Online verkopers zetten stap naar fysieke retail | RetailDetail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Steeds meer online verkopers zetten de stap naar fysieke retail. Zo opende Amazon nog maar pas een fysieke boekenwinkel, maar ook andere online verkopers hebben het nut van een fysieke vestiging ingezien.

Inzicht in voorkeuren klant

Onder andere de online kledingverkoper ModCloth, die in 2002 van start ging, opende in juli zijn eerste fysieke vestiging. CEO Matt Kaness zegt dat het bedrijf zo veel heeft bijgeleerd, enkel al door te praten met klanten die de winkel bezoeken. Ook andere retailers weten dat een eigen winkel een goede manier is om een beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van de eigen klanten.


Veel online verkopers zien een fysieke winkel dan ook als een verlenging van hun online kanaal. Het is de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met het aanbod, zonder dat die daarom ook zijn aankoop meteen moet doen. Ook Amazon heeft al aangegeven dat de fysieke vestiging van Amazon Books met die reden werd geopend.

 

Winkel louter als showroom

De opkomst van snelle leveringsopties hebben eveneens bijgedragen tot de keuze van pure players om ook een offline vestiging te openen - die dan enkel als 'façade' dient, zonder dat ze hun hele logistieke afwikkeling hoeven aan te passen. Zo krijgen klanten bij kledingverkoper Bonobos hun aankopen niet mee naar huis; die worden later aan huis geleverd.

 

Bonobos maakte die keuze, omdat het naar eigen zeggen onmogelijk is om alle kledij die de winkel verkoopt ook ter plaatse te hebben. Wel kunnen klanten vaak al de volgende dag over hun aankopen beschikken, zonder dat ze de hele dag met een zware tas hebben moeten rondlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.