Online bestelling? Busje komt zo!

Online bestelling? Busje komt zo!

De Duitse posterijen willen passagiersbussen inzetten om internetbestellingen sneller bij de klant te krijgen. De Deutsche Post wil zo niet alleen de krimpende brievenmarkt compenseren, maar ook een antwoord bieden op Google en Amazon.

Netwerk verbindt 120 steden

Net als zijn Belgische en Nederlandse tegenhangers heeft ook de Deutsche Post te kampen met een zwaar teruglopende postbedeling, en net als bpost en PostNL hoopt ook het Duitse postbedrijf om die omzetdaling te compenseren door een groter aandeel van de pakjesmarkt binnen te rijven. Deutsche Post start nu een experiment om internetbestellingen mee te geven met de intercity-bussen van dochterbedrijf Postbus. Die pendelen momenteel tussen de 120 grootste Duitse steden.

 

De dienst is een extra optie die zich tussen het wat langzamere eigen bezorgnetwerk en de snellere expressdienst van dochteronderneming DHL in positioneert. "Zakelijke klanten krijgen zo een goedkopere optie, consumenten kunnen kiezen voor wat meer snelheid", aldus pakketdirecteur Jürgen Gerdes bij Bloomberg. Tegelijk hoopt het voormalige staatspostbedrijf de concurrentie van eigen bezorgdiensten van Google en Amazon het hoofd te kunnen bieden.

 

Het plan maakt deel uit van een reeks experimenten die de operationele winst uit de bezorging van pakketten in de periode tot en met 2020 met 3% per jaar moet laten groeien. Toeval of niet, Amazon nam onlangs een patent op een wel erg gelijkaardig idee in de VS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top