Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

De Duitse elektronicagroep MediaSaturn, die onlangs de webwinkel Redcoon overnam, eist voor zijn nieuwe onlinedochter dezelfde inkoopvoorwaarden als voor haar vele malen grotere elektroketens Media Markt en Saturn. Tot grote ergernis van de toeleveranciers...

Toeleveranciers onder druk

Begin juni meldde het Duitse handelsconcern Metro dat MediaSaturn de laatste 10% van de aandelen van Redcoon in handen had gekregen en dus voor de volle 100% eigenaar was geworden van de "pure player" die in 2003 was opgericht.

 

Meteen liet het concern zijn toeleveranciers weten dat het grootse groeiplannen had voor Redcoon en stelde Metro een vruchtbare samenwerking in het vooruitzicht. Even later volgde een tweede brief, zo meldt Lebensmittel Zeitung, waarin de groep uit Ingolstadt liet weten dat het voor Redcoon dezelfde voorwaarden wil als voor Media Markt en Saturn en daarover eerstdaags gesprekken zal opstarten.

 

Omzetverlies

De toeleveranciers kunnen er niet om lachen: in zijn eentje mag Redcoon dan al groter zijn dat de webshops van Media Markt en Saturn samen, met zijn 260.000 bezoekers per dag en een onlineverkoop van circa 180.000 producten per maand is Redcoon nu niet bepaald een megaspeler. En al zeker niet in vergelijking met wat de fysieke vestigingen van Media Markt en Saturn verkopen, zeggen enkele betrokkenen die - om evidente redenen - anoniem wensen te blijven.

 

Zij vrezen niet alleen dat het omzetverlies dat ze hierdoor zullen leiden, onmogelijk zal worden gecompenseerd door de eventuele meerverkoop, ze zijn vooral beducht dat hierdoor ook andere onlinespelers een herziening van het prijsbeleid zullen eisen, wat voor een nog grotere druk op hun marges zal zorgen.

 

Ook intern grote vragen

Niet alleen de toeleveranciers en de concurrentie kijken met grote belangstelling uit naar de onderhandelingen, ook bij Media Markt en Saturn zelf klinkt meer en meer gemor.

 

Als Redcoon inderdaad dezelfde prijsvoorwaarden krijgt als Media Markt en Saturn, vrezen de winkelchefs voor kannibalisatie en dus omzetverlies voor hun webshop en hun eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top