Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn | RetailDetail

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

De Duitse elektronicagroep MediaSaturn, die onlangs de webwinkel Redcoon overnam, eist voor zijn nieuwe onlinedochter dezelfde inkoopvoorwaarden als voor haar vele malen grotere elektroketens Media Markt en Saturn. Tot grote ergernis van de toeleveranciers...

Toeleveranciers onder druk

Begin juni meldde het Duitse handelsconcern Metro dat MediaSaturn de laatste 10% van de aandelen van Redcoon in handen had gekregen en dus voor de volle 100% eigenaar was geworden van de "pure player" die in 2003 was opgericht.

 

Meteen liet het concern zijn toeleveranciers weten dat het grootse groeiplannen had voor Redcoon en stelde Metro een vruchtbare samenwerking in het vooruitzicht. Even later volgde een tweede brief, zo meldt Lebensmittel Zeitung, waarin de groep uit Ingolstadt liet weten dat het voor Redcoon dezelfde voorwaarden wil als voor Media Markt en Saturn en daarover eerstdaags gesprekken zal opstarten.

 

Omzetverlies

De toeleveranciers kunnen er niet om lachen: in zijn eentje mag Redcoon dan al groter zijn dat de webshops van Media Markt en Saturn samen, met zijn 260.000 bezoekers per dag en een onlineverkoop van circa 180.000 producten per maand is Redcoon nu niet bepaald een megaspeler. En al zeker niet in vergelijking met wat de fysieke vestigingen van Media Markt en Saturn verkopen, zeggen enkele betrokkenen die - om evidente redenen - anoniem wensen te blijven.

 

Zij vrezen niet alleen dat het omzetverlies dat ze hierdoor zullen leiden, onmogelijk zal worden gecompenseerd door de eventuele meerverkoop, ze zijn vooral beducht dat hierdoor ook andere onlinespelers een herziening van het prijsbeleid zullen eisen, wat voor een nog grotere druk op hun marges zal zorgen.

 

Ook intern grote vragen

Niet alleen de toeleveranciers en de concurrentie kijken met grote belangstelling uit naar de onderhandelingen, ook bij Media Markt en Saturn zelf klinkt meer en meer gemor.

 

Als Redcoon inderdaad dezelfde prijsvoorwaarden krijgt als Media Markt en Saturn, vrezen de winkelchefs voor kannibalisatie en dus omzetverlies voor hun webshop en hun eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top