Retailers experimenteren met virtual reality | RetailDetail

Retailers experimenteren met virtual reality

Retailers experimenteren met virtual reality

Verschillende retailers beginnen de mogelijkheden van virtual reality te ontdekken, dankzij VR-brillen zoals de Oculus Rift. Het voordeel van virtual reality is immers dat gebruikers producten echt kunnen 'ervaren' in een virtuele wereld.

Meerwaarde bieden

Zo begon luxeboetiek The Line klanten een rondleiding te geven in The Apartment, hun winkel in Manhattan. Met behulp van een Samsung Gear VR kunnen ze virtueel rondlopen in de winkel en bepaalde delen van naderbij bekijken. Ze krijgen dan een beschrijving van het product en kunnen het van verschillende hoeken bekijken.

 

Momenteel bevindt de technologie zich nog in de kinderschoenen en pas volgend jaar komen de eerste toestellen echt op de markt. Dan lanceert onder andere de Oculus Rift en komt Project Morpheus van Sony in de winkels. 

 

Volgens Adrian Slobin van marketingbureau SapientNitro, dat verantwoordelijk was voor het project van The Line, zal 'virtual reality' weliswaar een ervaring moeten bieden die consumenten niet kunnen krijgen in de winkel of op een website, wil het echt een plaats bemachtigen in de retailwereld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.