Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben | RetailDetail

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Zowel bpost als PostNL zagen het voorbije kwartaal de brievenbedeling voort afkalven. Gelukkig kopen de consumenten steeds vaker online, zodat beide postbedrijven de verliezen kunnen compenseren via groei bij hun pakjesdivisie.

Bpost: 17% meer pakjes

Bpost heeft gisteren, voor het eerst sinds de beursgang op 21 juni, resultaten bekendgemaakt. Sterke resultaten bij de pakjesactiviteiten en productiviteitsverbeteringen konden de daling van de postvolumes en de lagere contractuele vergoeding van de staat compenseren, laat CEO Johnny Thijs weten.

 

Concreet boekte Bpost in de eerste jaarhelft 1,236 miljard euro omzet tegenover 1,229 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfswinst ging evenwel lager: van 288,4 miljoen euro naar 282,4 miljoen euro. Wel steeg de nettowinst van 176 miljoen euro naar 181,5 miljoen euro.

 

Bij de pakjes werd een organische omzetgroei van 16,8 miljoen euro (+17%) opgetekend in het eerste halfjaar. De volumes binnenlandse poststukken gingen 4,7 procent lager.

 

PostNL: 7% meer pakjes

Daarmee volgt de Belgische post het voorbeeld van zijn Nederlandse collega. Die maakte eerder deze week "resultaten boven verwachting en in lijn met de in mei verhoogde vooruitzichten" bekend, zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen het formuleerde.

 

Met 1,015 miljard euro lag de omzet een fractie onder die van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst was wel flink lager: 3 miljoen euro in plaats van 19 miljoen euro een jaar geleden.

 

Net als bpost ziet ook PostNL het brievenverkeer achteruitgaan. Door concurrentie en de economische crisis wordt minder post verstuurd en mensen maken veel meer gebruik van e-mail voor het versturen van berichten, brieven en kaartjes. PostNL bezorgde wel 7 procent meer pakjes, grotendeels doordat steeds meer mensen hun aankopen doen in internetwinkels.

 

Een ding is alvast zonneklaar: om te overleven moeten de klassieke postbedrijven zich meer en meer omvormen tot logistieke partners van e-commercebedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top