Proxis.be&Azur.be wordt Proxis.com

Proxis.be&Azur.be wordt Proxis.com

Proxis.be&Azur.be, de entertainmentwebshop die vier jaar geleden ontstond uit de fusie van de toenmalige concurrenten Proxis.be en Azur.be, gaat voortaan verder als Proxis.com.

Zes shops onder één vlag

Wie op het internet Azur.be intikt, komt voortaan automatisch terecht bij Proxis.com, de nieuwe naam van Proxis.be&Azur.be. De site is opgevat als een portaal met zes webshops: telkens eentje voor strips, boeken, muziek, dvd's, e-books en Engelstalige boeken. Alle aankopen kunnen in één en hetzelfde winkelmandje, wat het gebruiksgemak ten goede komt.

 

"Met deze nieuwe websites willen wij u een meer functionele omgeving aanbieden en meer gerichte informatie verschaffen over ons productaanbod. De komende maanden worden er nog meer functionaliteiten toegevoegd zodat het nog aangenamer wordt om te shoppen", laat eigenaar MedioEurope via een nieuwsbrief weten aan zijn klanten.

 

Woelige voorgeschiedenis

Proxis.be en Azur.be ontstonden allebei in 1997, maar kenden een woelige geschiedenis. Azur werd opgericht door de Gentse uitgever Snoeck-Ducaju en een jaar later al verkocht aan Sydes, de investeringspoot van de toenmalige Vlaamse Uitgeversmaatschappij (o.m. Het Nieuwsblad, De Standaard).

 

In 2001 stapte boekenketen Standaard Boekhandel in het kapitaal van Azur.be, maar het liedje duurde niet lang: amper een jaar later beslisten beide aandeelhouders om de webwinkel op te doeken. Uiteindelijk werd Azur.be verkocht aan de bvba MedioEurope uit Boortmeerbeek, een verdeler van boeken en dvd's aan bibliotheken en bedrijven.

 

Proxis was het geesteskind van huidig Macintosh Retail-topman Kurt Staelens. In 2001 kocht Proxis boeken- en papierwarenketen Club over van de toenmalige GIB Group, maar door de dotcomcrisis kreeg ook Proxis het lastig. Uiteindelijk werden Club en Proxis in 2006 overgenomen door Distripar, een van de bedrijven van de Waalse ondernemer Albert Frère. In november 2010 besliste Club om zich te concentreren op zijn fysieke winkels en verkocht het de merknaam Proxis aan MedioEurope.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top