Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

De Duitse internetreus Otto investeert de komende jaren 300 miljoen euro in een mobiel platform en een nieuwe modewebshop voor hippe twintigers. Dat is nodig, want het concern kan het groeitempo van concurrenten Amazon en Zalando niet bijhouden.

Duitse e-commerce groeit sneller dan Otto

Otto, in 1949 opgericht als postorderbedrijf, is met een honderdtal e-shops in 20 landen uitgegroeid tot de op één na grootste Europese e-commercespeler. De groep sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 (tot 28 februari) af met een omzetstijging van 400 miljoen euro tot 6 miljard euro (+7,6%).

 

Dat is op zich niet slecht, maar wel minder goed dan de Duitse e-commerce in haar geheel (die groeide in 2013 met liefst 12% tot 33 miljard euro) en vooral slechter dan grote concurrenten Amazon en Zalando. Zo steeg de omzet van Amazon-Duitsland met 21% tot 10,5 miljard dollar (ca. 7,5 miljard euro), terwijl Zalando er zomaar even 52% op vooruitging tot 1,76 miljard euro.

 

Focus op jonger én mobiel publiek

Otto wil tegen 2015 een omzet van 8 miljard euro draaien en tegen 2016 het aandeel van m-tail opdrijven tot 50%. Eén op de twee Duitsers heeft vandaag immers een smartphone en één op de vijf gebruikt een tablet. Om dat dubbel doel te halen, investeert het concern een slordige 300 miljoen euro in nieuwe software voor de website en mobiele betaaldochter Yapital.

 

Daarnaast stelt vice-voorzitter Rainer Hillebrand ook een nieuw online-ecosysteem voor jonge modebewuste dames in het vooruitzicht. Daarmee wil Otto, dat nu een ietwat ouder publiek aanspreekt, de jonge twintigers bereiken die nu massaal voor Zalando of het Britse ASOS kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top