Oprichter PriceMinister wordt algemeen directeur Rakuten Europe

Oprichter PriceMinister wordt algemeen directeur Rakuten Europe

De oprichter van het Franse PriceMinister, Pierre Kosciusko-Morizet, is benoemd tot algemeen directeur van Rakuten Europe. De Japanse e-tailgigant herorganiseerde zijn structuur onlangs in drie geografische zones: Azië, Amerika en Europa.

Nog minstens twee jaar bij Rakuten

Dat de Fransman de toppositie voor Europa krijgt, is voor insiders geen verrassing. Rakuten kocht 'zijn' PriceMinister drie jaar geleden met als uitdrukkelijke voorwaarde dat Kosciusko-Morizet minstens vijf jaar lang de integratie en de verdere uitbouw van het e-commerceplatform in Europa zou begeleiden.

 

De Japanners geven met de benoeming alvast het signaal met de Fransman verder te willen gaan. "Dit zegt niets over de toekomst, maar bewijst gewoon dat de zaken nu goed lopen", reageert hij op die suggestie bij de redactie van de Franse zakenkrant Les Echos.

 

Europese ambities

Met deze benoeming onderstreept Rakuten andermaal zijn Europese ambities. Dankzij de overname van PriceMinister brak de Japanse e-commercegigant snel door in Frankrijk, om van daaruit in de rest van Europa voet aan de grond te krijgen. Harde cijfers wil de nieuwe topman van Rakuten Europe niet geven, maar hij stelt voor 2013 wel een groei van 40% in het vooruitzicht in Frankrijk.

 

"Het is onze ambitie om nummer één te worden in elk land, wat betekent dat we een inspanning moeten leveren in Duitsland en Engeland, dat we naar nieuwe landen als Italië en Polen moeten uitbreiden en dat we nieuwe diensten moeten ontwikkelen, financiële diensten bijvoorbeeld."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top