Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Postbedrijven moeten het meer en meer van "pakjes" hebben

Zowel bpost als PostNL zagen het voorbije kwartaal de brievenbedeling voort afkalven. Gelukkig kopen de consumenten steeds vaker online, zodat beide postbedrijven de verliezen kunnen compenseren via groei bij hun pakjesdivisie.

Bpost: 17% meer pakjes

Bpost heeft gisteren, voor het eerst sinds de beursgang op 21 juni, resultaten bekendgemaakt. Sterke resultaten bij de pakjesactiviteiten en productiviteitsverbeteringen konden de daling van de postvolumes en de lagere contractuele vergoeding van de staat compenseren, laat CEO Johnny Thijs weten.

 

Concreet boekte Bpost in de eerste jaarhelft 1,236 miljard euro omzet tegenover 1,229 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De bedrijfswinst ging evenwel lager: van 288,4 miljoen euro naar 282,4 miljoen euro. Wel steeg de nettowinst van 176 miljoen euro naar 181,5 miljoen euro.

 

Bij de pakjes werd een organische omzetgroei van 16,8 miljoen euro (+17%) opgetekend in het eerste halfjaar. De volumes binnenlandse poststukken gingen 4,7 procent lager.

 

PostNL: 7% meer pakjes

Daarmee volgt de Belgische post het voorbeeld van zijn Nederlandse collega. Die maakte eerder deze week "resultaten boven verwachting en in lijn met de in mei verhoogde vooruitzichten" bekend, zoals bestuursvoorzitter Herna Verhagen het formuleerde.

 

Met 1,015 miljard euro lag de omzet een fractie onder die van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst was wel flink lager: 3 miljoen euro in plaats van 19 miljoen euro een jaar geleden.

 

Net als bpost ziet ook PostNL het brievenverkeer achteruitgaan. Door concurrentie en de economische crisis wordt minder post verstuurd en mensen maken veel meer gebruik van e-mail voor het versturen van berichten, brieven en kaartjes. PostNL bezorgde wel 7 procent meer pakjes, grotendeels doordat steeds meer mensen hun aankopen doen in internetwinkels.

 

Een ding is alvast zonneklaar: om te overleven moeten de klassieke postbedrijven zich meer en meer omvormen tot logistieke partners van e-commercebedrijven.

Tags: