Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Bradford Shellhammer, de man die mee aan de wieg stond van Fab.com en er vier jaar lang Chief Creative Officer was, heeft zopas de besloten designwebshop Bezar gelanceerd. Daarin bracht hij naar eigen zeggen 'het beste van Fab.com' samen.

Kunst, accessoires, wonen en juwelen

Sinds zijn pijnlijke vertrek in november 2013 - toen het met Fab.com pijlsnel bergaf begon te gaan - broedde de nu 38-jarige Bradford Shellhammer op een nieuwe webshop voor unieke designspullen. Deze week was het dan zover: Bezar ging live.

 

Bezar omschrijft zichzelf als een 'members only marketplace for design' en brengt creaties in vier categorieën: kunst, accessoires, wonen en juwelen. Elke categorie telt drie designers, van wie er elke dag één in de kijker staat in een digitale pop-upwinkel. De meeste van die creaties kosten 50 tot 100 dollar en zullen, afhankelijk van het succes, 24 uur tot drie dagen te koop worden aangeboden. Eens de site op volle toeren draait, moeten er op elk moment een honderdtal creaties te koop zijn.

 

Bij de collega's van TechCrunch liet Shellhammer weten dat hij zo'n 2,25 miljoen dollar aan startkapitaal heeft opgehaald en intussen al contacten heeft met zo'n 1.300 geïnteresseerde designers.

 

Turbulente voorgeschiedenis

Shellhammer richtte in 2010 samen met Jason Goldberg het datingplatform voor gays 'Fabulis' op. Dat werd niet bepaald een succes, maar hun 'Gay Daily Deal of the Day' zorgde wel voor de nodige buzz. In de zomer van 2011 besloten ze een doorstart te maken als een soort van Groupon voor designmeubels en -accessoires, voor zowel homo's als hetero's.

 

Fab.com werd een megasucces, maar wilde té snel groeien. De problemen stapelden zich op, er volgden massale ontslagen en Shellhammer stapte op. Goldberg ging alleen voort maar kon het tij niet keren: begin maart van dit jaar werd Fab.com overgenomen door PCH International.

 

Meer over de opkomst en ondergang van wat ooit de 'hottest start-up van New York' was, leest u in de volgende editie van RetailDetail Magazine, die verschijnt in april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top