Play.com wordt Rakuten

Play.com wordt Rakuten

Vanaf begin volgend jaar zal de merknaam Play.com verdwijnen en vervangen worden door Rakuten, het Japanse bedrijf dat de website enige tijd geleden in handen kreeg. Rakuten moet zo een internationale merknaam worden.

Bekend in VS en Europa

Rakuten kocht de voorbije jaren verschillende grote handelssites op en hun namen worden sindsdien stelselmatig omgevormd naar Rakuten. Zo verdween Tradoria in Duitsland al en ging ook het Amerikaanse Buy.com voor de bijl. Begin volgend jaar komt daar dus ook Play.com bij, dat vanaf dan door het leven zal gaan als Rakuten.co.uk. Vanaf oktober dit jaar zullen beide namen naast elkaar bestaan. Begin volgend jaar moet de naam doorgedrongen zijn in heel Europa. Het Franse Priceminister, dat ook in handen is van de Japanners, is dus waarschijnlijk de volgende die zijn naam zal moeten opgeven.


Rakuten wil de komende jaren uitgroeien tot een bekende merknaam in de Verenigde Staten en Europa en zo een serieuze concurrent worden voor onder andere Amazon. Het gebruikt daarvoor het marktplaatsmodel: Rakuten baat de website uit en geeft handelaars van buitenaf de mogelijkheid om hun spullen aan te bieden op de website. Zo kan het een breed gamma aan producten verkopen. Het systeem is vergelijkbaar met het Plaza-model van Bol.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top