Play.com wordt Rakuten | RetailDetail

Play.com wordt Rakuten

Play.com wordt Rakuten

Vanaf begin volgend jaar zal de merknaam Play.com verdwijnen en vervangen worden door Rakuten, het Japanse bedrijf dat de website enige tijd geleden in handen kreeg. Rakuten moet zo een internationale merknaam worden.

Bekend in VS en Europa

Rakuten kocht de voorbije jaren verschillende grote handelssites op en hun namen worden sindsdien stelselmatig omgevormd naar Rakuten. Zo verdween Tradoria in Duitsland al en ging ook het Amerikaanse Buy.com voor de bijl. Begin volgend jaar komt daar dus ook Play.com bij, dat vanaf dan door het leven zal gaan als Rakuten.co.uk. Vanaf oktober dit jaar zullen beide namen naast elkaar bestaan. Begin volgend jaar moet de naam doorgedrongen zijn in heel Europa. Het Franse Priceminister, dat ook in handen is van de Japanners, is dus waarschijnlijk de volgende die zijn naam zal moeten opgeven.


Rakuten wil de komende jaren uitgroeien tot een bekende merknaam in de Verenigde Staten en Europa en zo een serieuze concurrent worden voor onder andere Amazon. Het gebruikt daarvoor het marktplaatsmodel: Rakuten baat de website uit en geeft handelaars van buitenaf de mogelijkheid om hun spullen aan te bieden op de website. Zo kan het een breed gamma aan producten verkopen. Het systeem is vergelijkbaar met het Plaza-model van Bol.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.