Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan | RetailDetail

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Uber mag dan al een revolutie ontketend hebben in het taxivervoer, voor de thuisbezorging van pakjes raakt het bedrijf maar moeilijk uit de startblokken. Online verkopers blijven met de traditionele transporteurs werken.

Potentieel genoeg

Uber startte vorig jaar met de aflevering van maaltijden in Chicago, Los Angeles, New York, Toronto en Barcelona. Voorts deed het in diverse Amerikaanse steden ook testen met het afleveren van pakjes.

 

Uber werkt hiertoe via een app. Wie aangesloten is, krijgt een melding op de smartphone of tablet dat een pakket ergens kan worden afgehaald om het naar een bestemming te brengen. Desnoods kunnen een aantal pakketten al bij de chauffeur worden gestockeerd. Wie in de buurt is, kan de opdracht aannemen.

 

Potentieel is er alvast, want Uber telt 200.000 actieve chauffeurs. Dat is dubbel zoveel volk als bij een traditionele pakjesleverancier als UPS werkt.

 

Te veel belemmeringen

Toch is de diversificatie nog geen succes geworden, schrijft The Wall Street Journal. De krant somt daarvoor een aantal redenen op. Een ervan is dat de goederen die via Uber worden bezorgd maar tot 1.000 dollar verzekerd zijn. Ook is er geen link tussen het informaticasysteem van de opdrachtgevers en de inzet van Uber. Daarnaast zou Uber het lastig hebben om tegelijk veel auto’s op hetzelfde vertrekpunt te mobiliseren. Ten slotte zou lang niet iedereen een levering op de dag zelf nodig hebben.

 

Volgens The Wall Street Journal heeft Uber gesprekken gevoerd met onder meer Apple, Starbucks, Eat 24 en GrubHub, maar leverde dat geen structurele samenwerking op. Tot nog toe zouden nog maar zes leveranciers een akkoord hebben afgesloten, waarvan een zich inmiddels al terugtrok.

 

In een reactie aan de krant zegt Uber dat de dienst UberEats, die de maaltijdbezorging coördineert, desalniettemin overwegend positieve reacties krijgt. De dienst zou de komende maanden uitgebreid kunnen worden naar vijftien steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top