Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop | RetailDetail

Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Bradford Shellhammer, de man die mee aan de wieg stond van Fab.com en er vier jaar lang Chief Creative Officer was, heeft zopas de besloten designwebshop Bezar gelanceerd. Daarin bracht hij naar eigen zeggen 'het beste van Fab.com' samen.

Kunst, accessoires, wonen en juwelen

Sinds zijn pijnlijke vertrek in november 2013 - toen het met Fab.com pijlsnel bergaf begon te gaan - broedde de nu 38-jarige Bradford Shellhammer op een nieuwe webshop voor unieke designspullen. Deze week was het dan zover: Bezar ging live.

 

Bezar omschrijft zichzelf als een 'members only marketplace for design' en brengt creaties in vier categorieën: kunst, accessoires, wonen en juwelen. Elke categorie telt drie designers, van wie er elke dag één in de kijker staat in een digitale pop-upwinkel. De meeste van die creaties kosten 50 tot 100 dollar en zullen, afhankelijk van het succes, 24 uur tot drie dagen te koop worden aangeboden. Eens de site op volle toeren draait, moeten er op elk moment een honderdtal creaties te koop zijn.

 

Bij de collega's van TechCrunch liet Shellhammer weten dat hij zo'n 2,25 miljoen dollar aan startkapitaal heeft opgehaald en intussen al contacten heeft met zo'n 1.300 geïnteresseerde designers.

 

Turbulente voorgeschiedenis

Shellhammer richtte in 2010 samen met Jason Goldberg het datingplatform voor gays 'Fabulis' op. Dat werd niet bepaald een succes, maar hun 'Gay Daily Deal of the Day' zorgde wel voor de nodige buzz. In de zomer van 2011 besloten ze een doorstart te maken als een soort van Groupon voor designmeubels en -accessoires, voor zowel homo's als hetero's.

 

Fab.com werd een megasucces, maar wilde té snel groeien. De problemen stapelden zich op, er volgden massale ontslagen en Shellhammer stapte op. Goldberg ging alleen voort maar kon het tij niet keren: begin maart van dit jaar werd Fab.com overgenomen door PCH International.

 

Meer over de opkomst en ondergang van wat ooit de 'hottest start-up van New York' was, leest u in de volgende editie van RetailDetail Magazine, die verschijnt in april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.