Overzeese omzet en operationeel resultaat Amazon vallen flink tegen | RetailDetail

Overzeese omzet en operationeel resultaat Amazon vallen flink tegen

Overzeese omzet en operationeel resultaat Amazon vallen flink tegen

De Amerikaanse webverkoper Amazon heeft zijn expansie buiten de VS in het tweede kwartaal van 2013 onverwacht sterk zien achterop blijven. De verkopen lagen er amper 13 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

VS blijft wél groeimarkt

Globaal kon Amazon tussen begin april en eind juni een omzet boeken van 15,7 miljard dollar (12 miljard euro), 22% meer dan in dezelfde periode van 2012. Dat cijfer was erg tegenvallend, omdat de economische malaise in Europa het bedrijf parten speelde.

 

De verkopen buiten de VS stegen dan ook 'maar' 13% tot 6,2 miljard dollar (4,7 miljard euro). Op de Amerikaanse thuismarkt nam de omzet echter wel met 30 procent toe.

 

Investeren in omzet leidt tot rode cijfers

Omdat de operationele kosten met liefst 23% stegen, sloeg de nettowinst van 7 miljoen dollar om in een even groot nettoverlies. De laatste keer dan Amazon verlies leed, was over het derde kwartaal van 2012.

 

Amazon geeft veel geld uit om de toekomstige groei te verzekeren. Het investeert onder meer fors in opslagruimte dichter bij de klant. Op die manier kan het bedrijf de bestelling sneller thuisbezorgen.

 

Cloud computing en videocontent

Bovendien probeert Amazon zijn aanbod te vergroten door niet langer alles in te zetten op de online verkoop van goederen, maar onder meer ook cloud computing aan te bieden aan bedrijven en overheden. In die visie past ook de omschakeling van de verkoop van fysieke boeken en cd's naar digitale boeken en mp3-bestanden. De top van de verkochte producten wordt overigens al gevormd door digitale items.

 

Daartoe investeert het bedrijf ook sterk in het kopen van rechten op videocontent, bijvoorbeeld voor het streamen van films en het ontwikkelen van producten zoals de Kindle-tablet.

 

Ook volgend kwartaal wordt moeilijk

Voor het derde kwartaal verwacht Amazon inkomsten tussen 15,45 miljard dollar en 17,15 miljard dollar (11,6 en 13 miljard euro). Het operationeel resultaat wordt verwacht te liggen tussen een verlies van 100 miljoen dollar en een winst van 275 miljoen dollar (-75 en +200 miljoen euro)

 

De bandbreedte van de prognose is zo ruim omdat Amazon rekening houdt met 250 miljoen euro aan allerlei eenmalige posten, maar zelfs de hoogste cijfers liggen onder de verwachtingen van de financiële analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.