Omzetgroei Asos vertraagt

Omzetgroei Asos vertraagt

De Britse online moderetailer Asos heeft in periode september-november een beduidend kleinere omzetstijging dan in de voorgaande jaren behaald. Een sterk pond drukt de resultaten.

Terugval buiten Verenigd Koninkrijk

In het voorgaande kwartaal haalde Asos een omzetstijging van 8%, maar de voorgaande twee jaar lag de gemiddelde omzetstijging op liefst 30%. Ook moest Asos een omzetdaling van 2% toelaten in het buitenland, naar 141,5 miljoen pond (179 miljoen euro). 57 procent van de omzet van Asos komt uit het buitenland, maar de hoge waarde van de pond zorgt er voor dat producten daar duurder zijn.

 

Om dat probleem te ontlopen, zullen prijzen niet meer vasthangen aan de pond, maar zullen er specifieke prijzen komen per land. In Australië en in Frankrijk is dat momenteel al het geval, begin volgend jaar moeten andere landen volgen.

 

In het Verenigd Koninkrijk doet Asos het wel nog steeds goed: daar steeg de omzet met 24 procent naar 104,8 miljoen pond (132 miljoen euro). Asos wil in 2015 een winst boeken van 46 miljoen pond (58 miljoen euro).

Tags: