Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn | RetailDetail

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

De Duitse elektronicagroep MediaSaturn, die onlangs de webwinkel Redcoon overnam, eist voor zijn nieuwe onlinedochter dezelfde inkoopvoorwaarden als voor haar vele malen grotere elektroketens Media Markt en Saturn. Tot grote ergernis van de toeleveranciers...

Toeleveranciers onder druk

Begin juni meldde het Duitse handelsconcern Metro dat MediaSaturn de laatste 10% van de aandelen van Redcoon in handen had gekregen en dus voor de volle 100% eigenaar was geworden van de "pure player" die in 2003 was opgericht.

 

Meteen liet het concern zijn toeleveranciers weten dat het grootse groeiplannen had voor Redcoon en stelde Metro een vruchtbare samenwerking in het vooruitzicht. Even later volgde een tweede brief, zo meldt Lebensmittel Zeitung, waarin de groep uit Ingolstadt liet weten dat het voor Redcoon dezelfde voorwaarden wil als voor Media Markt en Saturn en daarover eerstdaags gesprekken zal opstarten.

 

Omzetverlies

De toeleveranciers kunnen er niet om lachen: in zijn eentje mag Redcoon dan al groter zijn dat de webshops van Media Markt en Saturn samen, met zijn 260.000 bezoekers per dag en een onlineverkoop van circa 180.000 producten per maand is Redcoon nu niet bepaald een megaspeler. En al zeker niet in vergelijking met wat de fysieke vestigingen van Media Markt en Saturn verkopen, zeggen enkele betrokkenen die - om evidente redenen - anoniem wensen te blijven.

 

Zij vrezen niet alleen dat het omzetverlies dat ze hierdoor zullen leiden, onmogelijk zal worden gecompenseerd door de eventuele meerverkoop, ze zijn vooral beducht dat hierdoor ook andere onlinespelers een herziening van het prijsbeleid zullen eisen, wat voor een nog grotere druk op hun marges zal zorgen.

 

Ook intern grote vragen

Niet alleen de toeleveranciers en de concurrentie kijken met grote belangstelling uit naar de onderhandelingen, ook bij Media Markt en Saturn zelf klinkt meer en meer gemor.

 

Als Redcoon inderdaad dezelfde prijsvoorwaarden krijgt als Media Markt en Saturn, vrezen de winkelchefs voor kannibalisatie en dus omzetverlies voor hun webshop en hun eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.