Rabobank lyrisch over online activiteiten Ahold

Rabobank lyrisch over online activiteiten Ahold

Het beurshuis Rabo Securities is lyrisch over de online activiteiten van Ahold. Ahold is gewoon niet in te halen in de nabije toekomst, luidt de conclusie van een analyse.

Doel wordt met gemak gehaald

Ahold heeft goud in handen met zijn online activiteiten bij Albert Heijnbol.com en het Amerikaanse Peapod, meent Rabobank. De doelstelling om uit de webverkoop in 2017 een omzet van 2,5 miljard euro te halen, wordt met gemak gehaald. Het uiteindelijke resultaat zal zelfs eerder bij de 3 miljard euro uitkomen, heet het. Dit jaar verwacht Ahold op 1,7 miljard euro af te sluiten.

 

Een van de praktijken waarmee Ahold een verschroeiende versnelling kan plaatsen, is volgens Rabo het bezorgabonnement. De keten overweegt in Nederland om de klanten 120 euro per jaar te vragen voor thuislevering, ongeacht het aantal keren dat ze op de dienstverlening een beroep doen. Dit is de beste manier om de consumenten trouw te maken aan de keten: hoe vaker ze aan huis laten leveren, hoe lager de kosten per keer.

 

Voorts staat de concurrentie zwak in het online gebeuren. Jumbo gaat weliswaar ook bezorgen aan huis, maar van de andere spelers zijn de plannen minder duidelijk.

 

Ook toepassen in België

Albert Heijn kan het concept trouwens ook toepassen in België, waar het volgend jaar in zee gaat met Delhaize. Die laatste staat zwak in de webverkoop en bovendien is de markt er versnipperd. Er is dus veel ruimte voor vooruitgang. Bol.com zou er met een offensief snel heel wat marktaandeel kunnen inpikken.

 

Ahold is overigens van plan om zwaar te blijven investeren in zijn online activiteiten, liet financieel directeur Jeff Carr verstaan bij de publicatie van de jongste kwartaalresultaten, ook al zal dat de winstmarge in een eerste fase wat drukken. De voorbije periode kende de webverkoop een groei met meer dan 30 procent.

 

De fors aantrekkende webverkoop zorgt trouwens nauwelijks voor kannibalisme. De verkoop in de fysieke winkels blijft stijgen. Er wordt dus een bijkomend publiek aangeboord, aldus nog Rabo.

 

Rabo geeft dan ook een koopadvies voor het aandeel van de Nederlandse warenhuisgroep. Het koersdoel over twaalf maanden werd opwaarts bijgesteld van 23 euro naar 23,50 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top