Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Zowel bpost als PostNL zagen het voorbije kwartaal de brievenbedeling voort afkalven. Gelukkig kopen de consumenten steeds vaker online, zodat beide postbedrijven de verliezen kunnen compenseren via groei bij hun pakjesdivisie.

Bpost: 17% meer pakjes

Bpost heeft gisteren, voor het eerst sinds de beursgang op 21 juni, resultaten bekendgemaakt. Sterke resultaten bij de pakjesactiviteiten en productiviteitsverbeteringen konden de daling van de postvolumes en de lagere contractuele vergoeding van de staat compenseren, laat CEO Johnny Thijs weten.

 

Concreet boekte Bpost in de eerste jaarhelft 1,236 miljard euro omzet tegenover 1,229 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfswinst ging evenwel lager: van 288,4 miljoen euro naar 282,4 miljoen euro. Wel steeg de nettowinst van 176 miljoen euro naar 181,5 miljoen euro.

 

Bij de pakjes werd een organische omzetgroei van 16,8 miljoen euro (+17%) opgetekend in het eerste halfjaar. De volumes binnenlandse poststukken gingen 4,7 procent lager.

 

PostNL: 7% meer pakjes

Daarmee volgt de Belgische post het voorbeeld van zijn Nederlandse collega. Die maakte eerder deze week "resultaten boven verwachting en in lijn met de in mei verhoogde vooruitzichten" bekend, zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen het formuleerde.

 

Met 1,015 miljard euro lag de omzet een fractie onder die van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst was wel flink lager: 3 miljoen euro in plaats van 19 miljoen euro een jaar geleden.

 

Net als bpost ziet ook PostNL het brievenverkeer achteruitgaan. Door concurrentie en de economische crisis wordt minder post verstuurd en mensen maken veel meer gebruik van e-mail voor het versturen van berichten, brieven en kaartjes. PostNL bezorgde wel 7 procent meer pakjes, grotendeels doordat steeds meer mensen hun aankopen doen in internetwinkels.

 

Een ding is alvast zonneklaar: om te overleven moeten de klassieke postbedrijven zich meer en meer omvormen tot logistieke partners van e-commercebedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top