Pakjes voor webhandel boosten bpost | RetailDetail

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Bpost profiteert volop van de opmars van de e-commerce: het aantal pakjes dat bij de kopers moet worden bezorgd, steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 8%. Voor 2014 verwacht het bedrijf nog hogere groeicijfers.

Pakketpost al goed voor 76 miljoen euro

In de eerste jaarhelft van 2013 zag bpost het binnenlands pakkettenvolume met 6,4% toenemen. In het derde kwartaal versnelde de groei nog naar 7,7% en tijdens het vierde kwartaal bedroeg de stijging al 8%. In december werd zelfs een toename met 12,9% opgetekend. Het zorgde voor een verhoging van de inkomsten van de postbezorger met 13,8 miljoen euro in het vierde kwartaal.

 

De totale inkomsten van bpost uit het afleveren van pakketten stegen daardoor tot 76 miljoen euro. Naast de stijging van het binnenlandse pakkettenvolume, neemt bpost sinds vorig jaar ook de resultaten van het overgenomen Amerikaanse postbedrijf Landmark Global op in zijn cijfers. Dit zorgde voor 13,7 miljoen euro extra aan inkomsten uit de pakkettenverwerking. Vooral de verwerking van internationale pakketten zat daarbij in de lift.

 

Groei pakketten compenseert daling brieven

De groei in de verwerking van pakketten moet evenwel de daling van de brievendistributie compenseren: in 2013 lag die 4,2% lager dan in 2012 en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere daling, die op 5% wordt geschat.

 

Bpost maakte deze cijfers bekend ter gelegenheid van de presentaties van zijn jaarcijfers over 2013. Die lieten globaal een stijging van de omzet met 0,5% tot 2,4 miljard euro zien. De bedrijfswinst dikte met 7,9% aan tot 32 miljoen euro. De nettowinst verdapperde zelfs met 20% tot 273,3 miljoen euro.

 

Die sterke resultaten waren onder meer een gevolg van doorgevoerde kostenbesparingen: bpost kon vorig jaar zijn personeelsbestand met 1.082 voltijds equivalenten verminderen. Dat komt overeen met 3,9% van het personeelsbestand. Eind vorig jaar telde het bedrijf daardoor nog ruim 25.000 werknemers. Voor 2014 wordt op een verdere afslanking met zo’n 800 mensen gerekend, al verwacht de postdienst dit jaar wel een groei die nog sterker is dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.