Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben | RetailDetail

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Zowel bpost als PostNL zagen het voorbije kwartaal de brievenbedeling voort afkalven. Gelukkig kopen de consumenten steeds vaker online, zodat beide postbedrijven de verliezen kunnen compenseren via groei bij hun pakjesdivisie.

Bpost: 17% meer pakjes

Bpost heeft gisteren, voor het eerst sinds de beursgang op 21 juni, resultaten bekendgemaakt. Sterke resultaten bij de pakjesactiviteiten en productiviteitsverbeteringen konden de daling van de postvolumes en de lagere contractuele vergoeding van de staat compenseren, laat CEO Johnny Thijs weten.

 

Concreet boekte Bpost in de eerste jaarhelft 1,236 miljard euro omzet tegenover 1,229 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfswinst ging evenwel lager: van 288,4 miljoen euro naar 282,4 miljoen euro. Wel steeg de nettowinst van 176 miljoen euro naar 181,5 miljoen euro.

 

Bij de pakjes werd een organische omzetgroei van 16,8 miljoen euro (+17%) opgetekend in het eerste halfjaar. De volumes binnenlandse poststukken gingen 4,7 procent lager.

 

PostNL: 7% meer pakjes

Daarmee volgt de Belgische post het voorbeeld van zijn Nederlandse collega. Die maakte eerder deze week "resultaten boven verwachting en in lijn met de in mei verhoogde vooruitzichten" bekend, zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen het formuleerde.

 

Met 1,015 miljard euro lag de omzet een fractie onder die van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst was wel flink lager: 3 miljoen euro in plaats van 19 miljoen euro een jaar geleden.

 

Net als bpost ziet ook PostNL het brievenverkeer achteruitgaan. Door concurrentie en de economische crisis wordt minder post verstuurd en mensen maken veel meer gebruik van e-mail voor het versturen van berichten, brieven en kaartjes. PostNL bezorgde wel 7 procent meer pakjes, grotendeels doordat steeds meer mensen hun aankopen doen in internetwinkels.

 

Een ding is alvast zonneklaar: om te overleven moeten de klassieke postbedrijven zich meer en meer omvormen tot logistieke partners van e-commercebedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.