Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen | RetailDetail

Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online shopper wil echte persoon aan de lijn krijgen

Online kopers willen een echte persoon aan de lijn kunnen krijgen als ze vragen hebben over hun aankoop, zo blijkt uit een steekproef van UPS. De pakjesdienst constateerde ook dat zijn Europese respondenten doorgaans erg tevreden zijn met online aankopen.

Europeanen positief over online kopen

De bevraging leert dat Europeanen doorgaans positieve ervaringen hebben met online winkelen: op een schaal van 1 tot 7 geeft 76% een score van zes of zeven. De grootste voorstanders komen uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die respectievelijk 81% en 80% erg tevreden respondenten tellen. In België behoort 73% tot die categorie, in Nederland 75%.

 

De gratis levering van de gekochte goederen en de levering op momenten dat het past, zijn de belangrijkste drijfveren die Belgen en Nederlanders zien in het online kopen. Voorts hechten de online kopers ook groot belang aan een website in de eigen taal (69% in Europa, 71% in België en 65% in Nederland), een groot aanbod (70% in Europa, 68% in België, 66% in Nederland) en de mogelijke opvolging van het verzendingstraject (64% in Europa, 62% in België en 61% in Nederland).

 

Nog ruimte voor verbetering

Toch is er nog ruimte voor verbetering: vooral de dienst-na-verkoop kan beter. De belangrijkste wensen gingen over de mogelijkheid om iemand fysiek aan de lijn te krijgen in het klantencenter (vooral in België en Duitsland), de mogelijkheid om een afleveringdatum te kiezen (vooral België, Frankrijk en Italië) en de mogelijkheid om via een smartphone bestellingen te plaatsen (vooral België en Frankrijk).

 

Bij consumenten met negatieve ervaringen wegen vooral de hoger dan verwachte verzendingskosten door. Lang niet alle goederen worden immers gratis aan huis geleverd. In Europa struikelt 57% erover, in België 58% en in Nederland 52%. Een tweede pijnpunt blijft het tijdstip van levering; in Europa zijn onverwachte vertragingen voor 49% een struikelsteen, in België voor 47% en in Nederland voor 49%.

 

Pakjesdienst UPS en marktonderzoeker ComScore bevroegen wereldwijd zowat 14.000 consumenten naar hun houding tegenover het online winkelen, waarvan net geen 5.600 uit zes Europese landen kwamen. Het ging om consumenten in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.