Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Uber mag dan al een revolutie ontketend hebben in het taxivervoer, voor de thuisbezorging van pakjes raakt het bedrijf maar moeilijk uit de startblokken. Online verkopers blijven met de traditionele transporteurs werken.

Potentieel genoeg

Uber startte vorig jaar met de aflevering van maaltijden in Chicago, Los Angeles, New York, Toronto en Barcelona. Voorts deed het in diverse Amerikaanse steden ook testen met het afleveren van pakjes.

 

Uber werkt hiertoe via een app. Wie aangesloten is, krijgt een melding op de smartphone of tablet dat een pakket ergens kan worden afgehaald om het naar een bestemming te brengen. Desnoods kunnen een aantal pakketten al bij de chauffeur worden gestockeerd. Wie in de buurt is, kan de opdracht aannemen.

 

Potentieel is er alvast, want Uber telt 200.000 actieve chauffeurs. Dat is dubbel zoveel volk als bij een traditionele pakjesleverancier als UPS werkt.

 

Te veel belemmeringen

Toch is de diversificatie nog geen succes geworden, schrijft The Wall Street Journal. De krant somt daarvoor een aantal redenen op. Een ervan is dat de goederen die via Uber worden bezorgd maar tot 1.000 dollar verzekerd zijn. Ook is er geen link tussen het informaticasysteem van de opdrachtgevers en de inzet van Uber. Daarnaast zou Uber het lastig hebben om tegelijk veel auto’s op hetzelfde vertrekpunt te mobiliseren. Ten slotte zou lang niet iedereen een levering op de dag zelf nodig hebben.

 

Volgens The Wall Street Journal heeft Uber gesprekken gevoerd met onder meer Apple, Starbucks, Eat 24 en GrubHub, maar leverde dat geen structurele samenwerking op. Tot nog toe zouden nog maar zes leveranciers een akkoord hebben afgesloten, waarvan een zich inmiddels al terugtrok.

 

In een reactie aan de krant zegt Uber dat de dienst UberEats, die de maaltijdbezorging coördineert, desalniettemin overwegend positieve reacties krijgt. De dienst zou de komende maanden uitgebreid kunnen worden naar vijftien steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top