Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Onlineverkoop ook bij kleinhandel in de lift

Ook bij kleinhandels ligt de onlineverkoop al 14% hoger dan rond hetzelfde tijdstip vorig jaar. Toch draaien de betrokken winkeliers nog altijd gemiddeld 96% van hun omzet via hun 'bakstenen' vestiging.

"Online in opmars"

Ook voor kerstcadeaus zijn "online aankopen duidelijk aan een opmars bezig, maar het is niet zo dat winkels daardoor leeg blijven", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Heel wat consumenten willen nog altijd producten bekijken, aanraken en vergelijken. Of ze weten niet meteen wat kopen en schuimen verschillende winkels af. Of ze houden van de kerstsfeer en het bijbehorende kerstshoppen; daar kan geen digitale realiteit tegenop."

 

Het toenemend succes van online shoppen heeft te maken met de tijdswinst die consumenten zo boeken. Ook het feit dat steeds meer webwinkels producten gratis omruilen wanneer iets niet naar wens is, zorgt voor een groeiende populariteit, concludeert het NSZ uit een eigen rondvraag bij 118 kleinhandelaars die zowel een fysieke vestiging als een webshop uitbaten.

 

"Mis de trein niet"

Ook de kleinhandel heeft de afgelopen jaren de e-kaart getrokken: "Steeds meer kleinhandelszaken hebben een goed uitgebouwde website die aankopen en bestellingen mogelijk maakt. Vooral kledingzaken, multimediawinkels, boeken- en platenwinkels, speelgoedwinkels, maar ook steeds meer voedingszaken springen op deze digitale trein.", zegt Christine Mattheeuws.

 

Dat is een erg goede zaak, want "het succes van online kopen kannibaliseert de werking van de fysieke winkel niet, zo blijkt uit de bevraging" en "in de toekomst zal e-commerce sowieso nog belangrijker worden. We roepen de overige kleinhandelaars dan ook op om deze trein niet voorbij te laten gaan. Een fysieke winkel en een webwinkel kunnen perfect aanvullend werken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top