Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Bradford Shellhammer, de man die mee aan de wieg stond van Fab.com en er vier jaar lang Chief Creative Officer was, heeft zopas de besloten designwebshop Bezar gelanceerd. Daarin bracht hij naar eigen zeggen 'het beste van Fab.com' samen.

Kunst, accessoires, wonen en juwelen

Sinds zijn pijnlijke vertrek in november 2013 - toen het met Fab.com pijlsnel bergaf begon te gaan - broedde de nu 38-jarige Bradford Shellhammer op een nieuwe webshop voor unieke designspullen. Deze week was het dan zover: Bezar ging live.

 

Bezar omschrijft zichzelf als een 'members only marketplace for design' en brengt creaties in vier categorieën: kunst, accessoires, wonen en juwelen. Elke categorie telt drie designers, van wie er elke dag één in de kijker staat in een digitale pop-upwinkel. De meeste van die creaties kosten 50 tot 100 dollar en zullen, afhankelijk van het succes, 24 uur tot drie dagen te koop worden aangeboden. Eens de site op volle toeren draait, moeten er op elk moment een honderdtal creaties te koop zijn.

 

Bij de collega's van TechCrunch liet Shellhammer weten dat hij zo'n 2,25 miljoen dollar aan startkapitaal heeft opgehaald en intussen al contacten heeft met zo'n 1.300 geïnteresseerde designers.

 

Turbulente voorgeschiedenis

Shellhammer richtte in 2010 samen met Jason Goldberg het datingplatform voor gays 'Fabulis' op. Dat werd niet bepaald een succes, maar hun 'Gay Daily Deal of the Day' zorgde wel voor de nodige buzz. In de zomer van 2011 besloten ze een doorstart te maken als een soort van Groupon voor designmeubels en -accessoires, voor zowel homo's als hetero's.

 

Fab.com werd een megasucces, maar wilde té snel groeien. De problemen stapelden zich op, er volgden massale ontslagen en Shellhammer stapte op. Goldberg ging alleen voort maar kon het tij niet keren: begin maart van dit jaar werd Fab.com overgenomen door PCH International.

 

Meer over de opkomst en ondergang van wat ooit de 'hottest start-up van New York' was, leest u in de volgende editie van RetailDetail Magazine, die verschijnt in april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Back to top