt meer dan 100 miljoen bezoeken per maand aan zijn online winkel te tellen. Meer dan 35% daarvan is afkomstig van smartphones en tablets. Over het hele jaar telde Zalando meer dan 13 miljoen kopers; in 2012 bleef de wijzer nog staan op 9 miljoen.

 

De waarde van Zalando wordt op 3,83 miljard euro geschat. Het Zweedse Kinnevik, dat met 36% de grootste aandeelhouder van de online distributeur is, raamt de waarde van zijn participatie immers op 12,14 miljard kroon. Over een beursgang, waarover al geruime tijd wordt gespeculeerd, valt voorlopig geen nieuws te vangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top