Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Het digitale communicatiebureau Prophets mag als een van de eerste de splinternieuwe iBeacon-technologie lanceren in België. Dankzij een samenwerking met Musea Antwerpen worden bezoekers van het Rubenshuis vandaag via hun iPhone of iPad begeleid in de wereld van Peter Paul Rubens.

Testcase in Rubenshuis

Voor het project werd een mobiele applicatie voor iOS-apparaten gebouwd en werden beacons, klein wireless apparaatjes die door middel van Bluetooth boodschappen sturen naar de iPhone of iPad van mensen die zich in de buurt bevinden, verspreid over het hele Rubenshuis. Via de beacons krijgen bezoekers allerlei informatie doorgestuurd.


We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’ te creëren op de iPhone en iPad. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken,” aldus Lucas Caesens, Creative Technologist bij Prophets. Op die manier kunnen bezoekers bijvoorbeeld deelnemen aan een quiz of een zoektocht doorheen het museum.


De voorlopige opstelling in het Rubenshuis is nog maar een testcase. Eens de test succesvol is gebleken, wordt gedacht aan een permanente opstelling van de Beacons en de integratie van iBeacon in een museumapplicatie.

 

“Grootste innovatie in mobile shopping”

Prophets is echter niet van plan om de technologie enkel naar musea te brengen. Er wordt al volop gewerkt aan interactieve concepten voor klanten in de retail-, banking- en telecomsector. Volgens Business Insider biedt de Apple iBeacons-technologie immers dé oplossing voor een vlotte communicatie tussen de merken en hun iPhone-gebruikers.


Die laatsten brengen hun tijd namelijk grotendeels binnen door, waar ze regelmatig geen bereik hebben. Met de iBeacon-technologie is dat probleem meteen van de baan. Forbes beschouwt het nu al als de grootste innovatie in ‘mobile shopping’ tot op heden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top