Online boerenmarkt Fermet klaar voor de start

Online boerenmarkt Fermet klaar voor de start

Nu zaterdag opent Fermet, dat zichzelf omschrijft als een 'online boerenmarkt', de virtuele deuren in Antwerpen. Een maand later is Gent aan de beurt, kort daarna volgt ook nog Leuven.

Primeur voor Antwerpen op 28 maart

"We zijn iet of wat overrompeld door de hoeveelheid reacties op Fermet", zegt Aline Julia, die samen met Katrien Barrat aan de wieg staat van Fermet, een 'online boerenmarkt' die de band tussen boer en klant weer in ere wil herstellen dankzij de moderne technologie. "Natuurlijk zijn we daar erg blij om, maar die grote interesse vraagt ook om nieuwe oplossingen en investeringen. Dat heeft allemaal wat meer tijd en werk gevraagd dan voorzien."

 

Na een succesvol testproject in Antwerpen, waarbij 99 vrijwilligers de webshop mochten uitproberen, is het zo ver: "De virtuele boerenmarkt opent in Antwerpen op 28 maart. De eerste klanten kunnen dan hun bestellingen plaatsen om ze de week daarop, op vrijdag 3 april, geleverd te krijgen. Tegen dan worden ook al nieuwe, verse oogsten verwacht zodat we een nog completere lokale boerenmarkt online kunnen aanbieden."

 

Om alles logistiek onder controle te houden, wordt het aantal bestellingen beperkt: "Te veel hooi op de vork nemen is voor niks of niemand goed. Daarom zullen we het aantal bestellingen beperken. Voor de eerste keer tot 250. Iedereen die daarna komt, kan bestellen voor de week daarop. Als we zien dat de vraag even groot is als het enthousiasme nu, openen we zo snel mogelijk een tweede marktdag en zorgen we dat we meer dan 250 bestellingen per keer aankunnen."

 

Lokale productie en 'eerlijke prijzen'

Twee waarden staan bij Fermet centraal: lokale productie en 'eerlijke prijzen'. Zo betrekt Fermet zijn producten bij (voorlopig) negen boeren uit Berlaar, Herentals, Ravels, Oelegem, Sint-Katelijne-Waver, Ranst, Nijlen, Duffel en Westmalle. Alle boeren krijgen een 'eerlijke prijs' voor hun producten: de helft van wat de klant betaalt, vloeit terug naar de boer. Toch jaagt dit de prijzen niet door het dak, zo schrijft een van de proefpersonen op de website van Weekend Knack.

 

Na Antwerpen, nu zaterdag, gaat Fermet over een maand ook van start in Gent. "Leuven volgt kort daarna. En dan gaan we verder: Belgium, here we come!", zegt Aline Julia. Kandidaat-klanten kunnen zich alvast registreren op de website.

 

De oprichters van Fermet komen hun innovatieve concept ook uitleggen op het RetailDetail Congress op 23 april. Wil je erbij zijn? Schrijf je snel in op retaildetail.eu/events!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top