Online bestelling? Busje komt zo!

Online bestelling? Busje komt zo!

De Duitse posterijen willen passagiersbussen inzetten om internetbestellingen sneller bij de klant te krijgen. De Deutsche Post wil zo niet alleen de krimpende brievenmarkt compenseren, maar ook een antwoord bieden op Google en Amazon.

Netwerk verbindt 120 steden

Net als zijn Belgische en Nederlandse tegenhangers heeft ook de Deutsche Post te kampen met een zwaar teruglopende postbedeling, en net als bpost en PostNL hoopt ook het Duitse postbedrijf om die omzetdaling te compenseren door een groter aandeel van de pakjesmarkt binnen te rijven. Deutsche Post start nu een experiment om internetbestellingen mee te geven met de intercity-bussen van dochterbedrijf Postbus. Die pendelen momenteel tussen de 120 grootste Duitse steden.

 

De dienst is een extra optie die zich tussen het wat langzamere eigen bezorgnetwerk en de snellere expressdienst van dochteronderneming DHL in positioneert. "Zakelijke klanten krijgen zo een goedkopere optie, consumenten kunnen kiezen voor wat meer snelheid", aldus pakketdirecteur Jürgen Gerdes bij Bloomberg. Tegelijk hoopt het voormalige staatspostbedrijf de concurrentie van eigen bezorgdiensten van Google en Amazon het hoofd te kunnen bieden.

 

Het plan maakt deel uit van een reeks experimenten die de operationele winst uit de bezorging van pakketten in de periode tot en met 2020 met 3% per jaar moet laten groeien. Toeval of niet, Amazon nam onlangs een patent op een wel erg gelijkaardig idee in de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top