Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Zowel bpost als PostNL zagen het voorbije kwartaal de brievenbedeling voort afkalven. Gelukkig kopen de consumenten steeds vaker online, zodat beide postbedrijven de verliezen kunnen compenseren via groei bij hun pakjesdivisie.

Bpost: 17% meer pakjes

Bpost heeft gisteren, voor het eerst sinds de beursgang op 21 juni, resultaten bekendgemaakt. Sterke resultaten bij de pakjesactiviteiten en productiviteitsverbeteringen konden de daling van de postvolumes en de lagere contractuele vergoeding van de staat compenseren, laat CEO Johnny Thijs weten.

 

Concreet boekte Bpost in de eerste jaarhelft 1,236 miljard euro omzet tegenover 1,229 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfswinst ging evenwel lager: van 288,4 miljoen euro naar 282,4 miljoen euro. Wel steeg de nettowinst van 176 miljoen euro naar 181,5 miljoen euro.

 

Bij de pakjes werd een organische omzetgroei van 16,8 miljoen euro (+17%) opgetekend in het eerste halfjaar. De volumes binnenlandse poststukken gingen 4,7 procent lager.

 

PostNL: 7% meer pakjes

Daarmee volgt de Belgische post het voorbeeld van zijn Nederlandse collega. Die maakte eerder deze week "resultaten boven verwachting en in lijn met de in mei verhoogde vooruitzichten" bekend, zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen het formuleerde.

 

Met 1,015 miljard euro lag de omzet een fractie onder die van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst was wel flink lager: 3 miljoen euro in plaats van 19 miljoen euro een jaar geleden.

 

Net als bpost ziet ook PostNL het brievenverkeer achteruitgaan. Door concurrentie en de economische crisis wordt minder post verstuurd en mensen maken veel meer gebruik van e-mail voor het versturen van berichten, brieven en kaartjes. PostNL bezorgde wel 7 procent meer pakjes, grotendeels doordat steeds meer mensen hun aankopen doen in internetwinkels.

 

Een ding is alvast zonneklaar: om te overleven moeten de klassieke postbedrijven zich meer en meer omvormen tot logistieke partners van e-commercebedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top