Pakjes voor webhandel boosten bpost

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Bpost profiteert volop van de opmars van de e-commerce: het aantal pakjes dat bij de kopers moet worden bezorgd, steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 8%. Voor 2014 verwacht het bedrijf nog hogere groeicijfers.

Pakketpost al goed voor 76 miljoen euro

In de eerste jaarhelft van 2013 zag bpost het binnenlands pakkettenvolume met 6,4% toenemen. In het derde kwartaal versnelde de groei nog naar 7,7% en tijdens het vierde kwartaal bedroeg de stijging al 8%. In december werd zelfs een toename met 12,9% opgetekend. Het zorgde voor een verhoging van de inkomsten van de postbezorger met 13,8 miljoen euro in het vierde kwartaal.

 

De totale inkomsten van bpost uit het afleveren van pakketten stegen daardoor tot 76 miljoen euro. Naast de stijging van het binnenlandse pakkettenvolume, neemt bpost sinds vorig jaar ook de resultaten van het overgenomen Amerikaanse postbedrijf Landmark Global op in zijn cijfers. Dit zorgde voor 13,7 miljoen euro extra aan inkomsten uit de pakkettenverwerking. Vooral de verwerking van internationale pakketten zat daarbij in de lift.

 

Groei pakketten compenseert daling brieven

De groei in de verwerking van pakketten moet evenwel de daling van de brievendistributie compenseren: in 2013 lag die 4,2% lager dan in 2012 en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere daling, die op 5% wordt geschat.

 

Bpost maakte deze cijfers bekend ter gelegenheid van de presentaties van zijn jaarcijfers over 2013. Die lieten globaal een stijging van de omzet met 0,5% tot 2,4 miljard euro zien. De bedrijfswinst dikte met 7,9% aan tot 32 miljoen euro. De nettowinst verdapperde zelfs met 20% tot 273,3 miljoen euro.

 

Die sterke resultaten waren onder meer een gevolg van doorgevoerde kostenbesparingen: bpost kon vorig jaar zijn personeelsbestand met 1.082 voltijds equivalenten verminderen. Dat komt overeen met 3,9% van het personeelsbestand. Eind vorig jaar telde het bedrijf daardoor nog ruim 25.000 werknemers. Voor 2014 wordt op een verdere afslanking met zo’n 800 mensen gerekend, al verwacht de postdienst dit jaar wel een groei die nog sterker is dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top