Pinterest ontpopt zich tot handig middel voor e-commerce

Pinterest ontpopt zich tot handig middel voor e-commerce

Socialemediasite Pinterest gaat zijn gebruikers een e-mail sturen op het moment dat een gevolgd item goedkoper wordt of een product beschikbaar is. Zo hoopt het netwerk interessanter te worden voor bedrijven.

'Verrijkt' Pinterest mikt op bedrijven

Pinterest was tot dusver vooral een platform waarop gebruikers hun interesses kenbaar konden maken door hun voorkeuren via een plaatje te 'pinnen' op een digitaal bord. Dat kon worden gevolgd door geïnteresseerden.

 

Nu heeft Pinterest een bijkomende dienst gecreëerd, die toelaat om de plaatjes te 'verrijken' met informatie zoals prijzen, beschikbaarheid en de plaats waar je het product kan kopen. Dat plaatje kan de gebruiker dan op zijn eigen bord overnemen.

 

Pinterest verwittigt bij wijzigingen

Als een gevolgd product verandert in prijs, kan de gebruiker vervolgens automatisch een verwittiging toegestuurd krijgen. Dat is te vergelijken met een veilingsite, waarbij de bieder of de volger een bericht kunnen krijgen telkens iets wijzigt. De nieuwe dienstverlening maakt het ook voor bedrijven interessanter om op Pinterest actief te zijn.

 

Pinterest heeft daartoe het concept van de 'rich pins' ontwikkeld. Ze zijn er momenteel in drie categorieën: films (met informatie over regisseur, cast en waardering door kijkers), recepten (met informatie over ingrediënten, kooktijd en het aantal producten waarvoor de maaltijd geschikt is) en producten (met informatie over prijzen, beschikbaarheid en plaats van verkoop). De site heeft al aangekondigd dat er bijkomende rich pins zullen volgen.

 

De conversieratio zou bij Pinterest dubbel zo groot zijn dan bijvoorbeeld bij Facebook-volgers. Gebruikers van Pinterest hebben immers een grotere band met het gevolgde product dan Facebook-gebruikers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top