Pakjes voor webhandel boosten bpost

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Bpost profiteert volop van de opmars van de e-commerce: het aantal pakjes dat bij de kopers moet worden bezorgd, steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 8%. Voor 2014 verwacht het bedrijf nog hogere groeicijfers.

Pakketpost al goed voor 76 miljoen euro

In de eerste jaarhelft van 2013 zag bpost het binnenlands pakkettenvolume met 6,4% toenemen. In het derde kwartaal versnelde de groei nog naar 7,7% en tijdens het vierde kwartaal bedroeg de stijging al 8%. In december werd zelfs een toename met 12,9% opgetekend. Het zorgde voor een verhoging van de inkomsten van de postbezorger met 13,8 miljoen euro in het vierde kwartaal.

 

De totale inkomsten van bpost uit het afleveren van pakketten stegen daardoor tot 76 miljoen euro. Naast de stijging van het binnenlandse pakkettenvolume, neemt bpost sinds vorig jaar ook de resultaten van het overgenomen Amerikaanse postbedrijf Landmark Global op in zijn cijfers. Dit zorgde voor 13,7 miljoen euro extra aan inkomsten uit de pakkettenverwerking. Vooral de verwerking van internationale pakketten zat daarbij in de lift.

 

Groei pakketten compenseert daling brieven

De groei in de verwerking van pakketten moet evenwel de daling van de brievendistributie compenseren: in 2013 lag die 4,2% lager dan in 2012 en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere daling, die op 5% wordt geschat.

 

Bpost maakte deze cijfers bekend ter gelegenheid van de presentaties van zijn jaarcijfers over 2013. Die lieten globaal een stijging van de omzet met 0,5% tot 2,4 miljard euro zien. De bedrijfswinst dikte met 7,9% aan tot 32 miljoen euro. De nettowinst verdapperde zelfs met 20% tot 273,3 miljoen euro.

 

Die sterke resultaten waren onder meer een gevolg van doorgevoerde kostenbesparingen: bpost kon vorig jaar zijn personeelsbestand met 1.082 voltijds equivalenten verminderen. Dat komt overeen met 3,9% van het personeelsbestand. Eind vorig jaar telde het bedrijf daardoor nog ruim 25.000 werknemers. Voor 2014 wordt op een verdere afslanking met zo’n 800 mensen gerekend, al verwacht de postdienst dit jaar wel een groei die nog sterker is dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top