Ook geen akkoord over e-commerce in logistiek en transport | RetailDetail

Ook geen akkoord over e-commerce in logistiek en transport

Ook geen akkoord over e-commerce in logistiek en transport

Nadat vorige week de onderhandelingen over e-commerce in de winkelsector al spaak liepen, is nu ook het overleg in de logistieke en transportsector gestrand. De werkgevers trokken zich op het laatste moment terug.

Geen twee statuten voor hetzelfde werk

Vorige week liepen de onderhandelingen over e-commerce in de winkel- en distributiesector al spaak, en nu ook in de logistieke en de transportsector. De vakbonden waren naar eigen zeggen nochtans bereid om een aantal versoepelingen in te schrijven in de bestaande sector-cao's rond weekend- en nachtwerk, maar de werkgevers trokken zich terug.

 

Twee weken geleden was er nochtans een principeakkoord. Dat was zelfs al goedgekeurd door de raad van bestuur van de Werkgeversfederatie voor de internationale Handel, het Vervoer en de Logistiek, maar de leden stemden tegen: "Zij zien niet in waarom een werknemer die een pakje maakt dat besteld is via een webwinkel een statuut met andere arbeids- en loonvoorwaarden moet krijgen dan een collega die even verderop pakjes maakt die worden verstuurd naar bedrijven", zegt secretaris-generaal Didier Lobelle in De Tijd.

 

Tot grote teleurstelling van de vakbonden. "Schijnbaar was het voor de werkgevers uit de sector nooit genoeg. Zij rekenen waarschijnlijk op de regering. Nochtans bieden de bestaande sector-cao's voldoende mogelijkheden om e-commerceactiviteiten te ontwikkelen, ook tijdens het weekend en gedurende de nacht. Daarvan levert een bedrijf als Nike uitgerekend vandaag het bewijs. In dat bedrijf komen er 539 extra banen bij. Dankzij een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst die ook de verdere ontwikkeling van de e-commerce activiteiten mogelijk maakt. Het levend bewijs dat in de logistieke sector e-commerce mogelijk is."

 

Over naar Kris Peeters

De bal ligt nu in het kamp van minister Kris Peeters (CD&V). Die had zich sterk gemaakt om tegen 1 januari 2016 nieuwe regels te kunnen invoeren voor nachtwerk in de e-commerce, omdat ons land nu veel inkomsten naar het buitenland ziet vloeien omdat Belgische webwinkels niet opkunnen tegen buitenlandse concurrenten.

 

"Wij rekenen erop dat de minister van Werk en de regering geen inbreuk zullen plegen op de bestaande cao's in de sector", klinkt het bij de vakbonden. De werkgevers wachten voorlopig af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.