Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016 | RetailDetail

Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

In een nieuw rapport van Forrester Research wordt vooruitgekeken naar de verwachtingen voor het komende jaar op vlak van e-commerce. De onderzoekers doen daarbij een aantal voorspellingen over de Amerikaanse markt, waaronder dat Amazon nog verder zal kunnen doorgroeien.

Mobiel blijft groeien

De eerste voorspelling van Forrester is dat Amazon zal blijven groeien op de Amerikaanse retailmarkt. Het zal zo aan marktaandeel blijven winnen en dichter in de buurt komen van Wal-Mart en Costco, de twee grootste retailers in de Verenigde Staten. Amazon staat voorlopig nog op een derde plaats.


Mobiele apparaten zullen bovendien steeds dominanter worden als verkoopkanaal. Momenteel halen de meeste Amerikaanse retailers al ongeveer 30 procent van hun online bezoeken via smartphones. Maar Forrester ziet op dat vlak ook digitale assistenten, zoals Amazon Echo, verder doordringen. Klanten zullen steeds meer via stemopdrachten werken, volgens de onderzoekers.


Ook zakelijke verkopers zullen enkele wijzigingen ondergaan. Zo zullen ze meer self-service aanbieden, om zo de concurrentie aan te gaan met consumentensites. Ze zullen ook meer personeel in dienst nemen, dat intern verkoopondersteuning kan bieden op afstand. Er zal daardoor minder nood zijn aan vertegenwoordigers die echt op pad gaan. De software voor e-commerce zal voor grote bedrijven ook uitgebreider worden, met naast verkoop ook mogelijkheden voor fijnere marketing, analyses en automatische prijszetting.


Winkels zullen niet verdwijnen

Forrester Research stelt in het rapport ook dat enkele zaken niet zullen gebeuren. Zo zullen fysieke winkels volgens het bureau niet verdrongen worden door online winkels en zullen ook de buy-knoppen op sociale media niet zorgen voor een groot aandeel in de verkoop.


Het bureau gaat er verder vanuit dat investeerders ook in 2016 nog op zoek zullen gaan naar interessante start-ups, zelfs nadat een aantal start-ups het voorbije jaar negatieve resultaten moest voorleggen.


De onderzoekers denken evenmin dat de online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, een grote impact zullen hebben op de B2B-wereld, maar dat hun grote focus nog steeds de normale consument zal blijven.


Tot slot staat in het rapport te lezen dat B2B-verkopers ook volgend jaar nog geen goed inzicht zullen hebben in hun prestaties op vlak van omnichannel. Volgens de onderzoekers gaat dat wel veranderen, maar zal het nog niet voor volgend jaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.