Online kruidenier bedreigt klassieke winkeliers

Online kruidenier bedreigt klassieke winkeliers

Volgens consultantbedrijf Innosight gaan online kruideniers het de komende jaren overnemen van de klassieke winkelier. Zo gaat AmazonFresh zijn activiteiten uitbreiden naar twee nieuwe Amerikaanse steden.

Online kruideniers verdrievoudingen in tien jaar

Momenteel wordt in de VS zo’n 3,3 procent van de bestedingen van kruidenierswaren online gedaan, maar tegen 2023 wordt verwacht dat het circa 11 procent zal zijn. Dat betekent een groeivoet van zowat 13 procent per jaar in een markt die op 500 miljard dollar wordt geraamd, stelt innovatieadviseur Hannah Clark Steiman op de managementblog van Business Week.

 

Vandaag hebben de klassieke spelers met hun schaalvoordeel nog een voorsprong op de internetspelers, maar op termijn worden de voordelen overgenomen door de online groepen. Zij hebben slechts één opslagruimte nodig per stad, waar klassieke verkopers nog de kosten van diverse filialen zullen hebben.

 

Nieuw bedrijfsmodel zorgt voor snellere groei

Een aantal nieuwkomers zoals Instacart en Google Shopping Express heeft bovendien gekozen voor een bedrijfsmodel dat hen toelaat om sneller te groeien tegen lagere kosten. In plaats van eigen goederen te leveren, verkopen ze producten van bestaande ketens. Bovendien werkt Instacart samen met zelfstandige bezorgers, waardoor het niet moet investeren in een eigen afleveringsvloot. Instacart startte in San Francisco en breidde eind vorig jaar uit naar Chicago en Boston. Dit jaar komen er tien nieuwe steden bij.

 

Ook op het vlak van bedrijfsfinancieringen zijn de kansen gekeerd: in 2009 zag stichter Arnie Katz van Relay Foods negen op de tien bezoeken aan een potentiële investeerders op niets uitlopen. Vandaag willen negen op de tien het aanbod zorgvuldig in overweging nemen. In 2013 kon hij meer dan 8 miljoen dollar vers geld ophalen.

 

Klassieke reuzen bewegen traag

Toch zijn de meeste klassieke ketens – Steiman maakt hier een uitzondering voor Ahold – zich niet bewust van de kracht van de verschuiving. Albertsons stopte in 2009 met online, Kroger test webverkoop zonder zich zorgen te maken en Wal-Mart steekt eveneens de teen in het water zonder voor een expansie van zijn online verkopen te opteren.

 

In hun focus op waar de klant vandaag is, begaan grote ketens een fatale vergissing, aldus nog Steiman. Ze zouden voor een tweesporenbeleid moeten zorgen: inzetten op een shift naar de internetverkoop en tegelijk hun aanbod verruimen zodat de klanten naar de fysieke winkels willen blijven komen. Die moeten in dat opzicht ook worden omgebouwd tot belevingszones met gratis aanbiedingen en vriendelijke bediening. Voeding (ver)kopen wordt een stuk entertainment, meent de consultant nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top