Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen | RetailDetail

Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online kopers willen een echte persoon aan de lijn kunnen krijgen als ze vragen hebben over hun aankoop, zo blijkt uit een steekproef van UPS. De pakjesdienst constateerde ook dat zijn Europese respondenten doorgaans erg tevreden zijn met online aankopen.

Europeanen positief over online kopen

De bevraging leert dat Europeanen doorgaans positieve ervaringen hebben met online winkelen: op een schaal van 1 tot 7 geeft 76% een score van zes of zeven. De grootste voorstanders komen uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die respectievelijk 81% en 80% erg tevreden respondenten tellen. In België behoort 73% tot die categorie, in Nederland 75%.

 

De gratis levering van de gekochte goederen en de levering op momenten dat het past, zijn de belangrijkste drijfveren die Belgen en Nederlanders zien in het online kopen. Voorts hechten de online kopers ook groot belang aan een website in de eigen taal (69% in Europa, 71% in België en 65% in Nederland), een groot aanbod (70% in Europa, 68% in België, 66% in Nederland) en de mogelijke opvolging van het verzendingstraject (64% in Europa, 62% in België en 61% in Nederland).

 

Nog ruimte voor verbetering

Toch is er nog ruimte voor verbetering: vooral de dienst-na-verkoop kan beter. De belangrijkste wensen gingen over de mogelijkheid om iemand fysiek aan de lijn te krijgen in het klantencenter (vooral in België en Duitsland), de mogelijkheid om een afleveringdatum te kiezen (vooral België, Frankrijk en Italië) en de mogelijkheid om via een smartphone bestellingen te plaatsen (vooral België en Frankrijk).

 

Bij consumenten met negatieve ervaringen wegen vooral de hoger dan verwachte verzendingskosten door. Lang niet alle goederen worden immers gratis aan huis geleverd. In Europa struikelt 57% erover, in België 58% en in Nederland 52%. Een tweede pijnpunt blijft het tijdstip van levering; in Europa zijn onverwachte vertragingen voor 49% een struikelsteen, in België voor 47% en in Nederland voor 49%.

 

Pakjesdienst UPS en marktonderzoeker ComScore bevroegen wereldwijd zowat 14.000 consumenten naar hun houding tegenover het online winkelen, waarvan net geen 5.600 uit zes Europese landen kwamen. Het ging om consumenten in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.