Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Steeds meer online verkopers zetten de stap naar fysieke retail. Zo opende Amazon nog maar pas een fysieke boekenwinkel, maar ook andere online verkopers hebben het nut van een fysieke vestiging ingezien.

Inzicht in voorkeuren klant

Onder andere de online kledingverkoper ModCloth, die in 2002 van start ging, opende in juli zijn eerste fysieke vestiging. CEO Matt Kaness zegt dat het bedrijf zo veel heeft bijgeleerd, enkel al door te praten met klanten die de winkel bezoeken. Ook andere retailers weten dat een eigen winkel een goede manier is om een beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van de eigen klanten.


Veel online verkopers zien een fysieke winkel dan ook als een verlenging van hun online kanaal. Het is de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met het aanbod, zonder dat die daarom ook zijn aankoop meteen moet doen. Ook Amazon heeft al aangegeven dat de fysieke vestiging van Amazon Books met die reden werd geopend.

 

Winkel louter als showroom

De opkomst van snelle leveringsopties hebben eveneens bijgedragen tot de keuze van pure players om ook een offline vestiging te openen - die dan enkel als 'façade' dient, zonder dat ze hun hele logistieke afwikkeling hoeven aan te passen. Zo krijgen klanten bij kledingverkoper Bonobos hun aankopen niet mee naar huis; die worden later aan huis geleverd.

 

Bonobos maakte die keuze, omdat het naar eigen zeggen onmogelijk is om alle kledij die de winkel verkoopt ook ter plaatse te hebben. Wel kunnen klanten vaak al de volgende dag over hun aankopen beschikken, zonder dat ze de hele dag met een zware tas hebben moeten rondlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top