Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Uber mag dan al een revolutie ontketend hebben in het taxivervoer, voor de thuisbezorging van pakjes raakt het bedrijf maar moeilijk uit de startblokken. Online verkopers blijven met de traditionele transporteurs werken.

Potentieel genoeg

Uber startte vorig jaar met de aflevering van maaltijden in Chicago, Los Angeles, New York, Toronto en Barcelona. Voorts deed het in diverse Amerikaanse steden ook testen met het afleveren van pakjes.

 

Uber werkt hiertoe via een app. Wie aangesloten is, krijgt een melding op de smartphone of tablet dat een pakket ergens kan worden afgehaald om het naar een bestemming te brengen. Desnoods kunnen een aantal pakketten al bij de chauffeur worden gestockeerd. Wie in de buurt is, kan de opdracht aannemen.

 

Potentieel is er alvast, want Uber telt 200.000 actieve chauffeurs. Dat is dubbel zoveel volk als bij een traditionele pakjesleverancier als UPS werkt.

 

Te veel belemmeringen

Toch is de diversificatie nog geen succes geworden, schrijft The Wall Street Journal. De krant somt daarvoor een aantal redenen op. Een ervan is dat de goederen die via Uber worden bezorgd maar tot 1.000 dollar verzekerd zijn. Ook is er geen link tussen het informaticasysteem van de opdrachtgevers en de inzet van Uber. Daarnaast zou Uber het lastig hebben om tegelijk veel auto’s op hetzelfde vertrekpunt te mobiliseren. Ten slotte zou lang niet iedereen een levering op de dag zelf nodig hebben.

 

Volgens The Wall Street Journal heeft Uber gesprekken gevoerd met onder meer Apple, Starbucks, Eat 24 en GrubHub, maar leverde dat geen structurele samenwerking op. Tot nog toe zouden nog maar zes leveranciers een akkoord hebben afgesloten, waarvan een zich inmiddels al terugtrok.

 

In een reactie aan de krant zegt Uber dat de dienst UberEats, die de maaltijdbezorging coördineert, desalniettemin overwegend positieve reacties krijgt. De dienst zou de komende maanden uitgebreid kunnen worden naar vijftien steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top