Online supermarkt in opmars

Online supermarkt in opmars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-147642644/stock-photo--d-supermarket-laptop-isolated-white-background-d-image.html?src=3wRWMwMsvkYlodV6Wdzcpg-1-40

Volgens ABN Amro zal het aandeel van de online supermarkt ook de komende jaren verder blijven stijgen. In 2015 ging het omzetaandeel van de online boodschappen al van 1 procent naar 1,6 procent.

Meer ruimte voor stadsfilialen

De komende tien jaar is er echter nog verdere ruimte voor groei. Volgens ABN Amro zal in 2025 9 procent van alle omzet bij supermarkten online worden gehaald. Dat betekent in totaal een omzet van 3,7 miljard euro. Momenteel is dat nog maar 389 miljoen euro. Van alle uitgaven geeft de Nederlandse consument 17 procent online uit. Dat aandeel zal in 2025 al op 33 procent liggen.

 

Vooral binnen nieuwe doelgroepen zit er nog groei bij de online supermarkten. Daarbij gaat het voornamelijk over het zakelijke segment. Zo haalt Albert Heijn momenteel al 25 tot 30 procent van zijn online omzet uit verkoop aan bedrijven.

 

ABN Amro verwacht dat fysieke supermarkten de strijd met de online spelers zullen aangaan door meer in te zetten op beleving. “Daarbij ligt een nadruk op versproducten en zijn minder droge kruidenierswaren in de schappen te vinden. Ook zal meer achtergrondinformatie over producten verschaft worden, bijvoorbeeld via technologie. Deze technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de winkelbeleving. Tevens zijn combinaties van supermarkten met horeca- of speciaalzaken mogelijk”, stelt het.

 

Door de opkomst van de online supermarkten zullen er ook steeds meer kleine stadsfilialen komen, waar consumenten snel hun kleine boodschappen, zoals kant-en-klare maaltijden, kunnen doen, terwijl ze de rest online bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

01/12/2017

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Back to top