Pizza.be aanvaardt Bitcoin als betaalmiddel | RetailDetail

Pizza.be aanvaardt Bitcoin als betaalmiddel

Pizza.be aanvaardt Bitcoin als betaalmiddel

Etenbestelsite Pizza.be biedt zijn klanten vanaf vandaag de mogelijkheid om af te rekenen met Bitcoins. Voor de internetmunt, die in 2009 ontwikkeld werd in de nasleep van de wereldwijde financiële crisis, is dat een eerste grote stap vooruit in ons land.

Pas eerste grote website in ons land

Hoewel Bitcoins al vier jaar bestaan, is Pizza.be pas de eerste grote Belgische website die online betalingen met de internetmunt accepteert. Het is wel meteen een van de grotere: bij de bestelsite zijn in ons land liefst 1.100 bezorgrestaurants aangesloten.

 

"Ongeveer 35% van al onze bestellingen wordt online betaald. Hoewel het populaire Bancontact/MisterCash en PayPal voorlopig niet van de troon zullen worden gestoten, juichen wij nog meer keuzevrijheid voor de consument op dit vlak erg toe", zegt Imad Qutob, marketingmanager van Pizza.be.

 

Pizza.be werd in 2003 opgericht door de Nederlandse ondernemer Jitse Groen. Het bedrijf verwerkt in de Benelux inmiddels meer dan 1 miljoen bestellingen per maand. Het Nederlandse moederbedrijf Takeaway.com is actief in 9 landen met meer dan 25.000 aangesloten restaurants.

 

In januari 2012 investeerde Prime Ventures 13 miljoen euro in het bedrijf om de internationale groei te versnellen. Vorige maand voegde het bedrijf nog de marktleider in Vietnam aan zijn portfolio toe.

 

Erkenning groeit voor Bitcoin

Leuk detail: de allereerste Bitcoin-transactie ooit was eveneens het bestellen van een pizza. Ene Laszlo Hanyecz betaalde vier jaar geleden 10.000 Bitcoins, toen slechts 20 euro, maar tegen de huidige wisselkoers zo'n 1,6 miljoen euro. De koers van de Bitcoin piekt op dit moment ergens tussen 240 en 260 euro. Voor het bestellen van een pizza van 7 euro betaalt de consument dus ongeveer 0,03 Bitcoins.

 

De Bitcoin, de puur digitale munteenheid die - anders dan officieel geld - niet onder de controle van een centrale bank valt, geniet de laatste tijd groeiende belangstelling. Vorige week werd de internetmunt al geïntroduceerd bij Thuisbezorgd.nl in Nederland. Ook Lieferservice.de in Duitsland en zijn Oostenrijkse tegenhanger Lieferservice.at aanvaarden Bitcoins als betaalmiddel.

 

De digitale munt is intussen in Duitsland officieel erkend als "particuliere munt" en in het Canadese Vancouver werd de eerste Bitcoin-bankautomaat in gebruik genomen. Daarmee kunnen mensen Bitcoins wisselen voor euro's en dollars, en vice versa. Na vier jaar zijn er wereldwijd circa 11 miljoen Bitcoins in omloop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.