Online kruidenier bedreigt klassieke winkeliers

Online kruidenier bedreigt klassieke winkeliers

Volgens consultantbedrijf Innosight gaan online kruideniers het de komende jaren overnemen van de klassieke winkelier. Zo gaat AmazonFresh zijn activiteiten uitbreiden naar twee nieuwe Amerikaanse steden.

Online kruideniers verdrievoudingen in tien jaar

Momenteel wordt in de VS zo’n 3,3 procent van de bestedingen van kruidenierswaren online gedaan, maar tegen 2023 wordt verwacht dat het circa 11 procent zal zijn. Dat betekent een groeivoet van zowat 13 procent per jaar in een markt die op 500 miljard dollar wordt geraamd, stelt innovatieadviseur Hannah Clark Steiman op de managementblog van Business Week.

 

Vandaag hebben de klassieke spelers met hun schaalvoordeel nog een voorsprong op de internetspelers, maar op termijn worden de voordelen overgenomen door de online groepen. Zij hebben slechts één opslagruimte nodig per stad, waar klassieke verkopers nog de kosten van diverse filialen zullen hebben.

 

Nieuw bedrijfsmodel zorgt voor snellere groei

Een aantal nieuwkomers zoals Instacart en Google Shopping Express heeft bovendien gekozen voor een bedrijfsmodel dat hen toelaat om sneller te groeien tegen lagere kosten. In plaats van eigen goederen te leveren, verkopen ze producten van bestaande ketens. Bovendien werkt Instacart samen met zelfstandige bezorgers, waardoor het niet moet investeren in een eigen afleveringsvloot. Instacart startte in San Francisco en breidde eind vorig jaar uit naar Chicago en Boston. Dit jaar komen er tien nieuwe steden bij.

 

Ook op het vlak van bedrijfsfinancieringen zijn de kansen gekeerd: in 2009 zag stichter Arnie Katz van Relay Foods negen op de tien bezoeken aan een potentiële investeerders op niets uitlopen. Vandaag willen negen op de tien het aanbod zorgvuldig in overweging nemen. In 2013 kon hij meer dan 8 miljoen dollar vers geld ophalen.

 

Klassieke reuzen bewegen traag

Toch zijn de meeste klassieke ketens – Steiman maakt hier een uitzondering voor Ahold – zich niet bewust van de kracht van de verschuiving. Albertsons stopte in 2009 met online, Kroger test webverkoop zonder zich zorgen te maken en Wal-Mart steekt eveneens de teen in het water zonder voor een expansie van zijn online verkopen te opteren.

 

In hun focus op waar de klant vandaag is, begaan grote ketens een fatale vergissing, aldus nog Steiman. Ze zouden voor een tweesporenbeleid moeten zorgen: inzetten op een shift naar de internetverkoop en tegelijk hun aanbod verruimen zodat de klanten naar de fysieke winkels willen blijven komen. Die moeten in dat opzicht ook worden omgebouwd tot belevingszones met gratis aanbiedingen en vriendelijke bediening. Voeding (ver)kopen wordt een stuk entertainment, meent de consultant nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top