Proxis.be&Azur.be wordt Proxis.com | RetailDetail

Proxis.be&Azur.be wordt Proxis.com

Proxis.be&Azur.be wordt Proxis.com

Proxis.be&Azur.be, de entertainmentwebshop die vier jaar geleden ontstond uit de fusie van de toenmalige concurrenten Proxis.be en Azur.be, gaat voortaan verder als Proxis.com.

Zes shops onder één vlag

Wie op het internet Azur.be intikt, komt voortaan automatisch terecht bij Proxis.com, de nieuwe naam van Proxis.be&Azur.be. De site is opgevat als een portaal met zes webshops: telkens eentje voor strips, boeken, muziek, dvd's, e-books en Engelstalige boeken. Alle aankopen kunnen in één en hetzelfde winkelmandje, wat het gebruiksgemak ten goede komt.

 

"Met deze nieuwe websites willen wij u een meer functionele omgeving aanbieden en meer gerichte informatie verschaffen over ons productaanbod. De komende maanden worden er nog meer functionaliteiten toegevoegd zodat het nog aangenamer wordt om te shoppen", laat eigenaar MedioEurope via een nieuwsbrief weten aan zijn klanten.

 

Woelige voorgeschiedenis

Proxis.be en Azur.be ontstonden allebei in 1997, maar kenden een woelige geschiedenis. Azur werd opgericht door de Gentse uitgever Snoeck-Ducaju en een jaar later al verkocht aan Sydes, de investeringspoot van de toenmalige Vlaamse Uitgeversmaatschappij (o.m. Het Nieuwsblad, De Standaard).

 

In 2001 stapte boekenketen Standaard Boekhandel in het kapitaal van Azur.be, maar het liedje duurde niet lang: amper een jaar later beslisten beide aandeelhouders om de webwinkel op te doeken. Uiteindelijk werd Azur.be verkocht aan de bvba MedioEurope uit Boortmeerbeek, een verdeler van boeken en dvd's aan bibliotheken en bedrijven.

 

Proxis was het geesteskind van huidig Macintosh Retail-topman Kurt Staelens. In 2001 kocht Proxis boeken- en papierwarenketen Club over van de toenmalige GIB Group, maar door de dotcomcrisis kreeg ook Proxis het lastig. Uiteindelijk werden Club en Proxis in 2006 overgenomen door Distripar, een van de bedrijven van de Waalse ondernemer Albert Frère. In november 2010 besliste Club om zich te concentreren op zijn fysieke winkels en verkocht het de merknaam Proxis aan MedioEurope.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.