Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016 | RetailDetail

Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

In een nieuw rapport van Forrester Research wordt vooruitgekeken naar de verwachtingen voor het komende jaar op vlak van e-commerce. De onderzoekers doen daarbij een aantal voorspellingen over de Amerikaanse markt, waaronder dat Amazon nog verder zal kunnen doorgroeien.

Mobiel blijft groeien

De eerste voorspelling van Forrester is dat Amazon zal blijven groeien op de Amerikaanse retailmarkt. Het zal zo aan marktaandeel blijven winnen en dichter in de buurt komen van Wal-Mart en Costco, de twee grootste retailers in de Verenigde Staten. Amazon staat voorlopig nog op een derde plaats.


Mobiele apparaten zullen bovendien steeds dominanter worden als verkoopkanaal. Momenteel halen de meeste Amerikaanse retailers al ongeveer 30 procent van hun online bezoeken via smartphones. Maar Forrester ziet op dat vlak ook digitale assistenten, zoals Amazon Echo, verder doordringen. Klanten zullen steeds meer via stemopdrachten werken, volgens de onderzoekers.


Ook zakelijke verkopers zullen enkele wijzigingen ondergaan. Zo zullen ze meer self-service aanbieden, om zo de concurrentie aan te gaan met consumentensites. Ze zullen ook meer personeel in dienst nemen, dat intern verkoopondersteuning kan bieden op afstand. Er zal daardoor minder nood zijn aan vertegenwoordigers die echt op pad gaan. De software voor e-commerce zal voor grote bedrijven ook uitgebreider worden, met naast verkoop ook mogelijkheden voor fijnere marketing, analyses en automatische prijszetting.


Winkels zullen niet verdwijnen

Forrester Research stelt in het rapport ook dat enkele zaken niet zullen gebeuren. Zo zullen fysieke winkels volgens het bureau niet verdrongen worden door online winkels en zullen ook de buy-knoppen op sociale media niet zorgen voor een groot aandeel in de verkoop.


Het bureau gaat er verder vanuit dat investeerders ook in 2016 nog op zoek zullen gaan naar interessante start-ups, zelfs nadat een aantal start-ups het voorbije jaar negatieve resultaten moest voorleggen.


De onderzoekers denken evenmin dat de online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, een grote impact zullen hebben op de B2B-wereld, maar dat hun grote focus nog steeds de normale consument zal blijven.


Tot slot staat in het rapport te lezen dat B2B-verkopers ook volgend jaar nog geen goed inzicht zullen hebben in hun prestaties op vlak van omnichannel. Volgens de onderzoekers gaat dat wel veranderen, maar zal het nog niet voor volgend jaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top