Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon | RetailDetail

Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Prophets pakt Belgische primeur met Apple iBeacon

Het digitale communicatiebureau Prophets mag als een van de eerste de splinternieuwe iBeacon-technologie lanceren in België. Dankzij een samenwerking met Musea Antwerpen worden bezoekers van het Rubenshuis vandaag via hun iPhone of iPad begeleid in de wereld van Peter Paul Rubens.

Testcase in Rubenshuis

Voor het project werd een mobiele applicatie voor iOS-apparaten gebouwd en werden beacons, klein wireless apparaatjes die door middel van Bluetooth boodschappen sturen naar de iPhone of iPad van mensen die zich in de buurt bevinden, verspreid over het hele Rubenshuis. Via de beacons krijgen bezoekers allerlei informatie doorgestuurd.


We gebruiken iBeacon om een ‘indoor GPS’ te creëren op de iPhone en iPad. Zo kan je een thematisch bezoek doorheen het museum volgen en word je uitgenodigd om meer informatie te ontdekken over kunstwerken,” aldus Lucas Caesens, Creative Technologist bij Prophets. Op die manier kunnen bezoekers bijvoorbeeld deelnemen aan een quiz of een zoektocht doorheen het museum.


De voorlopige opstelling in het Rubenshuis is nog maar een testcase. Eens de test succesvol is gebleken, wordt gedacht aan een permanente opstelling van de Beacons en de integratie van iBeacon in een museumapplicatie.

 

“Grootste innovatie in mobile shopping”

Prophets is echter niet van plan om de technologie enkel naar musea te brengen. Er wordt al volop gewerkt aan interactieve concepten voor klanten in de retail-, banking- en telecomsector. Volgens Business Insider biedt de Apple iBeacons-technologie immers dé oplossing voor een vlotte communicatie tussen de merken en hun iPhone-gebruikers.


Die laatsten brengen hun tijd namelijk grotendeels binnen door, waar ze regelmatig geen bereik hebben. Met de iBeacon-technologie is dat probleem meteen van de baan. Forbes beschouwt het nu al als de grootste innovatie in ‘mobile shopping’ tot op heden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.