Proton houdt op te bestaan in 2014 | RetailDetail

Proton houdt op te bestaan in 2014

Proton houdt op te bestaan in 2014

Proton, de elektronische portemonnee om kleine bedragen mee te betalen, verdwijnt definitief in 2014. De beslissing valt niet onverwacht: Proton verloor meer en meer aan populariteit.

Bancontact snoept Proton klanten af

Het aantal transacties met Proton, een soort elektronische portemonnee, daalde het voorbije jaar met 16%. Proton is nog slechts goed voor een totaal van zestig miljoen betalingen. Kleine bedragen zijn nu makkelijker betaalbaar via andere systemen: "Vooral Bancontact/Mister Cash neemt de rol van Proton meer en meer over, aangezien consumenten nu ook gemakkelijk hun betaalkaart gebruiken voor kleine bedragen," legt CEO Kris De Ryck uit.

 

De toekomst is dan ook online, aldus de topman, die vanaf nu wil focussen op online producten als Bancontact. Het Proton-betaalsysteem zal evenwel niet van de ene op de andere dag verdwijnen: er zal rekening worden gehouden met het betaalgedrag van de Protonklanten, aldus De Ryck. Zeker tot eind 2014 wordt Proton gewoon verder ondersteund.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top