Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Het digitale communicatiebureau Prophets mag als een van de eerste de splinternieuwe iBeacon-technologie lanceren in België. Dankzij een samenwerking met Musea Antwerpen worden bezoekers van het Rubenshuis vandaag via hun iPhone of iPad begeleid in de wereld van Peter Paul Rubens.

Testcase in Rubenshuis

Voor het project werd een mobiele applicatie voor iOS-apparaten gebouwd en werden beacons, klein wireless apparaatjes die door middel van Bluetooth boodschappen sturen naar de iPhone of iPad van mensen die zich in de buurt bevinden, verspreid over het hele Rubenshuis. Via de beacons krijgen bezoekers allerlei informatie doorgestuurd.


We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’ te creëren op de iPhone en iPad. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken,” aldus Lucas Caesens, Creative Technologist bij Prophets. Op die manier kunnen bezoekers bijvoorbeeld deelnemen aan een quiz of een zoektocht doorheen het museum.


De voorlopige opstelling in het Rubenshuis is nog maar een testcase. Eens de test succesvol is gebleken, wordt gedacht aan een permanente opstelling van de Beacons en de integratie van iBeacon in een museumapplicatie.

 

“Grootste innovatie in mobile shopping”

Prophets is echter niet van plan om de technologie enkel naar musea te brengen. Er wordt al volop gewerkt aan interactieve concepten voor klanten in de retail-, banking- en telecomsector. Volgens Business Insider biedt de Apple iBeacons-technologie immers dé oplossing voor een vlotte communicatie tussen de merken en hun iPhone-gebruikers.


Die laatsten brengen hun tijd namelijk grotendeels binnen door, waar ze regelmatig geen bereik hebben. Met de iBeacon-technologie is dat probleem meteen van de baan. Forbes beschouwt het nu al als de grootste innovatie in ‘mobile shopping’ tot op heden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top