Online supermarkt in opmars

Online supermarkt in opmars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-147642644/stock-photo--d-supermarket-laptop-isolated-white-background-d-image.html?src=3wRWMwMsvkYlodV6Wdzcpg-1-40

Volgens ABN Amro zal het aandeel van de online supermarkt ook de komende jaren verder blijven stijgen. In 2015 ging het omzetaandeel van de online boodschappen al van 1 procent naar 1,6 procent.

Meer ruimte voor stadsfilialen

De komende tien jaar is er echter nog verdere ruimte voor groei. Volgens ABN Amro zal in 2025 9 procent van alle omzet bij supermarkten online worden gehaald. Dat betekent in totaal een omzet van 3,7 miljard euro. Momenteel is dat nog maar 389 miljoen euro. Van alle uitgaven geeft de Nederlandse consument 17 procent online uit. Dat aandeel zal in 2025 al op 33 procent liggen.

 

Vooral binnen nieuwe doelgroepen zit er nog groei bij de online supermarkten. Daarbij gaat het voornamelijk over het zakelijke segment. Zo haalt Albert Heijn momenteel al 25 tot 30 procent van zijn online omzet uit verkoop aan bedrijven.

 

ABN Amro verwacht dat fysieke supermarkten de strijd met de online spelers zullen aangaan door meer in te zetten op beleving. “Daarbij ligt een nadruk op versproducten en zijn minder droge kruidenierswaren in de schappen te vinden. Ook zal meer achtergrondinformatie over producten verschaft worden, bijvoorbeeld via technologie. Deze technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de winkelbeleving. Tevens zijn combinaties van supermarkten met horeca- of speciaalzaken mogelijk”, stelt het.

 

Door de opkomst van de online supermarkten zullen er ook steeds meer kleine stadsfilialen komen, waar consumenten snel hun kleine boodschappen, zoals kant-en-klare maaltijden, kunnen doen, terwijl ze de rest online bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top