Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Oprichter Fab.com start nieuwe designwebshop

Bradford Shellhammer, de man die mee aan de wieg stond van Fab.com en er vier jaar lang Chief Creative Officer was, heeft zopas de besloten designwebshop Bezar gelanceerd. Daarin bracht hij naar eigen zeggen 'het beste van Fab.com' samen.

Kunst, accessoires, wonen en juwelen

Sinds zijn pijnlijke vertrek in november 2013 - toen het met Fab.com pijlsnel bergaf begon te gaan - broedde de nu 38-jarige Bradford Shellhammer op een nieuwe webshop voor unieke designspullen. Deze week was het dan zover: Bezar ging live.

 

Bezar omschrijft zichzelf als een 'members only marketplace for design' en brengt creaties in vier categorieën: kunst, accessoires, wonen en juwelen. Elke categorie telt drie designers, van wie er elke dag één in de kijker staat in een digitale pop-upwinkel. De meeste van die creaties kosten 50 tot 100 dollar en zullen, afhankelijk van het succes, 24 uur tot drie dagen te koop worden aangeboden. Eens de site op volle toeren draait, moeten er op elk moment een honderdtal creaties te koop zijn.

 

Bij de collega's van TechCrunch liet Shellhammer weten dat hij zo'n 2,25 miljoen dollar aan startkapitaal heeft opgehaald en intussen al contacten heeft met zo'n 1.300 geïnteresseerde designers.

 

Turbulente voorgeschiedenis

Shellhammer richtte in 2010 samen met Jason Goldberg het datingplatform voor gays 'Fabulis' op. Dat werd niet bepaald een succes, maar hun 'Gay Daily Deal of the Day' zorgde wel voor de nodige buzz. In de zomer van 2011 besloten ze een doorstart te maken als een soort van Groupon voor designmeubels en -accessoires, voor zowel homo's als hetero's.

 

Fab.com werd een megasucces, maar wilde té snel groeien. De problemen stapelden zich op, er volgden massale ontslagen en Shellhammer stapte op. Goldberg ging alleen voort maar kon het tij niet keren: begin maart van dit jaar werd Fab.com overgenomen door PCH International.

 

Meer over de opkomst en ondergang van wat ooit de 'hottest start-up van New York' was, leest u in de volgende editie van RetailDetail Magazine, die verschijnt in april.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top