Online shoppen is "gewoonte" bij drie surfers op vier

Online shoppen is "gewoonte" bij drie surfers op vier

Er zijn meer online shoppers dan ooit. Ze kopen ook vaker online, maar gemiddeld besteden ze wel minder per jaar. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de vierde grote e-commercestudie van handelsfederatie Comeos.

330.000 nieuwe klanten in één jaar

"60% van de Belgen kocht het voorbije jaar iets online – een stijging van 3% of 330.000 nieuwe klanten die er in een jaar tijd zijn bijgekomen", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Zijn sectorfederatie vroeg marktonderzoeksbureau InSites voor het vierde jaar op rij om een staalkaart van de Belgische e-shopper op te maken.

 

"Drie op de vier internetgebruikers kopen intussen online", aldus nog Michel. En, belangrijker nog, "die online consumenten zijn vooral tevreden klanten. Slechts 1% van de online klanten verklaart nooit nog via het internet een aankoop te doen."

 

We zijn niet alleen tevreden, we kopen ook steeds vaker online: "28% kocht minstens één keer per maand via internet. Ook dat is een stijging met 4%", zegt Michel. Al is het gemiddelde bedrag dat we online uitgeven in één jaar tijd wel gedaald van 2.040 euro naar 1.932 euro per jaar. Daarmee zitten we weer ongeveer op het niveau van 2012. Kleding en schoeisel blijven daarbij veruit het populairst (49% van de online klanten kocht er), gevolgd door (hotel)overnachtingen (40%) en boeken (32%).

 

Al 5% van totale handelsomzet

Volgens Comeos is online shoppen in ons land nu al goed voor ongeveer 5% van de totale omzet die de handel draait, dus zo'n 4,89 miljard euro. "Wij zien dat quasi verdubbelen tegen 2018", zegt Dominique Michel. "Daarmee zullen we dan op het niveau zitten dat Groot-Brittannië nu al haalt. De groei zal bij ons komen van bestaande klanten, die vaker én meer online zullen kopen."

 

Toch staat de e-commercewereld in ons land nog voor twee uitdagingen van formaat. Ten eerste moeten we dringend meer Belgen online krijgen. "Onze internetpenetratie ligt met 81% ver onder die van de buurlanden. In Nederland bedraagt ze 93%, in Luxemburg 91%. Dat is de eerste uitdaging: méér mensen online krijgen. Die groei zal vooral van mobiel internet komen: in Groot-Brittannië is mobiel surfen nu al goed voor 31% van het totale internetverkeer, in België halen we amper 8,1%. Lagere tarieven kunnen een stimulans vormen."

 

De tweede uitdaging ligt volgens de Comeos-topman in het uitbouwen van een transparant, vertrouwenwekkend betaalsysteem. Want hoewel al bij al maar 12% van de online klanten problemen ondervond bij de aankoop, kreeg 40% van hen te maken met betalingsproblemen (een stijging met 5% tegenover vorig jaar).

 

"Er moet dus dringend een systeem komen zoals dat in Nederland met iDeal bestaat: een helder systeem dat voor klanten én handelaars gebruiksvriendelijk is en waar de consument ook vertrouwen in heeft", besluit Dominique Michel. Opvallend: het aantal problemen met de levering is gedaald van 20% naar 9% in één jaar tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top