Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

De Duitse internetreus Otto investeert de komende jaren 300 miljoen euro in een mobiel platform en een nieuwe modewebshop voor hippe twintigers. Dat is nodig, want het concern kan het groeitempo van concurrenten Amazon en Zalando niet bijhouden.

Duitse e-commerce groeit sneller dan Otto

Otto, in 1949 opgericht als postorderbedrijf, is met een honderdtal e-shops in 20 landen uitgegroeid tot de op één na grootste Europese e-commercespeler. De groep sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 (tot 28 februari) af met een omzetstijging van 400 miljoen euro tot 6 miljard euro (+7,6%).

 

Dat is op zich niet slecht, maar wel minder goed dan de Duitse e-commerce in haar geheel (die groeide in 2013 met liefst 12% tot 33 miljard euro) en vooral slechter dan grote concurrenten Amazon en Zalando. Zo steeg de omzet van Amazon-Duitsland met 21% tot 10,5 miljard dollar (ca. 7,5 miljard euro), terwijl Zalando er zomaar even 52% op vooruitging tot 1,76 miljard euro.

 

Focus op jonger én mobiel publiek

Otto wil tegen 2015 een omzet van 8 miljard euro draaien en tegen 2016 het aandeel van m-tail opdrijven tot 50%. Eén op de twee Duitsers heeft vandaag immers een smartphone en één op de vijf gebruikt een tablet. Om dat dubbel doel te halen, investeert het concern een slordige 300 miljoen euro in nieuwe software voor de website en mobiele betaaldochter Yapital.

 

Daarnaast stelt vice-voorzitter Rainer Hillebrand ook een nieuw online-ecosysteem voor jonge modebewuste dames in het vooruitzicht. Daarmee wil Otto, dat nu een ietwat ouder publiek aanspreekt, de jonge twintigers bereiken die nu massaal voor Zalando of het Britse ASOS kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top