Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Het digitale communicatiebureau Prophets mag als een van de eerste de splinternieuwe iBeacon-technologie lanceren in België. Dankzij een samenwerking met Musea Antwerpen worden bezoekers van het Rubenshuis vandaag via hun iPhone of iPad begeleid in de wereld van Peter Paul Rubens.

Testcase in Rubenshuis

Voor het project werd een mobiele applicatie voor iOS-apparaten gebouwd en werden beacons, klein wireless apparaatjes die door middel van Bluetooth boodschappen sturen naar de iPhone of iPad van mensen die zich in de buurt bevinden, verspreid over het hele Rubenshuis. Via de beacons krijgen bezoekers allerlei informatie doorgestuurd.


We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’ te creëren op de iPhone en iPad. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken,” aldus Lucas Caesens, Creative Technologist bij Prophets. Op die manier kunnen bezoekers bijvoorbeeld deelnemen aan een quiz of een zoektocht doorheen het museum.


De voorlopige opstelling in het Rubenshuis is nog maar een testcase. Eens de test succesvol is gebleken, wordt gedacht aan een permanente opstelling van de Beacons en de integratie van iBeacon in een museumapplicatie.

 

“Grootste innovatie in mobile shopping”

Prophets is echter niet van plan om de technologie enkel naar musea te brengen. Er wordt al volop gewerkt aan interactieve concepten voor klanten in de retail-, banking- en telecomsector. Volgens Business Insider biedt de Apple iBeacons-technologie immers dé oplossing voor een vlotte communicatie tussen de merken en hun iPhone-gebruikers.


Die laatsten brengen hun tijd namelijk grotendeels binnen door, waar ze regelmatig geen bereik hebben. Met de iBeacon-technologie is dat probleem meteen van de baan. Forbes beschouwt het nu al als de grootste innovatie in ‘mobile shopping’ tot op heden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top