Rabobank lyrisch over online activiteiten Ahold

Rabobank lyrisch over online activiteiten Ahold

Het beurshuis Rabo Securities is lyrisch over de online activiteiten van Ahold. Ahold is gewoon niet in te halen in de nabije toekomst, luidt de conclusie van een analyse.

Doel wordt met gemak gehaald

Ahold heeft goud in handen met zijn online activiteiten bij Albert Heijnbol.com en het Amerikaanse Peapod, meent Rabobank. De doelstelling om uit de webverkoop in 2017 een omzet van 2,5 miljard euro te halen, wordt met gemak gehaald. Het uiteindelijke resultaat zal zelfs eerder bij de 3 miljard euro uitkomen, heet het. Dit jaar verwacht Ahold op 1,7 miljard euro af te sluiten.

 

Een van de praktijken waarmee Ahold een verschroeiende versnelling kan plaatsen, is volgens Rabo het bezorgabonnement. De keten overweegt in Nederland om de klanten 120 euro per jaar te vragen voor thuislevering, ongeacht het aantal keren dat ze op de dienstverlening een beroep doen. Dit is de beste manier om de consumenten trouw te maken aan de keten: hoe vaker ze aan huis laten leveren, hoe lager de kosten per keer.

 

Voorts staat de concurrentie zwak in het online gebeuren. Jumbo gaat weliswaar ook bezorgen aan huis, maar van de andere spelers zijn de plannen minder duidelijk.

 

Ook toepassen in België

Albert Heijn kan het concept trouwens ook toepassen in België, waar het volgend jaar in zee gaat met Delhaize. Die laatste staat zwak in de webverkoop en bovendien is de markt er versnipperd. Er is dus veel ruimte voor vooruitgang. Bol.com zou er met een offensief snel heel wat marktaandeel kunnen inpikken.

 

Ahold is overigens van plan om zwaar te blijven investeren in zijn online activiteiten, liet financieel directeur Jeff Carr verstaan bij de publicatie van de jongste kwartaalresultaten, ook al zal dat de winstmarge in een eerste fase wat drukken. De voorbije periode kende de webverkoop een groei met meer dan 30 procent.

 

De fors aantrekkende webverkoop zorgt trouwens nauwelijks voor kannibalisme. De verkoop in de fysieke winkels blijft stijgen. Er wordt dus een bijkomend publiek aangeboord, aldus nog Rabo.

 

Rabo geeft dan ook een koopadvies voor het aandeel van de Nederlandse warenhuisgroep. Het koersdoel over twaalf maanden werd opwaarts bijgesteld van 23 euro naar 23,50 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top