Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

De Duitse internetreus Otto investeert de komende jaren 300 miljoen euro in een mobiel platform en een nieuwe modewebshop voor hippe twintigers. Dat is nodig, want het concern kan het groeitempo van concurrenten Amazon en Zalando niet bijhouden.

Duitse e-commerce groeit sneller dan Otto

Otto, in 1949 opgericht als postorderbedrijf, is met een honderdtal e-shops in 20 landen uitgegroeid tot de op één na grootste Europese e-commercespeler. De groep sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 (tot 28 februari) af met een omzetstijging van 400 miljoen euro tot 6 miljard euro (+7,6%).

 

Dat is op zich niet slecht, maar wel minder goed dan de Duitse e-commerce in haar geheel (die groeide in 2013 met liefst 12% tot 33 miljard euro) en vooral slechter dan grote concurrenten Amazon en Zalando. Zo steeg de omzet van Amazon-Duitsland met 21% tot 10,5 miljard dollar (ca. 7,5 miljard euro), terwijl Zalando er zomaar even 52% op vooruitging tot 1,76 miljard euro.

 

Focus op jonger én mobiel publiek

Otto wil tegen 2015 een omzet van 8 miljard euro draaien en tegen 2016 het aandeel van m-tail opdrijven tot 50%. Eén op de twee Duitsers heeft vandaag immers een smartphone en één op de vijf gebruikt een tablet. Om dat dubbel doel te halen, investeert het concern een slordige 300 miljoen euro in nieuwe software voor de website en mobiele betaaldochter Yapital.

 

Daarnaast stelt vice-voorzitter Rainer Hillebrand ook een nieuw online-ecosysteem voor jonge modebewuste dames in het vooruitzicht. Daarmee wil Otto, dat nu een ietwat ouder publiek aanspreekt, de jonge twintigers bereiken die nu massaal voor Zalando of het Britse ASOS kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top