Overzeese omzet en operationeel resultaat Amazon vallen flink tegen

Overzeese omzet en operationeel resultaat Amazon vallen flink tegen

De Amerikaanse webverkoper Amazon heeft zijn expansie buiten de VS in het tweede kwartaal van 2013 onverwacht sterk zien achterop blijven. De verkopen lagen er amper 13 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

VS blijft wél groeimarkt

Globaal kon Amazon tussen begin april en eind juni een omzet boeken van 15,7 miljard dollar (12 miljard euro), 22% meer dan in dezelfde periode van 2012. Dat cijfer was erg tegenvallend, omdat de economische malaise in Europa het bedrijf parten speelde.

 

De verkopen buiten de VS stegen dan ook 'maar' 13% tot 6,2 miljard dollar (4,7 miljard euro). Op de Amerikaanse thuismarkt nam de omzet echter wel met 30 procent toe.

 

Investeren in omzet leidt tot rode cijfers

Omdat de operationele kosten met liefst 23% stegen, sloeg de nettowinst van 7 miljoen dollar om in een even groot nettoverlies. De laatste keer dan Amazon verlies leed, was over het derde kwartaal van 2012.

 

Amazon geeft veel geld uit om de toekomstige groei te verzekeren. Het investeert onder meer fors in opslagruimte dichter bij de klant. Op die manier kan het bedrijf de bestelling sneller thuisbezorgen.

 

Cloud computing en videocontent

Bovendien probeert Amazon zijn aanbod te vergroten door niet langer alles in te zetten op de online verkoop van goederen, maar onder meer ook cloud computing aan te bieden aan bedrijven en overheden. In die visie past ook de omschakeling van de verkoop van fysieke boeken en cd's naar digitale boeken en mp3-bestanden. De top van de verkochte producten wordt overigens al gevormd door digitale items.

 

Daartoe investeert het bedrijf ook sterk in het kopen van rechten op videocontent, bijvoorbeeld voor het streamen van films en het ontwikkelen van producten zoals de Kindle-tablet.

 

Ook volgend kwartaal wordt moeilijk

Voor het derde kwartaal verwacht Amazon inkomsten tussen 15,45 miljard dollar en 17,15 miljard dollar (11,6 en 13 miljard euro). Het operationeel resultaat wordt verwacht te liggen tussen een verlies van 100 miljoen dollar en een winst van 275 miljoen dollar (-75 en +200 miljoen euro)

 

De bandbreedte van de prognose is zo ruim omdat Amazon rekening houdt met 250 miljoen euro aan allerlei eenmalige posten, maar zelfs de hoogste cijfers liggen onder de verwachtingen van de financiële analisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top