Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Ook bij kleinhandels ligt de onlineverkoop al 14% hoger dan rond hetzelfde tijdstip vorig jaar. Toch draaien de betrokken winkeliers nog altijd gemiddeld 96% van hun omzet via hun 'bakstenen' vestiging.

"Online in opmars"

Ook voor kerstcadeaus zijn "online aankopen duidelijk aan een opmars bezig, maar het is niet zo dat winkels daardoor leeg blijven", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Heel wat consumenten willen nog altijd producten bekijken, aanraken en vergelijken. Of ze weten niet meteen wat kopen en schuimen verschillende winkels af. Of ze houden van de kerstsfeer en het bijbehorende kerstshoppen; daar kan geen digitale realiteit tegenop."

 

Het toenemend succes van online shoppen heeft te maken met de tijdswinst die consumenten zo boeken. Ook het feit dat steeds meer webwinkels producten gratis omruilen wanneer iets niet naar wens is, zorgt voor een groeiende populariteit, concludeert het NSZ uit een eigen rondvraag bij 118 kleinhandelaars die zowel een fysieke vestiging als een webshop uitbaten.

 

"Mis de trein niet"

Ook de kleinhandel heeft de afgelopen jaren de e-kaart getrokken: "Steeds meer kleinhandelszaken hebben een goed uitgebouwde website die aankopen en bestellingen mogelijk maakt. Vooral kledingzaken, multimediawinkels, boeken- en platenwinkels, speelgoedwinkels, maar ook steeds meer voedingszaken springen op deze digitale trein.", zegt Christine Mattheeuws.

 

Dat is een erg goede zaak, want "het succes van online kopen kannibaliseert de werking van de fysieke winkel niet, zo blijkt uit de bevraging" en "in de toekomst zal e-commerce sowieso nog belangrijker worden. We roepen de overige kleinhandelaars dan ook op om deze trein niet voorbij te laten gaan. Een fysieke winkel en een webwinkel kunnen perfect aanvullend werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top