Pakjes voor webhandel boosten bpost

Pakjes voor webhandel boosten bpost

Bpost profiteert volop van de opmars van de e-commerce: het aantal pakjes dat bij de kopers moet worden bezorgd, steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 8%. Voor 2014 verwacht het bedrijf nog hogere groeicijfers.

Pakketpost al goed voor 76 miljoen euro

In de eerste jaarhelft van 2013 zag bpost het binnenlands pakkettenvolume met 6,4% toenemen. In het derde kwartaal versnelde de groei nog naar 7,7% en tijdens het vierde kwartaal bedroeg de stijging al 8%. In december werd zelfs een toename met 12,9% opgetekend. Het zorgde voor een verhoging van de inkomsten van de postbezorger met 13,8 miljoen euro in het vierde kwartaal.

 

De totale inkomsten van bpost uit het afleveren van pakketten stegen daardoor tot 76 miljoen euro. Naast de stijging van het binnenlandse pakkettenvolume, neemt bpost sinds vorig jaar ook de resultaten van het overgenomen Amerikaanse postbedrijf Landmark Global op in zijn cijfers. Dit zorgde voor 13,7 miljoen euro extra aan inkomsten uit de pakkettenverwerking. Vooral de verwerking van internationale pakketten zat daarbij in de lift.

 

Groei pakketten compenseert daling brieven

De groei in de verwerking van pakketten moet evenwel de daling van de brievendistributie compenseren: in 2013 lag die 4,2% lager dan in 2012 en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere daling, die op 5% wordt geschat.

 

Bpost maakte deze cijfers bekend ter gelegenheid van de presentaties van zijn jaarcijfers over 2013. Die lieten globaal een stijging van de omzet met 0,5% tot 2,4 miljard euro zien. De bedrijfswinst dikte met 7,9% aan tot 32 miljoen euro. De nettowinst verdapperde zelfs met 20% tot 273,3 miljoen euro.

 

Die sterke resultaten waren onder meer een gevolg van doorgevoerde kostenbesparingen: bpost kon vorig jaar zijn personeelsbestand met 1.082 voltijds equivalenten verminderen. Dat komt overeen met 3,9% van het personeelsbestand. Eind vorig jaar telde het bedrijf daardoor nog ruim 25.000 werknemers. Voor 2014 wordt op een verdere afslanking met zo’n 800 mensen gerekend, al verwacht de postdienst dit jaar wel een groei die nog sterker is dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Winst Amazon krijgt flinke klap

28/07/2017

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Back to top