Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Ook bij kleinhandels ligt de onlineverkoop al 14% hoger dan rond hetzelfde tijdstip vorig jaar. Toch draaien de betrokken winkeliers nog altijd gemiddeld 96% van hun omzet via hun 'bakstenen' vestiging.

"Online in opmars"

Ook voor kerstcadeaus zijn "online aankopen duidelijk aan een opmars bezig, maar het is niet zo dat winkels daardoor leeg blijven", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Heel wat consumenten willen nog altijd producten bekijken, aanraken en vergelijken. Of ze weten niet meteen wat kopen en schuimen verschillende winkels af. Of ze houden van de kerstsfeer en het bijbehorende kerstshoppen; daar kan geen digitale realiteit tegenop."

 

Het toenemend succes van online shoppen heeft te maken met de tijdswinst die consumenten zo boeken. Ook het feit dat steeds meer webwinkels producten gratis omruilen wanneer iets niet naar wens is, zorgt voor een groeiende populariteit, concludeert het NSZ uit een eigen rondvraag bij 118 kleinhandelaars die zowel een fysieke vestiging als een webshop uitbaten.

 

"Mis de trein niet"

Ook de kleinhandel heeft de afgelopen jaren de e-kaart getrokken: "Steeds meer kleinhandelszaken hebben een goed uitgebouwde website die aankopen en bestellingen mogelijk maakt. Vooral kledingzaken, multimediawinkels, boeken- en platenwinkels, speelgoedwinkels, maar ook steeds meer voedingszaken springen op deze digitale trein.", zegt Christine Mattheeuws.

 

Dat is een erg goede zaak, want "het succes van online kopen kannibaliseert de werking van de fysieke winkel niet, zo blijkt uit de bevraging" en "in de toekomst zal e-commerce sowieso nog belangrijker worden. We roepen de overige kleinhandelaars dan ook op om deze trein niet voorbij te laten gaan. Een fysieke winkel en een webwinkel kunnen perfect aanvullend werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top