Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online kopers willen een echte persoon aan de lijn kunnen krijgen als ze vragen hebben over hun aankoop, zo blijkt uit een steekproef van UPS. De pakjesdienst constateerde ook dat zijn Europese respondenten doorgaans erg tevreden zijn met online aankopen.

Europeanen positief over online kopen

De bevraging leert dat Europeanen doorgaans positieve ervaringen hebben met online winkelen: op een schaal van 1 tot 7 geeft 76% een score van zes of zeven. De grootste voorstanders komen uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die respectievelijk 81% en 80% erg tevreden respondenten tellen. In België behoort 73% tot die categorie, in Nederland 75%.

 

De gratis levering van de gekochte goederen en de levering op momenten dat het past, zijn de belangrijkste drijfveren die Belgen en Nederlanders zien in het online kopen. Voorts hechten de online kopers ook groot belang aan een website in de eigen taal (69% in Europa, 71% in België en 65% in Nederland), een groot aanbod (70% in Europa, 68% in België, 66% in Nederland) en de mogelijke opvolging van het verzendingstraject (64% in Europa, 62% in België en 61% in Nederland).

 

Nog ruimte voor verbetering

Toch is er nog ruimte voor verbetering: vooral de dienst-na-verkoop kan beter. De belangrijkste wensen gingen over de mogelijkheid om iemand fysiek aan de lijn te krijgen in het klantencenter (vooral in België en Duitsland), de mogelijkheid om een afleveringdatum te kiezen (vooral België, Frankrijk en Italië) en de mogelijkheid om via een smartphone bestellingen te plaatsen (vooral België en Frankrijk).

 

Bij consumenten met negatieve ervaringen wegen vooral de hoger dan verwachte verzendingskosten door. Lang niet alle goederen worden immers gratis aan huis geleverd. In Europa struikelt 57% erover, in België 58% en in Nederland 52%. Een tweede pijnpunt blijft het tijdstip van levering; in Europa zijn onverwachte vertragingen voor 49% een struikelsteen, in België voor 47% en in Nederland voor 49%.

 

Pakjesdienst UPS en marktonderzoeker ComScore bevroegen wereldwijd zowat 14.000 consumenten naar hun houding tegenover het online winkelen, waarvan net geen 5.600 uit zes Europese landen kwamen. Het ging om consumenten in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top