Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Omzet Zalando groeit 'maar' 36% in 4e kwartaal

Online schoenenverkoper Zalando ziet zijn groeicijfers afzwakken: in de eerste helft van 2013 bedroeg de omzetstijging nog 70%, maar in het derde kwartaal zakte dat naar 42% en in het vierde zelfs naar 36%.

Zachte winter mee oorzaak van kleinere stijging

Dat de groeicijfers de jongste kwartalen lager lagen, wordt onder meer toegeschreven aan de zachte winter in Europa, maar ook aan de toegenomen online concurrentie van klassieke spelers als H&M en Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka).

 

Zalando boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 550 miljoen euro: dat brengt het totale verkoopcijfer van het bedrijf voor dat jaar op 1,762 miljard euro, 52% meer dan in 2012. Daarvan werd meer dan 1 miljard euro gerealiseerd in de kernmarkt, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Nog steeds verlieslatend

Daar draait het concernt ook break-even, maar globaal genomen opereert Zalando nog steeds met verlies. De operationele marge is 6,7% negatief, niettemin een verbetering met 0,5% tegenover 2012. Wanneer Zalando over de hele lijn winstgevend wil worden is niet duidelijk, mar wel moet de operationele marge in de goede richting evolueren. Zalando plant immers een kleiner deel van de inkomsten weer uit te geven aan marketinginspanningen. Daarom wil het meer focussen op kledij met een hogere marge.

 

Zalando zegt meer dan 100 miljoen bezoeken per maand aan zijn online winkel te tellen. Meer dan 35% daarvan is afkomstig van smartphones en tablets. Over het hele jaar telde Zalando meer dan 13 miljoen kopers; in 2012 bleef de wijzer nog staan op 9 miljoen.

 

De waarde van Zalando wordt op 3,83 miljard euro geschat. Het Zweedse Kinnevik, dat met 36% de grootste aandeelhouder van de online distributeur is, raamt de waarde van zijn participatie immers op 12,14 miljard kroon. Over een beursgang, waarover al geruime tijd wordt gespeculeerd, valt voorlopig geen nieuws te vangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top