Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Steeds meer online verkopers zetten de stap naar fysieke retail. Zo opende Amazon nog maar pas een fysieke boekenwinkel, maar ook andere online verkopers hebben het nut van een fysieke vestiging ingezien.

Inzicht in voorkeuren klant

Onder andere de online kledingverkoper ModCloth, die in 2002 van start ging, opende in juli zijn eerste fysieke vestiging. CEO Matt Kaness zegt dat het bedrijf zo veel heeft bijgeleerd, enkel al door te praten met klanten die de winkel bezoeken. Ook andere retailers weten dat een eigen winkel een goede manier is om een beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van de eigen klanten.


Veel online verkopers zien een fysieke winkel dan ook als een verlenging van hun online kanaal. Het is de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met het aanbod, zonder dat die daarom ook zijn aankoop meteen moet doen. Ook Amazon heeft al aangegeven dat de fysieke vestiging van Amazon Books met die reden werd geopend.

 

Winkel louter als showroom

De opkomst van snelle leveringsopties hebben eveneens bijgedragen tot de keuze van pure players om ook een offline vestiging te openen - die dan enkel als 'façade' dient, zonder dat ze hun hele logistieke afwikkeling hoeven aan te passen. Zo krijgen klanten bij kledingverkoper Bonobos hun aankopen niet mee naar huis; die worden later aan huis geleverd.

 

Bonobos maakte die keuze, omdat het naar eigen zeggen onmogelijk is om alle kledij die de winkel verkoopt ook ter plaatse te hebben. Wel kunnen klanten vaak al de volgende dag over hun aankopen beschikken, zonder dat ze de hele dag met een zware tas hebben moeten rondlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top