Online bestelling? Busje komt zo! | RetailDetail

Online bestelling? Busje komt zo!

Online bestelling? Busje komt zo!

De Duitse posterijen willen passagiersbussen inzetten om internetbestellingen sneller bij de klant te krijgen. De Deutsche Post wil zo niet alleen de krimpende brievenmarkt compenseren, maar ook een antwoord bieden op Google en Amazon.

Netwerk verbindt 120 steden

Net als zijn Belgische en Nederlandse tegenhangers heeft ook de Deutsche Post te kampen met een zwaar teruglopende postbedeling, en net als bpost en PostNL hoopt ook het Duitse postbedrijf om die omzetdaling te compenseren door een groter aandeel van de pakjesmarkt binnen te rijven. Deutsche Post start nu een experiment om internetbestellingen mee te geven met de intercity-bussen van dochterbedrijf Postbus. Die pendelen momenteel tussen de 120 grootste Duitse steden.

 

De dienst is een extra optie die zich tussen het wat langzamere eigen bezorgnetwerk en de snellere expressdienst van dochteronderneming DHL in positioneert. "Zakelijke klanten krijgen zo een goedkopere optie, consumenten kunnen kiezen voor wat meer snelheid", aldus pakketdirecteur Jürgen Gerdes bij Bloomberg. Tegelijk hoopt het voormalige staatspostbedrijf de concurrentie van eigen bezorgdiensten van Google en Amazon het hoofd te kunnen bieden.

 

Het plan maakt deel uit van een reeks experimenten die de operationele winst uit de bezorging van pakketten in de periode tot en met 2020 met 3% per jaar moet laten groeien. Toeval of niet, Amazon nam onlangs een patent op een wel erg gelijkaardig idee in de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.