Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

Rapport blikt vooruit op e-commerce in 2016

In een nieuw rapport van Forrester Research wordt vooruitgekeken naar de verwachtingen voor het komende jaar op vlak van e-commerce. De onderzoekers doen daarbij een aantal voorspellingen over de Amerikaanse markt, waaronder dat Amazon nog verder zal kunnen doorgroeien.

Mobiel blijft groeien

De eerste voorspelling van Forrester is dat Amazon zal blijven groeien op de Amerikaanse retailmarkt. Het zal zo aan marktaandeel blijven winnen en dichter in de buurt komen van Wal-Mart en Costco, de twee grootste retailers in de Verenigde Staten. Amazon staat voorlopig nog op een derde plaats.


Mobiele apparaten zullen bovendien steeds dominanter worden als verkoopkanaal. Momenteel halen de meeste Amerikaanse retailers al ongeveer 30 procent van hun online bezoeken via smartphones. Maar Forrester ziet op dat vlak ook digitale assistenten, zoals Amazon Echo, verder doordringen. Klanten zullen steeds meer via stemopdrachten werken, volgens de onderzoekers.


Ook zakelijke verkopers zullen enkele wijzigingen ondergaan. Zo zullen ze meer self-service aanbieden, om zo de concurrentie aan te gaan met consumentensites. Ze zullen ook meer personeel in dienst nemen, dat intern verkoopondersteuning kan bieden op afstand. Er zal daardoor minder nood zijn aan vertegenwoordigers die echt op pad gaan. De software voor e-commerce zal voor grote bedrijven ook uitgebreider worden, met naast verkoop ook mogelijkheden voor fijnere marketing, analyses en automatische prijszetting.


Winkels zullen niet verdwijnen

Forrester Research stelt in het rapport ook dat enkele zaken niet zullen gebeuren. Zo zullen fysieke winkels volgens het bureau niet verdrongen worden door online winkels en zullen ook de buy-knoppen op sociale media niet zorgen voor een groot aandeel in de verkoop.


Het bureau gaat er verder vanuit dat investeerders ook in 2016 nog op zoek zullen gaan naar interessante start-ups, zelfs nadat een aantal start-ups het voorbije jaar negatieve resultaten moest voorleggen.


De onderzoekers denken evenmin dat de online marktplaatsen, zoals Amazon en eBay, een grote impact zullen hebben op de B2B-wereld, maar dat hun grote focus nog steeds de normale consument zal blijven.


Tot slot staat in het rapport te lezen dat B2B-verkopers ook volgend jaar nog geen goed inzicht zullen hebben in hun prestaties op vlak van omnichannel. Volgens de onderzoekers gaat dat wel veranderen, maar zal het nog niet voor volgend jaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top