Pizza.be aanvaardt Bitcoin als betaalmiddel

Pizza.be aanvaardt Bitcoin als betaalmiddel

Etenbestelsite Pizza.be biedt zijn klanten vanaf vandaag de mogelijkheid om af te rekenen met Bitcoins. Voor de internetmunt, die in 2009 ontwikkeld werd in de nasleep van de wereldwijde financiële crisis, is dat een eerste grote stap vooruit in ons land.

Pas eerste grote website in ons land

Hoewel Bitcoins al vier jaar bestaan, is Pizza.be pas de eerste grote Belgische website die online betalingen met de internetmunt accepteert. Het is wel meteen een van de grotere: bij de bestelsite zijn in ons land liefst 1.100 bezorgrestaurants aangesloten.

 

"Ongeveer 35% van al onze bestellingen wordt online betaald. Hoewel het populaire Bancontact/MisterCash en PayPal voorlopig niet van de troon zullen worden gestoten, juichen wij nog meer keuzevrijheid voor de consument op dit vlak erg toe", zegt Imad Qutob, marketingmanager van Pizza.be.

 

Pizza.be werd in 2003 opgericht door de Nederlandse ondernemer Jitse Groen. Het bedrijf verwerkt in de Benelux inmiddels meer dan 1 miljoen bestellingen per maand. Het Nederlandse moederbedrijf Takeaway.com is actief in 9 landen met meer dan 25.000 aangesloten restaurants.

 

In januari 2012 investeerde Prime Ventures 13 miljoen euro in het bedrijf om de internationale groei te versnellen. Vorige maand voegde het bedrijf nog de marktleider in Vietnam aan zijn portfolio toe.

 

Erkenning groeit voor Bitcoin

Leuk detail: de allereerste Bitcoin-transactie ooit was eveneens het bestellen van een pizza. Ene Laszlo Hanyecz betaalde vier jaar geleden 10.000 Bitcoins, toen slechts 20 euro, maar tegen de huidige wisselkoers zo'n 1,6 miljoen euro. De koers van de Bitcoin piekt op dit moment ergens tussen 240 en 260 euro. Voor het bestellen van een pizza van 7 euro betaalt de consument dus ongeveer 0,03 Bitcoins.

 

De Bitcoin, de puur digitale munteenheid die - anders dan officieel geld - niet onder de controle van een centrale bank valt, geniet de laatste tijd groeiende belangstelling. Vorige week werd de internetmunt al geïntroduceerd bij Thuisbezorgd.nl in Nederland. Ook Lieferservice.de in Duitsland en zijn Oostenrijkse tegenhanger Lieferservice.at aanvaarden Bitcoins als betaalmiddel.

 

De digitale munt is intussen in Duitsland officieel erkend als "particuliere munt" en in het Canadese Vancouver werd de eerste Bitcoin-bankautomaat in gebruik genomen. Daarmee kunnen mensen Bitcoins wisselen voor euro's en dollars, en vice versa. Na vier jaar zijn er wereldwijd circa 11 miljoen Bitcoins in omloop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top