Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift | RetailDetail

Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Ook bij kleinhandels ligt de onlineverkoop al 14% hoger dan rond hetzelfde tijdstip vorig jaar. Toch draaien de betrokken winkeliers nog altijd gemiddeld 96% van hun omzet via hun 'bakstenen' vestiging.

"Online in opmars"

Ook voor kerstcadeaus zijn "online aankopen duidelijk aan een opmars bezig, maar het is niet zo dat winkels daardoor leeg blijven", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Heel wat consumenten willen nog altijd producten bekijken, aanraken en vergelijken. Of ze weten niet meteen wat kopen en schuimen verschillende winkels af. Of ze houden van de kerstsfeer en het bijbehorende kerstshoppen; daar kan geen digitale realiteit tegenop."

 

Het toenemend succes van online shoppen heeft te maken met de tijdswinst die consumenten zo boeken. Ook het feit dat steeds meer webwinkels producten gratis omruilen wanneer iets niet naar wens is, zorgt voor een groeiende populariteit, concludeert het NSZ uit een eigen rondvraag bij 118 kleinhandelaars die zowel een fysieke vestiging als een webshop uitbaten.

 

"Mis de trein niet"

Ook de kleinhandel heeft de afgelopen jaren de e-kaart getrokken: "Steeds meer kleinhandelszaken hebben een goed uitgebouwde website die aankopen en bestellingen mogelijk maakt. Vooral kledingzaken, multimediawinkels, boeken- en platenwinkels, speelgoedwinkels, maar ook steeds meer voedingszaken springen op deze digitale trein.", zegt Christine Mattheeuws.

 

Dat is een erg goede zaak, want "het succes van online kopen kannibaliseert de werking van de fysieke winkel niet, zo blijkt uit de bevraging" en "in de toekomst zal e-commerce sowieso nog belangrijker worden. We roepen de overige kleinhandelaars dan ook op om deze trein niet voorbij te laten gaan. Een fysieke winkel en een webwinkel kunnen perfect aanvullend werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.