Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn | RetailDetail

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

Redcoon eist zelfde inkoopvoorwaarden als Media Markt en Saturn

De Duitse elektronicagroep MediaSaturn, die onlangs de webwinkel Redcoon overnam, eist voor zijn nieuwe onlinedochter dezelfde inkoopvoorwaarden als voor haar vele malen grotere elektroketens Media Markt en Saturn. Tot grote ergernis van de toeleveranciers...

Toeleveranciers onder druk

Begin juni meldde het Duitse handelsconcern Metro dat MediaSaturn de laatste 10% van de aandelen van Redcoon in handen had gekregen en dus voor de volle 100% eigenaar was geworden van de "pure player" die in 2003 was opgericht.

 

Meteen liet het concern zijn toeleveranciers weten dat het grootse groeiplannen had voor Redcoon en stelde Metro een vruchtbare samenwerking in het vooruitzicht. Even later volgde een tweede brief, zo meldt Lebensmittel Zeitung, waarin de groep uit Ingolstadt liet weten dat het voor Redcoon dezelfde voorwaarden wil als voor Media Markt en Saturn en daarover eerstdaags gesprekken zal opstarten.

 

Omzetverlies

De toeleveranciers kunnen er niet om lachen: in zijn eentje mag Redcoon dan al groter zijn dat de webshops van Media Markt en Saturn samen, met zijn 260.000 bezoekers per dag en een onlineverkoop van circa 180.000 producten per maand is Redcoon nu niet bepaald een megaspeler. En al zeker niet in vergelijking met wat de fysieke vestigingen van Media Markt en Saturn verkopen, zeggen enkele betrokkenen die - om evidente redenen - anoniem wensen te blijven.

 

Zij vrezen niet alleen dat het omzetverlies dat ze hierdoor zullen leiden, onmogelijk zal worden gecompenseerd door de eventuele meerverkoop, ze zijn vooral beducht dat hierdoor ook andere onlinespelers een herziening van het prijsbeleid zullen eisen, wat voor een nog grotere druk op hun marges zal zorgen.

 

Ook intern grote vragen

Niet alleen de toeleveranciers en de concurrentie kijken met grote belangstelling uit naar de onderhandelingen, ook bij Media Markt en Saturn zelf klinkt meer en meer gemor.

 

Als Redcoon inderdaad dezelfde prijsvoorwaarden krijgt als Media Markt en Saturn, vrezen de winkelchefs voor kannibalisatie en dus omzetverlies voor hun webshop en hun eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.