Pakjes voor webhandel boosten bpost

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Bpost profiteert volop van de opmars van de e-commerce: het aantal pakjes dat bij de kopers moet worden bezorgd, steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 8%. Voor 2014 verwacht het bedrijf nog hogere groeicijfers.

Pakketpost al goed voor 76 miljoen euro

In de eerste jaarhelft van 2013 zag bpost het binnenlands pakkettenvolume met 6,4% toenemen. In het derde kwartaal versnelde de groei nog naar 7,7% en tijdens het vierde kwartaal bedroeg de stijging al 8%. In december werd zelfs een toename met 12,9% opgetekend. Het zorgde voor een verhoging van de inkomsten van de postbezorger met 13,8 miljoen euro in het vierde kwartaal.

 

De totale inkomsten van bpost uit het afleveren van pakketten stegen daardoor tot 76 miljoen euro. Naast de stijging van het binnenlandse pakkettenvolume, neemt bpost sinds vorig jaar ook de resultaten van het overgenomen Amerikaanse postbedrijf Landmark Global op in zijn cijfers. Dit zorgde voor 13,7 miljoen euro extra aan inkomsten uit de pakkettenverwerking. Vooral de verwerking van internationale pakketten zat daarbij in de lift.

 

Groei pakketten compenseert daling brieven

De groei in de verwerking van pakketten moet evenwel de daling van de brievendistributie compenseren: in 2013 lag die 4,2% lager dan in 2012 en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere daling, die op 5% wordt geschat.

 

Bpost maakte deze cijfers bekend ter gelegenheid van de presentaties van zijn jaarcijfers over 2013. Die lieten globaal een stijging van de omzet met 0,5% tot 2,4 miljard euro zien. De bedrijfswinst dikte met 7,9% aan tot 32 miljoen euro. De nettowinst verdapperde zelfs met 20% tot 273,3 miljoen euro.

 

Die sterke resultaten waren onder meer een gevolg van doorgevoerde kostenbesparingen: bpost kon vorig jaar zijn personeelsbestand met 1.082 voltijds equivalenten verminderen. Dat komt overeen met 3,9% van het personeelsbestand. Eind vorig jaar telde het bedrijf daardoor nog ruim 25.000 werknemers. Voor 2014 wordt op een verdere afslanking met zo’n 800 mensen gerekend, al verwacht de postdienst dit jaar wel een groei die nog sterker is dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top