Ook geen akkoord over e-commerce in logistiek en transport

Ook geen akkoord over e-commerce in logistiek en transport

Nadat vorige week de onderhandelingen over e-commerce in de winkelsector al spaak liepen, is nu ook het overleg in de logistieke en transportsector gestrand. De werkgevers trokken zich op het laatste moment terug.

Geen twee statuten voor hetzelfde werk

Vorige week liepen de onderhandelingen over e-commerce in de winkel- en distributiesector al spaak, en nu ook in de logistieke en de transportsector. De vakbonden waren naar eigen zeggen nochtans bereid om een aantal versoepelingen in te schrijven in de bestaande sector-cao's rond weekend- en nachtwerk, maar de werkgevers trokken zich terug.

 

Twee weken geleden was er nochtans een principeakkoord. Dat was zelfs al goedgekeurd door de raad van bestuur van de Werkgeversfederatie voor de internationale Handel, het Vervoer en de Logistiek, maar de leden stemden tegen: "Zij zien niet in waarom een werknemer die een pakje maakt dat besteld is via een webwinkel een statuut met andere arbeids- en loonvoorwaarden moet krijgen dan een collega die even verderop pakjes maakt die worden verstuurd naar bedrijven", zegt secretaris-generaal Didier Lobelle in De Tijd.

 

Tot grote teleurstelling van de vakbonden. "Schijnbaar was het voor de werkgevers uit de sector nooit genoeg. Zij rekenen waarschijnlijk op de regering. Nochtans bieden de bestaande sector-cao's voldoende mogelijkheden om e-commerceactiviteiten te ontwikkelen, ook tijdens het weekend en gedurende de nacht. Daarvan levert een bedrijf als Nike uitgerekend vandaag het bewijs. In dat bedrijf komen er 539 extra banen bij. Dankzij een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst die ook de verdere ontwikkeling van de e-commerce activiteiten mogelijk maakt. Het levend bewijs dat in de logistieke sector e-commerce mogelijk is."

 

Over naar Kris Peeters

De bal ligt nu in het kamp van minister Kris Peeters (CD&V). Die had zich sterk gemaakt om tegen 1 januari 2016 nieuwe regels te kunnen invoeren voor nachtwerk in de e-commerce, omdat ons land nu veel inkomsten naar het buitenland ziet vloeien omdat Belgische webwinkels niet opkunnen tegen buitenlandse concurrenten.

 

"Wij rekenen erop dat de minister van Werk en de regering geen inbreuk zullen plegen op de bestaande cao's in de sector", klinkt het bij de vakbonden. De werkgevers wachten voorlopig af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top