Online verkopers zetten stap naar fysieke retail | RetailDetail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Online verkopers zetten stap naar fysieke retail

Steeds meer online verkopers zetten de stap naar fysieke retail. Zo opende Amazon nog maar pas een fysieke boekenwinkel, maar ook andere online verkopers hebben het nut van een fysieke vestiging ingezien.

Inzicht in voorkeuren klant

Onder andere de online kledingverkoper ModCloth, die in 2002 van start ging, opende in juli zijn eerste fysieke vestiging. CEO Matt Kaness zegt dat het bedrijf zo veel heeft bijgeleerd, enkel al door te praten met klanten die de winkel bezoeken. Ook andere retailers weten dat een eigen winkel een goede manier is om een beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van de eigen klanten.


Veel online verkopers zien een fysieke winkel dan ook als een verlenging van hun online kanaal. Het is de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met het aanbod, zonder dat die daarom ook zijn aankoop meteen moet doen. Ook Amazon heeft al aangegeven dat de fysieke vestiging van Amazon Books met die reden werd geopend.

 

Winkel louter als showroom

De opkomst van snelle leveringsopties hebben eveneens bijgedragen tot de keuze van pure players om ook een offline vestiging te openen - die dan enkel als 'façade' dient, zonder dat ze hun hele logistieke afwikkeling hoeven aan te passen. Zo krijgen klanten bij kledingverkoper Bonobos hun aankopen niet mee naar huis; die worden later aan huis geleverd.

 

Bonobos maakte die keuze, omdat het naar eigen zeggen onmogelijk is om alle kledij die de winkel verkoopt ook ter plaatse te hebben. Wel kunnen klanten vaak al de volgende dag over hun aankopen beschikken, zonder dat ze de hele dag met een zware tas hebben moeten rondlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.